3L wil niet in versnelling gaan

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
ConwayT
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 dec 2018, 14:28
Locatie: Schagen
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

09 feb 2021, 18:18 0 x

Goedemiddag allemaal,

Vanmiddag moest ik de auto weer gebruiken en helaas ben ik niet verder gekomen dan het einde van de straat.
Mijn A2 3L wilde prima starten (zoals altijd 💪🏼), maar toen ik hem in de D zette om weg te rijden begon hij te haperen.
Omdat m'n garagepad enigszins schuin afloopt rolde ik de straat in en toen voelde ik een vrij harde "duw" in de rug en toen zat hij in z'n één.
Aan het einde van de straat wilde hij naar twee opschalen, maar toen bleef hij hangen tussen de eerste en tweede versnelling. Ik voelde hem continu 'proberen' om in een versnelling te schieten daarna, maar het lukte niet. Hij ging niet meer terug in één of z'n twee.
Na een duwtje van m'n vriendin :tongueclose ging hij toch weer in z'n één en heb ik hem maar weer teruggezet op het pad.

Eerder dit jaar had ik ook schakelproblemen, toen was het het niveau van de hydraulische olie.
Kan dit ook zoiets zijn? Met de kou en mogelijk laag niveau?
1.2 TDi / 8-KKV-56 / 370.000 km
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

10 feb 2021, 07:24 0 x

Hoe handig ben je zelf?

In Heerhugowaard zit David, gespecialiseerd in en komt ook vaak defecte ophalen...
www.lupo3l.nl is zijn website... of was je daar al eerder?

Hij noemde elke 30.000 km basis instelling is noodzakelijk onderhoud... en anders dure reparatie...
Elk jaar daar onderhoud doen + dit afstellen en vele halen 500.000 of meer Km.

Zomaar olie bijvullen met kans op teveel zou ik nooit doen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
ConwayT
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 dec 2018, 14:28
Locatie: Schagen
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

10 feb 2021, 08:37 1 x

Hoe handig? Tsja als het niet met computers te maken heeft in auto's, dan kom ik nog wel een heel eind.
Maar ik ben tot op heden altijd naar David geweest, juist omdat hij zo lekker om de hoek zit van mij ook haha.
Basisinstellingen zijn begin dit jaar nog gedaan, toen er wat onderhoud en de APK is uitgevoerd.
Toen heeft David ook de hydraulische olie bijgevuld en toen reed ie weer prima.

Maar ik word al een beetje bang van de gedachte dat áls dit door het hydraulische niveau komt, dan zit er dus ergens een lek in het systeem! :thumbup:
In ieder geval bedankt voor je advies, ik ga niet zelf zo maar bijvullen.
Ik kan tot het weer gaat dooien ook m'n andere auto gebruiken, misschien werkt alles daarna wel opeens weer :joy:
1.2 TDi / 8-KKV-56 / 370.000 km
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

10 feb 2021, 09:05 0 x

Na bellen weet je meer, op uitgevoerd onderhoud zit bij elke Bovag garage een garantie..
weet niet of hij dit ook heeft, maar na dit jaar onderhoud, dan moet dit nooit voorkomen.

In Rusland rijden er ook enkele en daar is -30 heel normaal.... dagelijks in gebruik.

Als je over weekje door bleef rijden, dan vervalt de garantie op uitgevoerde werkzaamheden.
Zelf laat ik bij deze koude de motor even draaien voor warme olie, maar de bak , die bleef koude dikke olie hebben, voordat de warmte daar komt kan langer duren.
Gewoon bellen en hij heeft ook liever 1x teveel gebeld dan flinke revisie.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Ron47
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
Locatie: Sliedrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

