Lekstroom of corrosie aan massapunten of ?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

18 jun 2020, 08:59 1 x

De betere garage hebben Accu testers en daar laten meten, als rot leveren ze nieuwe en zoek dus geen dure Dealer... het is dus een apparaat die een start simuleerde en meet of er genoeg Ampere's uitkomen.... Tenzij hier iemand op dit forum ook deze heeft?

Meld U maar, een betrouwbare Accu tester heb ik zelf helaas nog niet.
Ik start met de deur open en dan zie ik hoe geel gloei lampje op plafond word, hoe meer geel des te slechter! Daarom nooit een Led daar monteren...want dan ga ik de fout in!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Mike_1984
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jun 2020, 00:07
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 jun 2020, 23:22 3 x

Met dank aan iedereen die commentaar heeft gegeven, met name @ArcSissy: Hij heeft de stekker van de linker koplamp eruit gekregen en nu is het mij uiteindelijk ook gelukt. En tot mijn verbazing was de laadspanning opeens geen 13.6 V, maar 14.4 V.

En toen ik de linker koplamp weer teruggezet had was de laadspanning aan de accu weer heel erg laag: 13.0 - 13.3 V

Vervolgens een extra massapunt creëert middels een schroef aan de motorblok en deze met een dikke startkabel met de (+) van de accu verbonden. Nu was de laadspanning ca. 14.2 V.

Dit lijkt volgens mij op 2 problemen:
(a) lekstroom in de buurt van de linker koplamp
(b) massaprobleem ergens tussen dynamo / motorblok en accu

Heb al een afspraak gemaakt met de Audi A2 dokter in Waalwijk voor verder onderzoek en oplossen van den problemen. Heb ik meer vertrouwen in dan in de lokale Audi dealer.

Nog eens van harte dank aan dit klasse forum.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 jun 2020, 00:20 2 x

Mike, je schreef dit:

“Vervolgens een extra massapunt creëert middels een schroef aan de motorblok en deze met een dikke startkabel met de (+) van de accu verbonden. Nu was de laadspanning ca. 14.2 V.“

Daar zit een schrijffout in neem ik aan ,want als je dat gedaan hebt is er nu geen accu meer... dan heb je dikke kortsluiting.
Maar je hebt wel ontdekt dat er een massaprobleem is van de motor naar de accu. Soms wordt dit veroorzaakt door een afgebroken massakabel in de buurt van de startmotor. Daar is op het Duitse forum al het nodige over geschreven
Je kan voor de zekerheid een extra massakabel leggen, vanaf de motor ophanging bijvoorbeeld naar een bout op het motorblok.
Arc! Goed speurwerk!
Gebruikersavatar
Mike_1984
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jun 2020, 00:07
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 jun 2020, 07:58 0 x

jaapje schreef:
20 jun 2020, 00:20
Daar zit een schrijffout in neem ik aan
Oh sorry ... natuurlijk heb ik het massakabel met de (-) van de accu verbonden. Bedankt voor het opmerken.
jaapje schreef:
20 jun 2020, 00:20
Je kan voor de zekerheid een extra massakabel leggen, vanaf de motor ophanging bijvoorbeeld naar een bout op het motorblok.
Yep. Dat ben ik van plan om te (laten) doen. Wat en hoe precies laat ik aan de Audi A2 Docter over.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 jun 2020, 08:06 1 x

Met het losmaken van de linkerkoplamp zijn er een aantal stroomkringen verbroken, waar ook de lichtschakelaar deel van uitmaakt.
De lichtschakelaar is een mechanisch ding die ook kan gaan (ver)slijten.

Wellicht een optie om eens een andere lichtschakelaar te monteren om te kijken of dit iets uithaalt.
Top voor het (volhardende) speurwerk. :thumbmin: :thumbmin:
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

20 jun 2020, 10:38 1 x

Voor een defecte licht schakelaar zou je beide lampen moeten weghalen.....

maar denk dat nu je een extra massa kabel hebt gemonteerd en 14,4 volt kreeg dit is opgelost.

Met de lamp er weer in zal dit vermoedelijk zo blijven.
Denk er aan een How To voor te maken als dit verhaal na controle A2 Dokter blijkt te kloppen

Zelf monteer ik liever een oude hulpstart kabel extra dan de originele te vervangen... Wel moet die kabel lang genoeg zijn tussen Blok en Carrosserie want de motor kan bewegen... anders breekt deze.

Ik denk dat Lukas als A2 Dokter op de brug een nieuwe massa kabel gaat monteren...

Dit probleem komt vaker voor met mensen die zonder bodemplaat rijden....
Ook hebben die bij 80Km/h ook 1,9 DbA meer geluid door rijwind onder de motorkap.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie