Motor 1.4 AUA [met gasinstallatie] pakt op benzine slecht op - [Opgelost: lek in EGR buis naar gasklephuis]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 sep 2020, 16:47 0 x

Hallo daar ben ik weer. deze keer een filmpje erbij.
De motor pakt slecht op. Bij het aantikken van het gaspedaal wil hij liever in toeren naar beneden. (Dit is op benzine)
Heeft iemand enig idee waarin ik dit moet zoeken?
Klik voor filmpje >>> https://youtu.be/4FOoUXS5roA
Compressie is goed, bougies zijn nieuw.
Ik weet het niet meer :cry
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 sep 2020, 19:16 1 x

Zie je op de toerenteller het toerental duidelijk zakken bij het plotseling gasgeven?
Filmpje zegt me niet zoveel, bij elke motor zie je het blok bewegen op het moment dat je plotseling gas geeft.

Auto rijdt op LPG? Heb je de benzinetank al eens goed leeggereden en nieuwe benzine erin gedaan?
Kan me voorstellen dat verouderde benzine vervelende bijverschijnselen kan geven.
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 sep 2020, 20:32 0 x

Gasklephuis opnieuw inleren?
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 sep 2020, 20:54 1 x

@Peter_Audi_A2 Het gaat vooral om het geluid bij het filmpje je hoort dat hij een beetje inhoud, heel even maar.
Op benzine is dat geen groot probleem, maar op gas slaat hij op dat moment af. en voor ik het lpg goed kan krijgen moet hij eerst op benzine goed zijn. de toerenteller gaat idd een beetje naar beneden. ik vind ook dat hij vrij laag stationair loopt.
@stefan74 het gasklephuis is vervangen en opnieuw ingeleerd.

vcds geeft geen foutmeldingen of storingen
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 sep 2020, 22:00 0 x

Moderator edit: voor het nageslacht heb ik de titel aangepast naar "Motor pakt slecht op".

Heb je bij het optrekken het idee dat je het toerental relatief hoog moet houden om hem over een dood punt heen te trekken? Dat heeft de onze namelijk wel en dat is tot op heden nog niet verklaard / opgelost.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 sep 2020, 22:30 2 x

Waar ik in het begin aan moest wennen bij de A2, is/was het gebrek aan trekkracht bij een laag toerental.
Bij het wegrijden de koppeling op laten komen zonder gas bij te geven kan wel, maar je merkt dat de motor "doodslaat".
Hij reageert dan in eerste instantie niet op het (verder) intrappen van het gaspedaal en komt met moeite op toeren.

Heb van de garage begrepen dat dit een typische 16 klepper eigenschap is, die vooral bij een kleine cylinderinhoud merkbaar is. De trekkracht zit
hoog in het toerenbereik, betekent dus dat je voordat je de koppeling op laat komen gas moet geven om (vlot) op te trekken.
Vereist enige handigheid/ervaring maar dan gaat het wel beter.

Er is kort nadat ik de auto heb gekocht 8 jaar terug een software update uitgevoerd. Het wegrijden/optrekken is wel iets beter geworden, maar helemaal weg is het nog steeds niet.
Vind het een van de (kleine) nadelen van de 1.4 16V benzine.

@HansJan an, ik zou de Topictitel wat duidelijker maken: Motor 1.4 16V AUA pakt slecht op [benzine]
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 sep 2020, 23:02 0 x

@Peter_Audi_A2 Ik rij ook wel eens met de auto van @Fuzzy en soms met die van @jeffers101 maar deze hebben dat probleem helemaal niet. mijne had dat eerst ook niet. maar ik hoopte dat iemand hier misschien een tip had welke richting ik dit moet zoeken.
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 sep 2020, 07:19 0 x

aarmarman schreef:
11 sep 2020, 23:02
@Peter_Audi_A2 Ik rij ook wel eens met de auto van @Fuzzy en soms met die van @jeffers101 maar deze hebben dat probleem helemaal niet. mijne had dat eerst ook niet. maar ik hoopte dat iemand hier misschien een tip had welke richting ik dit moet zoeken.
Op welk moment (na het wisselen van een bepaald onderdeel?) is het inhouden begonnen? Zet desnoods (indien mogelijk) de oude bougies weer terug. Wat betreft verschil tussen A2's: ik merk dat mijn auto gemakkelijker optrekt als hij op de lichte winterwielen (12 kg/stuk) in plaats van op de zware zomerwielen (17kg/stuk) staat.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 sep 2020, 08:22 0 x

E10 wat verkocht word als benzine?

Als je een fles voor 't raam zet, max. 60% gevuld met dopje en die 3 maanden liet staan.
Daarna de troebel geworden door een koffie filter giet zie je wat voor glibberig drab er achter zal blijven.

Op de 34 liter tank van AUA kun je een geheel jaar starten dus krijg je oude zooi erin!
Denk dat naast tank goed leeg rijden, ook brandstof filter vervangen voor Benzine en dan ¼ tanken de oplossing is voor Gas rijders... of tank Super, maximaal E5 dus 5% bio zooi..meestal 1%.

Verder is Airco aan hogere stationair toerental bij BBY, en bij AUA kun je die via ECU en de kabel naar 850 toeren programmeren...
Dan kun je met koppeling zonder gas geven heerlijk file rijden.
Zowel op LPG als Benzine zonder motor die afslaat.

En welke oude en nieuwe Bougie's? Dezelfde en welk merk en type?
De 0,7 of 0,8 voor LPG gebruik heb ik nu Long Life erin... en als ze niet vervuilen, werkte dat prima.

De oude benzine en vervuild benzine filter denk ik nu zelf aan....
Ik heb enkele oude benzine filters open gemaakt en dat was erg goor en goed gevuld.....
Dan krijg je vooral bij lagere toeren snel tekort brandstof als de pomp het er doorheen moet persen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 sep 2020, 15:13 1 x

Ik moet toch even kwijt dat ik ook iets heb gehad wat hier op leek, ik heb enige tijd geleden mijn gasklephuis gereinigd en meteen een nieuwe EGR klep geplaatst, die ik al een jaar of 2 had liggen.
Oude, originele EGR klep was eigenlijk nog goed, maar één brok roest.

Toen ik de nieuwe EGR klep wilde inleren lukte dit niet, VCDS gaf een te lage voltage aan ; de merkloze EGR klep (open doos - warehouse deal / klantretour artikel van Amazon, was maar 12 euro) bleek defect; waarschijnlijk daarom ook ooit teruggestuurd door de eerste koper, alhoewel het ding er splinternieuw uitzag en de pakkingen ongebruikt waren.
Toen had ik ongeveer hetzelfde fenomeen, zeer slechte gasresponse, ruig stationair/afslaan, en de motor stond te schudden alsof ie op 3 cilinders liep.

Dus de oude EGR klep intern gereinigd, alhoewel hij redelijk schoon was, buitenkant opgeschuurt -puur voor het zicht- en weer teruggeplaatst, met de pakkingen van de nieuwe.
Hierna EGR en Gasklep opnieuw ingeleerd en hij loopt sindsdien als een zonnetje; ook stationair geen schommelingen meer in toerental bij warme motor.

Daarom denk ik dat je het hier ergens moet zoeken, je gaf al aan dat het gasklephuis vervangen is ; zijn de pakkingen ook meegenomen? is het gaatje en pijpje goed gereinigd naar de EGR ? Wellicht toch ergens valse lucht?
Plaats reactie