10 feb 2021, 10:26 1 x

Je kunt vrij eenvoudig zien of het olieniveau in de pomptank hoog genoeg staat. Schijn met een lamp door de tank. Als het niveau niet lager staat dat 1 cm onder de onderrand van het rechthoekje dan valt het wel mee.
Wil je echt nauwkeurig meten dan moet je de zwarte bol (drukaccumulator) even een beetje losdraaien. De olie stroomt dan in het tankje terug. Voor de zekerheid eerst even de groene vuldop van het tankje iets lossen om te voorkomen dat de lucht in het tankje niet snel genoeg kan ontsnappen.
Draai de bol weer vast. Hoeft niet heel erg vast want de afdichting geschiedt via een O ring.
Pas op met bijvullen ( totaan de bovenzijde van het rechthoekje op het tankje) . Dit is SPECIALE OLIE.
De oorzaak van het probleem kan ook de druk accumulator zelf zijn. Deze is makkelijk te vervangen en kost ongeveer 50 euro bij de dealer. De volgende oorzaak kan zijn een niet correctwerkende potentiometer in de koppelingscylinder. Dat is via VAGCOM na te gaan. Een nieuwe koppelingscylinder is prijzig (400 €). Opnieuw inleren van de bak en de kruip is iig nodig.
Soms moet een torque boutje op de gangsteller worden vastgezet en een moer 13 even lossen om de stand van de hevel te corrigeren tijden het opnieuw inlezen.
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

10 feb 2021, 16:23 0 x

Bel nou David even, die zit lekker om de hoek,
Wat kan er misgaan?
Gebruikersavatar
ConwayT
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 dec 2018, 14:28
Locatie: Schagen
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

10 feb 2021, 19:06 2 x

Even een update; vandaag te druk gehad op werk om te bellen. Maar David bellen is het plan hoor, wees gerust.
Zojuist nog even geprobeerd te starten, maar hij start ook niet meer nu.
Accuspanning is prima, maar de pomp voor de hydrauliek blijft maar doorpompen nadat je het bestuurdersportier hebt geopend.
Als je de sleutel erin steekt en probeert te starten, doet hij gewoon niks. De startmotor gaat niet eens rond.
het is net alsof het startrelais niet wordt ingeschakeld ofzo.

Ik bel morgen David even op en dan hoop ik dat het maar weer meevalt.
Bedankt voor jullie input!
1.2 TDi / 8-KKV-56 / 370.000 km
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

11 feb 2021, 16:23 1 x

Niet denk dat het aan de startmotor ligt of relais.
Ga daar zeker niet zoeken.
Bel David,
Je weet (of misschien nog niet) dat er verschillende "voorwaarden" zijn om te kunnen starten.
Voldoe je aan een daarvan niet, doet ie zoals je omschrijft.

Heb je (als tussenoplossing) al eens de accuklem er even af gehad?
Dan krijgt ie even een reset en kun je vaak wel weer starten/
Gebruikersavatar
ConwayT
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 dec 2018, 14:28
Locatie: Schagen
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

13 feb 2021, 17:02 1 x

Hoi,

David gebeld afgelopen week en advies was even de kou afwachten en hydrauliek olie bijvullen.
Olie heb ik nog niet binnen, dus dat komt later wel.
Dan zal ik hem even peilen met de bol losgedraaid.

De accu is doorgemeten en die is goed. Helemaal opgeladen weer teruggeplaatst maar hij start nog steeds niet. Volgens mij staat hij vast in z'n één.
Als ik de pook in de N zet en hem van de handrem afhaal, kan ik hem namelijk niet rollen.
Met de sleutel in het contact kan ik ook in de tiptronic stand niet schakelen. Geen één keer. Hij blijft in de één staan.

De startvoorwaarden, zijn dat accu, remschakelaar en genoeg druk in t hydraulische systeem? Of zijn er nog meer?
In de tussentijd probeer ik thuis te werken of m'n andere auto te pakken, maar het is gewoon vervelend dat hij levenloos en niet in beweging te krijgen voor de deur staat nu :(
Bedankt voor jullie adviezen
1.2 TDi / 8-KKV-56 / 370.000 km
Ron47
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
Locatie: Sliedrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

13 feb 2021, 19:11 1 x

Jammer dat deze zaken nog geen soelaas bieden.
Wat rommelen aan de koppelingscylinder die onder de abs pomp ligt op de versnellingsbak en de kabel connector naar de koppelingscylinder losnemen en weer vast zetten zou nog een kansje kunnen zijn. Ook het losnemen van de connector op de hogedrukpomp onder het koelvloeistoftankje en weer goed vastklikken zou een optie kunnen zijn.
Als dat niet helpt dan toch het verhaal volgen dat ik eerder aangaf.
Succes.
Plaats reactie