teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk ?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 sep 2020, 23:03 1 x

Klepstoters? Die zie ik niet, zie alleen volgekoolde inlaatkleppen.
Deze zijn uit een 2.0 TFSI.
Bijlagen
tfsi.jpg
tfsi.jpg (53.02 KiB) 1984 keer bekeken
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 sep 2020, 23:33 0 x

rolf schreef:
14 sep 2020, 23:03
Klepstoters? Die zie ik niet, zie alleen volgekoolde inlaatkleppen.
Deze zijn uit een 2.0 TFSI.
Je hebt gelijk, ik bedoelde ook in- of uitlaatkleppen. :confounded:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 okt 2020, 21:03 1 x

Jullie hebben nog een 'ontknoping' van dit probleem van mij te goed. Ik heb nog een week of 2 rondgereden met van tijd tot tijd een waarschuwing van de computer, en een onregelmatig lopende motor, en vervolgens een afspraak gemaakt met koop9. Die heeft, behalve het installeren van een nieuwe condensor voor de airco gekeken naar het probleem van de onderdruk in het inlaatspruitstuk. Hij heeft de gasklep en omgeving verder schoongemaakt maar, veel belangrijker, geconstateerd dat bij het vervangen van de distributie-riemen de timing van de uitlaatkleppen een tand is verschoven. De uitlaatkleppen gingen te laat dicht, en dat wil best te veel onderdruk in het inlaatspruitstuk opleveren. Na de ingreep van koop9 (goed schoonmaken van de gasklep) kon er gereden worden zonder lampjes of waarschuwingen, maar met een slecht lopende motor. Sinds vandaag de distributie weer op tijd staat loop de motor weer als een zonnetje. Wel jammer dat een officiele Audi garage te veel onderdruk in het inlaatspruitstuk als melding van de computer krijgt en adviseert om alle kleppen te vernieuwen zonder er achter te komen dat de uitlaatkleppen niet goed staan. Ik ben in ieder geval blij dat ik weer storingsvrij rondrijd.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

20 okt 2020, 21:21 0 x

Volgende keer een goede garage die de beide nokkenassen met hulpstuk vast zet en dan wel op tijd bleef? Ik doe het ook zonder en heb dit ook al eens gehad, maar dan andere kant op....
na proefdraaien zonder klepdeksel en ja hoor, komt vaker voor maar een goede monteur maakt
dit zelden mee.... daarom nu voortaan met hulpstuk voor de zekerheid.

Koop 9 heeft wel heel erg veel ervaring maar dat is onbetaalbaar....
Na uitlezen eerst goed kijken en denken of de Computer wel het goede aangeeft.
Helemaal met hem eens...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 okt 2020, 21:29 1 x

werner schreef:
14 sep 2020, 18:04
Deze benzine-audi A2 heeft bijna 240.000 kilometer gedraaid. Al het onderhoud wordt volgens het schema van Audi uitgevoerd, zij het niet door een Audi dealer. Zo zijn dus ook recent distributie-riem, spanners en waterpomp vervangen. De auto wordt voornamelijk gebruikt door mijn vrouw en 2 kinderen, dus wel verschillende bestuurders (en rijstijlen denk ik).
Waarom ben je na het constateren van het slechte lopen van de motor niet teruggegaan naar de garage die de distributie heeft vervangen?
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 okt 2020, 21:34 0 x

Omdat het probleem door ANWB en Audi garage aan de gasklep werd verweten, en de distributie is gedaan bij de garage van een schaatsmaatje van me, heb ik er niet aan gedacht dat die distributie het probleem zou kunnen zijn. Het opnieuw afstellen van de distributie is uiteraard niet aan mij berekend.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 okt 2020, 21:49 1 x

werner schreef:
20 okt 2020, 21:34
Omdat het probleem door ANWB en Audi garage aan de gasklep werd verweten, en de distributie is gedaan bij de garage van een schaatsmaatje van me, heb ik er niet aan gedacht dat die distributie het probleem zou kunnen zijn. Het opnieuw afstellen van de distributie is uiteraard niet aan mij berekend.
Het (verder) schoonmaken van de gasklep en verdere controle had toch ook door die garage gedaan kunnen worden?

Wat ik in de loop der jaren heb geleerd, is dat de grootste kans op een storing is na onderhoud en/of reparatie.
Het is dan het handigst om naar de zelfde garage/monteur weer terug te gaan, die weet wat er is gedaan.

Een andere garage moet of er vanuit gaan dat de werkzaamheden goed zijn uitgevoerd (in dit geval de Audi-garage) met het risico op een verkeerde diagnose.
of alle gedane werkzaamheden controleren (in dit geval @koop9).
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 okt 2020, 22:16 1 x

@werner bedankt voor het melden van de oplossing :thumbmin:
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 okt 2020, 22:31 1 x

Dit voorval toont in mijn ogen wel aan, dat het afwijken van de voorgeschreven procedure voor een reparatie niet zonder risico is.

Ik vind het niet slim om zonder de nokkenassen in de juiste positie vast te zetten (met een tooltje dat wel helemaal een tientje kost), te rommelen met de distributieriem(en). Maar het is nog minder slim om, zeker als je meent wel zonder het tooltje te kunnen, na de montage van de riem(en) niet zorgvuldig te checken dat alle timing markeringen (beide nokkenassen en krukas) netjes overeenstemmen.

@werner heeft geluk gehad dat de nokkenas maar één tandje verkeerd stond - als de synchronisatie van nokkenas(sen) en krukas niet klopt, kan het nog veel slechter aflopen met de motor.
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 okt 2020, 23:27 2 x

vind het inderdaad wel een duidelijk teken van prutswerk.
of je nou speciaal gereedschap heb of niet, je moet na montage natuurlijk altijd de krukas twee keer ronddraaien en dan nogmaals de markeringen checken :flushed:
dat weet ik zelfs
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Plaats reactie