Motor 1.4 AUA [met gasinstallatie] pakt op benzine slecht op - [Opgelost: lek in EGR buis naar gasklephuis]
- aarmarman
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
- Locatie: Haarlem
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
@stefan74 dank voor je reactie. ik zit er ook aan te denken om een andere egr klep te monteren. zag ze voor weinig op ebay, maar dat lijkt me geen goed plan als ik het zo lees,
ik heb vandaag de map sensor gewisseld maar dat heeft niet geholpen
ik heb vandaag de map sensor gewisseld maar dat heeft niet geholpen
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Daar dacht ik ook aan, een EGR klep die wat te veel uitlaatgassen door geeft.
Voor je een nieuwe gaat bestellen kan je ook even een blind plaatje maken en even helemaal dicht zetten, is het dan goed dan weet je waar je het zoeken moet.
Blijvend afdichten zal wel niet gaan omdat er dan een geel motorlampje gaat branden.
Voor je een nieuwe gaat bestellen kan je ook even een blind plaatje maken en even helemaal dicht zetten, is het dan goed dan weet je waar je het zoeken moet.
Blijvend afdichten zal wel niet gaan omdat er dan een geel motorlampje gaat branden.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Rolf, daar heb je wel gelijk in met de stekker lostrekken,
Maar als de klep niet helemaal sluit blijft er uitlaatgas in de inlaat stromen.
Dat “mechanische” is het typische geluid van kantelende zuigershelaas.
Maar als de klep niet helemaal sluit blijft er uitlaatgas in de inlaat stromen.
Dat “mechanische” is het typische geluid van kantelende zuigershelaas.
- aarmarman
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
- Locatie: Haarlem
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Volgende week vrijdag mag het autootje naar de garage, waar ze een diagnose gaan proberen te stellen.
iig willen ze met behulp van een rookmachine gaan testen of er ergens valse lucht getrokken word.
Ik ben heel benieuwd.
ik wil zelf nog wel even naar de egr klep kijken als ik voor die tijd nog zin heb.
eigenlijk ben ik wel een beetje klaar met deze auto.
iig willen ze met behulp van een rookmachine gaan testen of er ergens valse lucht getrokken word.
Ik ben heel benieuwd.
ik wil zelf nog wel even naar de egr klep kijken als ik voor die tijd nog zin heb.
eigenlijk ben ik wel een beetje klaar met deze auto.
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6174
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Erg vervelend! Je kunt ook contact opnemen met onze A2 goeroe @koop9, die zit bij jou om de hoek ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- aarmarman
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
- Locatie: Haarlem
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Bedankt voor de tip als ze er in de garage ook niet uitkomen zal ik een @koop9 vragen om er eens naar te luisteren.
gelukkig ga ik naar een bevriende garage, waar diagnose stellen nog voor een kratje bier kan
gelukkig ga ik naar een bevriende garage, waar diagnose stellen nog voor een kratje bier kan
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Dit is geen 16 kleppen probleem maar een audi probleem, Elk ander willekeurig 1.4 trek 10 keer beter van onder uit .Peter_Audi_A2 schreef: ↑11 sep 2020, 22:30Waar ik in het begin aan moest wennen bij de A2, is/was het gebrek aan trekkracht bij een laag toerental.
Bij het wegrijden de koppeling op laten komen zonder gas bij te geven kan wel, maar je merkt dat de motor "doodslaat".
Hij reageert dan in eerste instantie niet op het (verder) intrappen van het gaspedaal en komt met moeite op toeren.
Heb van de garage begrepen dat dit een typische 16 klepper eigenschap is, die vooral bij een kleine cylinderinhoud merkbaar is. De trekkracht zit
hoog in het toerenbereik, betekent dus dat je voordat je de koppeling op laat komen gas moet geven om (vlot) op te trekken.
Vereist enige handigheid/ervaring maar dan gaat het wel beter.
Er is kort nadat ik de auto heb gekocht 8 jaar terug een software update uitgevoerd. Het wegrijden/optrekken is wel iets beter geworden, maar helemaal weg is het nog steeds niet.
Vind het een van de (kleine) nadelen van de 1.4 16V benzine.
