Airco gebruiken

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jock81
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jul 2019, 18:09
Locatie: Diemen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 jan 2021, 20:08 0 x

Misschien een beetje een vreemde met deze temperaturen maar denk dat de kou me juist triggerde.

Ik heb wel eens gehoord dat het niet goed is voor de airco van een auto om langere tijd niet te draaien. Nu heeft mijn A2 een climate control. Ik ga er dus vanuit dat de airco al geruime tijd niet gedraaid heeft omdat er geen kou gevraagd wordt. Ik kon er zo snel niks over vinden. Mijn vra(a)g(en):

- Is het nodig dat de airco zo nu en dan draait?
- Zo ja: is het mogelijk dit op de één of andere manier te doen of zit er niets anders op dan heen en weer te rijden naar het zuiden van Marokko?

En de beste wensen natuurlijk!

Groet, Jochem
Gebruikersavatar
epki
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2020, 16:20
Locatie: Uden
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 jan 2021, 22:12 0 x

Als je de voorruit ont waseming aanzet, schakelt de airco automatisch in , dacht ik .
Gebruikersavatar
chrisgroot
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 dec 2020, 23:39
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 jan 2021, 22:35 0 x

Mijn ervaring is dat de airco altijd wel mee draait. Zoals hierboven al aangegeven merk je dat met name bij het ontwasemen. Staat de airco niet aan dan lukt dat vrij traag/ slecht.

Probeer maar eens uit :).
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

05 jan 2021, 07:53 0 x

Als je in warme zon staat even temperatuur laag zetten en dan moet de uitblaas 3 tot 7 graden koude lucht geven na enige tijd... anders Airco vullen...

Altijd aan is beste, kan er niets uitdrogen en naast koelen houd deze je A2 ook droog en schimmelvrij...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Marti
Audi A2 clublid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 sep 2019, 13:14
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 jan 2021, 08:40 2 x

Op dagen met hoge luchtvochtigheid en regen kan de voorruit beslaan als je de Eco-knop ingeschakeld hebt en de airco dus niet draait. Zodra je de stand op Auto zet (en Eco uit) wordt de voorruit weer helder. Ergo, de airco draait normaliter mee en zorgt voor drogere lucht.
Gebruikersavatar
Jock81
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jul 2019, 18:09
Locatie: Diemen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 jan 2021, 11:47 1 x

Dank voor de reacties! Hij staat eigenlijk altijd op auto en ontwazemen gaat nog prima (paar keer moeten gebruiken de laatste weken). Is het dan nog zinvol om de airco te laten checken (wat sommige bedrijven aanbieden)? Of gewoon wachten tot de airco minder gaat werken?
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

05 jan 2021, 12:07 0 x

Elke 2 of 3 jaren laten vullen en afhankelijk hoeveel erin ging de 2 of 3 jaren pakken.
Een vrijwel lege maakte overuren en reparatie van die pomp is bepaald niet goedkoopste...

Op Marktplaats komen vaak aanbiedingen langs... zelf in Rotterdam geweest... goedkoop en zeer tevreden over resultaat....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie