Klopsensor, storing P0326

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Marti
Audi A2 clublid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 sep 2019, 13:14
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 okt 2020, 17:23 1 x

Het motormanagementlampje lichtte weer eens op, na lange tijd niet gebrand te hebben. Inmiddels heb ik een (chinese) ODBII lezer, die gisteren foutcode P0326 gaf. Vandaag is daar code P1180 bijgekomen. Ik merk helemaal niets aan het functioneren van de motor, dus ik vermoed dat ik wel even (rustig) door kan rijden tot het probleem opgelost is.

Code P0326 staat voor een probleem met de klopsensor. Op https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16710.html worden diverse mogelijke oorzaken genoemd, beginnend met een zekering die slecht contact maakt. Ook code P1180 wijst op een probleem in bedrading. Geen idee of er een relatie tussen beide kan zijn.

Voordat ik de auto naar de garage breng om de klopsensor te onderzoeken en eventueel te vervangen wil ik graag het elektrisch gedeelte controleren. Welke zekering ik moet hebben weet ik niet, maar ik heb de meest voor de hand liggende gecontroleerd en die zijn intact. Zijn er nog zaken die ik zelf kan onderzoeken voordat de auto bij de garage op de brug gaat?
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 okt 2020, 20:01 1 x

Heb je de storingscodes al eens gewist, en gekeken of ze terug komen? daar zou ik mee beginnen.
anders de klopsensor vervangen.
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Marti
Audi A2 clublid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 sep 2019, 13:14
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 okt 2020, 16:02 1 x

Gisteren had ik de storingscode gewist en toen kwam hij terug. Vanochtend de storingscodes weer gewist en ruim 200 km gereden zonder dat de storing dit keer terugkwam. Ik beschouw het nu maar als een tijdelijk incident. Mocht het zich herhalen dan zal ik de klopsensor wel moeten vervangen.
Dank voor de reactie.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

18 okt 2020, 16:16 0 x

Voor deze weet ik het niet maar soms moet je meerdere keren resetten voordat een storing weg is,
iets met wel gewiste storing die in geheugen achterbleef hoorde ik.

Ik had zelf een EGR melding die na 5x weg bleef. Nu al weer ruim 2¼ jaar terug.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 okt 2020, 11:29 0 x

Marti schreef:
18 okt 2020, 16:02
Gisteren had ik de storingscode gewist en toen kwam hij terug. Vanochtend de storingscodes weer gewist en ruim 200 km gereden zonder dat de storing dit keer terugkwam. Ik beschouw het nu maar als een tijdelijk incident. Mocht het zich herhalen dan zal ik de klopsensor wel moeten vervangen.
Dank voor de reactie.
Fijn dat het is opgelost :thumbmin:
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Marti
Audi A2 clublid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 sep 2019, 13:14
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2021, 15:50 1 x

Voor de volledigheid: nu, ruim een jaar later, kwam dezelfde storing weer terug. Het afgelopen jaar heb ik geen enkel probleem gehad. Daarom heb ik de storing maar opnieuw gewist.
Marti
Audi A2 clublid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 sep 2019, 13:14
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 dec 2021, 09:48 2 x

Dit keer bleek de storing vaker terug te komen. Na een paar keer wissen van de storing vond ik toch dat de klopsensor maar vervangen moest worden. Het ding kost maar een paar tientjes. Het vervangen is op zich simpel, maar je kunt er pas goed bij als de auto op een brug staat en de bodemplaat verwijderd is, want de klopsensor zit aan de achterzijde op de buitenkant van het motorblok bevestigd. Ik heb het daarom laten doen.
Sindsdien blijft de storing weg. Ik zeg het met een slag om de arm, omdat ik daarna nog niet heel veel gereden heb.
Gebruikersavatar
Oscar
Audi A2 clublid
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2019, 23:47
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 dec 2021, 13:55 1 x

Zou natuurlijk ook een slechte verbinding kunnen zijn (vocht):dizzy:
Zeker als de motor verder goed loopt.
Verder vind ik het wel een interessante sensor :dizzy:
Plaats reactie