@HansJan an, ik zou de Topictitel wat duidelijker maken: Motor 1.4 16V AUA pakt slecht op [benzine]
Vooral warm is al helemaal een drama .
Software kan niet iets oplossen wat hardwarematig zo gemaakt is, en dat is het cylinderkop ontwerp met dito slagverhouding van deze motor.
Voor de heren zelfmonteurs onder ons gebruik AUB orginele onderdelen voor de electronica.
Wil je weten waarom google eens en zie wat er voor ellende voorbij komt voor .
Onder het moto goedkoop nieuw is beter dan oud zou je china chipping moeten kopen
Dit heeft al menig eigenaar achteraf veel geld gekost om dingen opgelost te krijgen.
Verder zou ik voor het het stationair probleem inderdaad voor je zelf na gaan wanneer is dit opgetreden , vlak nadat je iets gedaan hebt.
Check het nog eens een fout is makkelijk gemaakt.
Je kan de Egr leiding ook afkoppelen , mocht je denken dat deze mechanish vast zit..
Verder vertel eens wat je gedaan hebt hoe je het gedaan hebt waarom je het gedaan hebt en wanneer je het gedaan hebt
Dat kan je verder helpen voor je hulp hier op het forum.
Wil je weten waarom google eens en zie wat er voor ellende voorbij komt voor .
Onder het moto goedkoop nieuw is beter dan oud zou je china chipping moeten kopen
Dit heeft al menig eigenaar achteraf veel geld gekost om dingen opgelost te krijgen.
Verder zou ik voor het het stationair probleem inderdaad voor je zelf na gaan wanneer is dit opgetreden , vlak nadat je iets gedaan hebt.
Check het nog eens een fout is makkelijk gemaakt.
Je kan de Egr leiding ook afkoppelen , mocht je denken dat deze mechanish vast zit..
Verder vertel eens wat je gedaan hebt hoe je het gedaan hebt waarom je het gedaan hebt en wanneer je het gedaan hebt
Dat kan je verder helpen voor je hulp hier op het forum.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3779
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Probleem speelt niet alleen bij Audi, motor werd door het hele concern gebruikt.audiJan schreef: ↑17 sep 2020, 09:21Dit is geen 16 kleppen probleem maar een audi probleem, Elk ander willekeurig 1.4 trek 10 keer beter van onder uit .Peter_Audi_A2 schreef: ↑11 sep 2020, 22:30Waar ik in het begin aan moest wennen bij de A2, is/was het gebrek aan trekkracht bij een laag toerental.
Bij het wegrijden de koppeling op laten komen zonder gas bij te geven kan wel, maar je merkt dat de motor "doodslaat".
Hij reageert dan in eerste instantie niet op het (verder) intrappen van het gaspedaal en komt met moeite op toeren.
Heb van de garage begrepen dat dit een typische 16 klepper eigenschap is, die vooral bij een kleine cylinderinhoud merkbaar is. De trekkracht zit
hoog in het toerenbereik, betekent dus dat je voordat je de koppeling op laat komen gas moet geven om (vlot) op te trekken.
Vereist enige handigheid/ervaring maar dan gaat het wel beter.
Er is kort nadat ik de auto heb gekocht 8 jaar terug een software update uitgevoerd. Het wegrijden/optrekken is wel iets beter geworden, maar helemaal weg is het nog steeds niet.
Vind het een van de (kleine) nadelen van de 1.4 16V benzine.
@HansJan an, ik zou de Topictitel wat duidelijker maken: Motor 1.4 16V AUA pakt slecht op [benzine]
Vooral warm is al helemaal een drama .
Software kan niet iets oplossen wat hardwarematig zo gemaakt is, en dat is het cylinderkop ontwerp met dito slagverhouding van deze motor.
(vermeende) zuinigheid heeft een prijs, jammer alleen dat dit in dit geval ten koste gaat van het rijplezier. Met een automatische bak met koppelomvormer
zou dit gedrag al een stuk minder hinderlijk zijn, maar ja Audi vond een dergelijke bak (te zwaar/niet zuinig genoeg) niet passend voor de A2 ...