Trommelrem wordt warm

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2020, 09:00 0 x

Mijn trommelrem links-achter liep aan, na deze te demonteren zag ik dat de remschoen gescheurd/gebroken was:
Afbeelding
Afbeelding

Na een setje nieuwe schoenen & trommels te hebben gemonteerd blijft deze warm worden.
Het wiel loopt nu wel vrij, en de handremkabel heeft enige speling.

Iemand enig idee waar dit in kan zitten?
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2020, 16:24 1 x

EenpuntVier schreef:
31 aug 2020, 09:00
Mijn trommelrem links-achter liep aan, na deze te demonteren zag ik dat de remschoen gescheurd/gebroken was:

Na een setje nieuwe schoenen & trommels te hebben gemonteerd blijft deze warm worden.
Het wiel loopt nu wel vrij, en de handremkabel heeft enige speling.

Iemand enig idee waar dit in kan zitten?
Is het dezelfde zijde die warm blijft lopen?
Kun je het wiel gelijk na het intrappen en weer loslaten van de voetrem vrij ronddraaien?
Zijn de (terugtrek)veren gelijk meevervangen?
Ron47
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
Locatie: Sliedrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

31 aug 2020, 17:00 1 x

Bewegen de cupjes wel soepel in de cylindertjes ?
Is de montage van alle veertjes en slangetjes wel goed gedaan ?
Zit een van de remkabelsnaar de wielen vast ?
Idd proberen door achterzijde opkrikken remmen en achter voelen of de wielen vrij draaien.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

31 aug 2020, 17:39 0 x

Doorgaans blijven trommelremmen hangen op de handremkabel(s). Is de linker remkabel gangbaar? Een beetje weerstand is al genoeg om de trommel te laten slepen op de remvoering. Is dat het niet dan kan evt de remcilinder minder of niet gangbaar zijn. Dan blijft hij bijvoorbeeld op een kant hangen en zal de remvoering tegen de trommel aan blijven lopen. Als gevolg wordt deze dan warm. Beste is om alles na te lopen en meteen preventief te vervangen op verdenking. Klachten zullen alleen maar verergeren als je er niets aan doet. Feit dat na rempedaal los het wiel gangbaar/vrij is, wil niet persé zeggen dat alles in orde is.

Houdt ons op de hoogte van de voortgang. Succes👍
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 sep 2020, 08:18 1 x

Dank voor alle suggesties.

De hele remset is vervangen, behalve de oude "ankerplaat" (die zwarte plaat waar de remset in hangt).
Heb de handremkabel linksachter gecontroleerd t.o.v. rechts maar deze staan nagenoeg op dezelfde spanning. Cupjes bewegen ook soepel.

Uit lichte wanhoop deze truc geprobeerd:
"When your all done go see how the pedal feels. It should feel firm. Pull up HARD on the parking brake 4-5 times. With the parking brake "on" press hard on the brake pedal. Now let off both the parking brake and the foot brake. Next press the foot brake, and THEN pull the parking brake. This will center and adjust the brakes. Do this 3-4 times in a row."

Zoals uitgelegd wordt op deze site: http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Ca ... /index.htm

Tot mijn verbazing lijkt het verschil kleiner te worden. Heb een stukje sportief gereden, inclusief sportief remmen. En het verschil tussen links en rechts lijkt kleiner te worden.
En na een normale rit van ca. 50km voelen ze nu handwarm. Voorheen kon ik er een eitje op bakken.
Het aanlopen is ook verminderd maar nog niet volledig weg; L-A draait na een slinger 2-3 keer rond, R-A blijft draaien.

Misschien dat het ook een stukje inslijten is?



P.S. Niet dat de remtrommels er veel aan zouden veranderen, maar remt een A2 altijd zo laat? De eerste 30/40% van het pedaal is niks, daarna pas remkracht.
Heb in 2 A2's gereden, met allebei ditzelfde "symptoom".
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 sep 2020, 09:41 1 x

EenpuntVier schreef:
02 sep 2020, 08:18

Uit lichte wanhoop deze truc geprobeerd:
"When your all done go see how the pedal feels. It should feel firm. Pull up HARD on the parking brake 4-5 times. With the parking brake "on" press hard on the brake pedal. Now let off both the parking brake and the foot brake. Next press the foot brake, and THEN pull the parking brake. This will center and adjust the brakes. Do this 3-4 times in a row."

