1.4 BBY - Foutcode P0106

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

20 mar 2021, 16:44 0 x

Je kunt ook de gasklep zelf reinigen en het egr gaatje in de adapter eronder . Dan naar de dealer rijden en laten inleren. Scheelt je een rit naar Vorden mocht dat de bedoeling zijn.

Dan ben je er weer vanaf. Er ishelaas geen workaround voor het inleren van de gasklep en evt de egrklep.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

20 mar 2021, 16:46 0 x

Ik heb in 9 jaar en 80dkm hem een keer hoeven reinigen voor zover ik me kan herinneren . Nooit problemen gehad.

Ogf dat de aanschaf van een vcds dongke rechtvaardigt of een bezoek aan de dealer voor het inleren weet ik niet. Ik zou niet meer zonder vcds kunnen iig.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 mar 2021, 17:27 0 x

DED@2 schreef:
20 mar 2021, 16:44
Je kunt ook de gasklep zelf reinigen en het egr gaatje in de adapter eronder . Dan naar de dealer rijden en laten inleren. Scheelt je een rit naar Vorden mocht dat de bedoeling zijn.

Dan ben je er weer vanaf. Er ishelaas geen workaround voor het inleren van de gasklep en evt de egrklep.
Ik zou niet persé een workaround willen hebben voor het inleren maar voor het hele traject. Waar zitten ze, hoe zien ze eruit, wat moet je demonteren, wat moet je vervangen etc.....

Ik heb het niet kunnen vinden.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

20 mar 2021, 22:18 1 x

Aha, dan heb ik je verkeerd begreoen denk ik. Je bent op zoek naar een how to. Die aangeeft wat je moet demonteren, hoe reinigen, wat vervangen en hoe beste weer te monteren en vervolgens in te leren.

Wat ik zo snel kon vinden....

Required Tools

TX25
size 7mm socket, maybe small extension, ratchet
number 5 hex key
Small screwdriver
pliers / large
Brake cleaner / Acetone + Gloves

Time needed: first time at least 1 hour 30 mins, second time 30-45mins.

1. Remove the bonnet
2. On the left side from the front you will see the large black pipe going towards the rear of the car. It's around 40mm in diameter.
At the rear of the engine bay, you will see that it is clipped onto the next section, which itself is also held into place with a screw into the engine itself.
Undo the spring clip holding the two tubes together (it's a "push the tongues together" type and you may well want a *large* pair of pliers first time you do this!).
3. Remove the tx25 holding the tube holder to the engine.
4. Remove the pipe to the Throttle body itself
5. Remove the electrical connector into the throttle body; standard procedure, it's got a lock. Push the connector in to relieve tension and then release the lock. Don't break the lock.
6. There are 4 #5 hex bolts holding the body in place. Remove all. They all have captive washers. They are all around 60mm long.
7. Clean the removed throttle body (It's a tight fit to get it out!). Acetone and gentle agitation will remove the junk. Pushing the butterfly gently will move it.
8. Replacement is the reverse of removal.

Calibration requires that engine temperature is at least 5C. Go into Vagcom with the ignition on and the engine stationary. Go to the ECU, group 060, and click GO. When field 4 is "ADP.OK", switch the ignition off for at least 30s before restarting.

Alternative calibration: remove the battery for at least 5 minutes and then reconnect, preferably with a warm engine.

https://www.a2oc.net/community/index.ph ... ody.15392/

Hier staan nog aanvullende tips in.
Enige wat je nog kan doen is het gaatje in de tussenplaat onder gasklep met een klein boortje schoon " draaien" . Dit geeft volgens mij de foutmelding dat de doorvoer te klein/ laag is.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Oscar
Audi A2 clublid
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2019, 23:47
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 mei 2021, 22:20 1 x

https://www.youtube.com/watch?v=cYG2gOWW1zQ

Gas klep afstellen via OBDeleven
Kanaal 60
EGR kanaal 74
Gebruikersavatar
wouterduijndam
Berichten: 264
Lid geworden op: 01 jul 2012, 23:13
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 jul 2021, 08:34 3 x

D2F60A22-F6F4-460C-8D25-4A365B695DF4.jpeg
P0106 - EGR storing
D2F60A22-F6F4-460C-8D25-4A365B695DF4.jpeg (1.38 MiB) 1813 keer bekeken
Over het inleren kan ik wel iets melden.
Ik kreeg eens in de zoveel tijd P0402 - doorstroming EGR als foutcode. Ik heb standaard een ELM dongel van een tientje in de OBD poort zitten.

