Benzinelucht [Opgelost: afdichtringen injectoren lekten]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan-Pieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 aug 2011, 02:12
Locatie: Nijkerk
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

19 okt 2020, 10:04 0 x

Hoewel ik heel tevreden over de A2 ben heb ik een probleem met de auto.
De auto ruikt behoorlijk naar benzine als die koud is. Na een aantal minuten rijden is de lucht weg.
Ook slaat de auto pas na 2 keer starten aan. Eerste keer lukt niet. Tweede keer meteen starten en lopen.
Zaterdagavond startte ik de auto. Hij viel uit. Daarna weer gestart. De auto liep toen kort op 3 cilinders. 2 seconden ongeveer. Hierna liep de auto zoals het hoort. Ik heb daarna 75 kilometer gereden zonder problemen.
Weet iemand wat dit kan zijn?

Alvast dank voor de reacties!
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 okt 2020, 10:37 3 x

Welkom!

De 1.6 FSI's rijden fijn maar hebben wel hun eigen specifieke zwakke punten. Brandstofpomp en injectoren zijn er twee van. En ze mogen officieel niet op E10 rijden, wat betekent dat je in de praktijk altijd 98 moet tanken.

Mocht een lokale garage niet tot een duidelijke oorzaak komen (kan bijvoorbeeld een lekke/niet goed bevestigde brandstofslang zijn), dan zou ik je aanraden naar een specialist te rijden. De A2 dokter in Waalwijk is voor jou een uur rijden maar het ritje vermoedelijk wel waard.
Gebruikersavatar
Caspeer
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 dec 2019, 18:20
Locatie: Lelystad
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

19 okt 2020, 11:24 2 x

De 1.6 FSI gang meldt zich! Bij mij ook altijd weer een verrassing of ik met de auto weg kan. Zeker in de natte ochtenden.
Sterker nog, ik zorg dat ik bijna altijd een haardroger/fohn bij mij heb voor het geval dat er weer eens wat vocht te veel is in gekropen. Binnenkort op het lijstje staan de ignition coils en bougies, gewoon preventief.
Check vooral goed de slangen van het lagedruk brandstofsysteem omdat deze over tijd nog wel bros kunnen worden. Lekken betekent dat de dampen je cabine in worden gezogen, en dat is niet mooi.
Ik ga nog uitvinden wat het vervangen van de ignition coils uithaalt en deel graag na een tijd de ervaring.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

19 okt 2020, 14:50 1 x

Mijn 1.6 Fsi vragen;

1 Is er ooit een brandstof filter vervangen en hoe zag die er van binnen uit?
Als je die open knipte zie je of een vorige eigenaar ooit E10 heeft getankt die kan bederven...
Dat is dan tank, leidingen en injectoren reinigen en veel werk indien het zo is.

2 Bobine, de Pen bobine is aan bobbeltje bovenop te zien als die stuk is of gaat...u
Zie de eerder hier geplaatste foto's hoe die ellende eruit kan zien en herkenbaar is.

3 bougies, als je die eruit haalde en op volgorde leg weet je welke Cilinder gezien de kleur / aanslag
iets mee mis is... dan is bobine of injector wissel vaak voldoende...

4 Ga naar een echte garage als je twijfelt, een VAG specialist heeft vaak nauwelijks A2 ervaring...
We hebben hier Jos-br in Dieverbrug,.... A2 Dokter uit Waalwijk ...... Koop9 in Haarlem .....en Ecomotive in Heerhugowaard..
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 okt 2020, 17:40 1 x

Jan-Pieter schreef:
19 okt 2020, 10:04
Hoewel ik heel tevreden over de A2 ben heb ik een probleem met de auto.
De auto ruikt behoorlijk naar benzine als die koud is. Na een aantal minuten rijden is de lucht weg.
Ook slaat de auto pas na 2 keer starten aan. Eerste keer lukt niet. Tweede keer meteen starten en lopen.
Zaterdagavond startte ik de auto. Hij viel uit. Daarna weer gestart. De auto liep toen kort op 3 cilinders. 2 seconden ongeveer. Hierna liep de auto zoals het hoort. Ik heb daarna 75 kilometer gereden zonder problemen.
Weet iemand wat dit kan zijn?

Alvast dank voor de reacties!
Klinkt als een lekkage ergens in het brandstofsysteem. Zou er niet te lang mee doorrijden, heb je de auto bij een garage gekocht?
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 okt 2020, 19:22 2 x

Precies, dat dacht ik ook. Je brandstofsysteem lekt een een klein beetje en dan is er te weinig druk en brandstof bij t starten. Resultaat is lang moeten doorstarten en/of afslaan. Bij 2e poging is er wel voldoende druk en start ie gewoon.

Dus idd vlot op zoek naar een garage. Hoef je mi niet perse voor naar een A2 specialist in Waalwijk oid.

En zou je ook zelf eens onder de kap (o nee, die leg je ergens neer :D ) kunnen ruiken en kijken om te zien wat er aan de hand is. Soms iets kleins..
Gebruikersavatar
Jan-Pieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 aug 2011, 02:12
Locatie: Nijkerk
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

23 okt 2020, 13:07 2 x

De A2 gaat volgende week naar Waalwijk :)
Gebruikersavatar
Jan-Pieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 aug 2011, 02:12
Locatie: Nijkerk
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

29 okt 2020, 22:23 2 x

Jan-Pieter schreef:
29 okt 2020, 15:50
Hij is nu bij de A2 dokter in Waalwijk. De afdichtringen van de injectoren waren slecht gemonteerd. Hierdoor lekte de auto benzine. Daarnaast heeft hij alles nagelopen en wat kleine dingen uitgevoerd. Nu zou de auto perfect zijn, kunnen we er eindelijk van genieten. :)

Vanavond ophalen! :blush:
Ondertussen ben ik weer terug uit Waalwijk met mijn
eigen A2. Wat rijdt ie goed zeg!
Als leenauto kreeg ik een gechipte 3L mee. Ook een erg leuke en fijne auto om mee te rijden.

Moderator edit: berichten uit voorstelronde verplaatst
Plaats reactie