Zoals uitgelegd wordt op deze site: http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Ca ... /index.htm

Tot mijn verbazing lijkt het verschil kleiner te worden. Heb een stukje sportief gereden, inclusief sportief remmen. En het verschil tussen links en rechts lijkt kleiner te worden.
En na een normale rit van ca. 50km voelen ze nu handwarm. Voorheen kon ik er een eitje op bakken.
Het aanlopen is ook verminderd maar nog niet volledig weg; L-A draait na een slinger 2-3 keer rond, R-A blijft draaien.

Misschien dat het ook een stukje inslijten is?
Heb de tekst even door google translate gehaald:

" Als je klaar bent, ga dan kijken hoe het pedaal aanvoelt. Het moet stevig aanvoelen. Trek HARD op de parkeerrem 4-5 keer. Met de parkeerrem" aan "druk je hard op het rempedaal. Laat nu beide los de parkeerrem en de voetrem. Druk vervolgens op de voetrem en trek DAN aan de parkeerrem. Hierdoor worden de remmen gecentreerd en afgesteld. Doe dit 3-4 keer achter elkaar. "

Zoals ik het lees wordt door deze handeling de remschoenen t.o.v. de handremkabels afgesteld via het stelmechanisme in de trommel.

Wat betreft het aanlopen, kun je verschil in de wiellagers horen/voelen links t.o.v. rechts?
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 sep 2020, 11:20 0 x

Het wiel moet vrij ronddraaien maar toch licht aanlopen op de remschoenen. Wordt deze teveel vertraagd dan staat het wiel snel stil en is afstelling verkeerd.

Zitten alle kunststof geleiders (3 per blokje) nog wel op hun plaats? Als er één of meerdere ontbreken komt de remschoen niet goed terug en blijft dus hangen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 sep 2020, 11:44 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
02 sep 2020, 09:41
Wat betreft het aanlopen, kun je verschil in de wiellagers horen/voelen links t.o.v. rechts?
Links & rechts geen vreemde geluiden, noch speling als ik aan de wielen wrik.

HansJan schreef:
02 sep 2020, 11:20
Het wiel moet vrij ronddraaien maar toch licht aanlopen op de remschoenen. Wordt deze teveel vertraagd dan staat het wiel snel stil en is afstelling verkeerd.

Zitten alle kunststof geleiders (3 per blokje) nog wel op hun plaats? Als er één of meerdere ontbreken komt de remschoen niet goed terug en blijft dus hangen.
De witte kunststof geleiders zijn allemaal ingevet en teruggeplaatst.

Ik denk dat je eerste alinea het samenvat. Hij draait "vrij" rond (hoeveel keer ronddraaien na aanslingeren is vrij? :tongueclose) , met een lichte aanloop. Dit geldt dus wel iets meer voor links dan rechts.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 sep 2020, 12:09 0 x

Ik kan uit de afstelprocedure niet halen of dit met draaiende motor (lees met werkende rembekrachtiging)
of met stilstaande motor (rembekrachtiging werkt niet) moet worden uitgevoerd.
Heb je de procedure met stilstaande motor uitgevoerd?

Kan me wel voorstellen dat je met draaiende motor meer kracht kunt zetten
op de remschoenen en daarmee de afstelling net iets anders zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2020, 09:23 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
02 sep 2020, 12:09
Ik kan uit de afstelprocedure niet halen of dit met draaiende motor (lees met werkende rembekrachtiging)
of met stilstaande motor (rembekrachtiging werkt niet) moet worden uitgevoerd.
Heb je de procedure met stilstaande motor uitgevoerd?
Heb het "centreren" met stilstaande motor uitgevoerd, evenals het ontluchten.
Overigens heb ik dit zonder het houten blok uitgevoerd zoals omschreven in stap 18. Kan dat misschien de reden zijn dat ik pas vrij ver/laat remkracht heb?
Plaats reactie