Ivm de grote beurt van 200.000km besloten om
De gasklep te demonteren en schoon te maken.
Ik gebruik op mijn werk Italiaans uitleesapparatuur welke Connex Brainbee heet.
Na reinigen, de gasklep ingeleerd en toen begonnen de problemen.
Met aangesloten MAP sensor kon ik geen gas meer geven. Het dashboard ging op tilt en het ESP, ABS en Motormanagement lampje brandde en in het display verscheen een knipperend handrem symbool met bijbehorend piep signaal.
Met losgekomen MAP sensor stekker liep de motor zagend stationair en slaat dan gemakkelijk af. Met deze toestand valt wel te rijden zolang de motor maar belast blijft.

Na twijfelen of het inleren met de Brainbee wel goed is gegaan de gasklep ingeleerd met een Snap On tester. Helaas, zelfde resultaat.
2AD737C6-EC6F-44AA-99AD-87D6646B8961.jpeg
Snap On uitlees waardes
2AD737C6-EC6F-44AA-99AD-87D6646B8961.jpeg (4.77 MiB) 1813 keer bekeken
Naar een bevriende garage gereden en met zijn Delphi tester de gasklep nogmaals ingeleerd zonder positief resultaat.

Nu komt de oplossing:
Ik heb de auto 30minuten stroomloos gehad en beide accupolen doorverbonden met een spanningzoeker ertussen.

Nadat de auto compleet ontladen was is de gasklep opnieuw ingeleert met Otis van VAG.

De Brainbee, Snap On en Delphi leren de gasklep niet naar de juiste basiswaarde in en het regelapparaat snapt dit niet waardoor deze op tilt gaat.

Na het correct inleren van de gasklep heb ik er ongeveer 1500km probleemloos mee gereden.

Vervangen van MAP sensor en gasklep haalde in mijn geval niets uit. Ik las het in dit topic al: Vervang niet te snel. Nu ben ik in de positie dat ik de onderdelen na gebruik terug kan geven.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

25 jul 2021, 11:29 0 x

@wouterduijndam ,

Top dat alles goed is gekomen en dat je ons terugkoppeling hebt gegeven. Op naar de volgende 2 ton 👊
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
wouterduijndam
Berichten: 264
Lid geworden op: 01 jul 2012, 23:13
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 aug 2021, 13:08 1 x

Dit alles gebeurde 1,5 dag voordat ik op vakantie zou gaan naar Italië.

Dit is het ook een gevolg van de vervuilde gasklep.

Vertrokken op 204029
204643 P0402
204973 P0402
205017 P0402
205391 P0402
205407 P0402
205414 P0402
205483 P0402
205517 P0402
205531 P0402
205559 P0402
205570 P0402
205655 P0402
205683 P0402
205707 P0402
206138 P0402
206488 P0402
Thuiskomst 207163

Ik zal de EGR pijp van de klep naar het gasklephuis moeten gaan reinigen.
Ik had gehoopt dat de 3000km en het belasten van de motor het een en ander zou reinigen.
De P0402 kwam meestal na de koude start, eenmaal gewist en onderweg was er niets aan de hand.

Zodra ik aan het reinigen ga beginnen zal ik foto's maken om te laten zien hoe je dit probleem op kan lossen.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 aug 2021, 16:53 1 x

Toch vind ik het opmerkelijk dat je deze foutcodes kreeg na het reinigen van de gasklep.
Ik ben wel benieuwd waar dat ‘m in zit.
Ik heb de gasklep van mijn A2 dit voorjaar ook laten reinigen bij de garage en bij mijn weten is deze na reiniging niet opnieuw ingeleerd.
En al zouden ze dat wel gedaan hebben, dan zou dat ook niet via VCDS zijn gegaan, want dat heeft deze garage niet. Is een universeel autobedrijf.
Maar ik heb dus geen problemen met de auto gehad en ik heb ‘m recent nog helemaal uitgelezen omdat ik toen problemen had met de airco en benieuwd was of er verder nog foutcodes tevoorschijn zouden komen, wat gelukkig niet zo was.
Gebruikersavatar
wouterduijndam
Berichten: 264
Lid geworden op: 01 jul 2012, 23:13
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 aug 2021, 17:09 1 x

TJT schreef:
06 aug 2021, 16:53
Toch vind ik het opmerkelijk dat je deze foutcodes kreeg na het reinigen van de gasklep.
Ik ben wel benieuwd waar dat ‘m in zit.
Ik heb de gasklep van mijn A2 dit voorjaar ook laten reinigen bij de garage en bij mijn weten is deze na reiniging niet opnieuw ingeleerd.
En al zouden ze dat wel gedaan hebben, dan zou dat ook niet via VCDS zijn gegaan, want dat heeft deze garage niet. Is een universeel autobedrijf.
Maar ik heb dus geen problemen met de auto gehad en ik heb ‘m recent nog helemaal uitgelezen omdat ik toen problemen had met de airco en benieuwd was of er verder nog foutcodes tevoorschijn zouden komen, wat gelukkig niet zo was.
Als je de stekker aangesloten laat zitten dan hoef je de klep niet opnieuw in te leren.
Plaats reactie