Verwarming presteert matig

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Marti
Audi A2 clublid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 sep 2019, 13:14
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 feb 2020, 10:59 0 x

Sinds een aantal dagen duurt het erg lang voor de auto warm wordt. De clima-control staat op 'auto' en 22 graden (normaliter zet ik hem later wat lager). De ventilator wordt goed aangestuurd. Die begint flink te blazen zodra de motor warm genoeg is, maar de lucht die binnen stroomt is lauw. Uiteindelijk wordt de auto wel warm en dan schakelt de ventilator ook terug, maar dat duurt tientallen kilometers. Wat is jullie diagnose en hoe is dit op te lossen?
Marti
Audi A2 clublid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 sep 2019, 13:14
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jan 2021, 15:41 3 x

[update]
Daarna werd het zomer en had ik er geen last meer van. Behalve dat er 's zomers met de airco aan, soms plotseling een golf warme lucht naar binnen kwam. Nu in de winter had ik het weer koud in de auto. Wat daarnaast vreemd was, is dat de warmtetoevoer heel onregelmatig was. Soms komt er een golf warme lucht binnen en dan is het weer afgelopen. Daardoor is de temperatuur moeilijk te regelen, ook als de auto uiteindelijk warm is.

Nu staat de auto voor dit euvel bij de garage en ik kreeg net een telefoontje, dat er niet alleen een klep vast zat, maar dat ook de waterpomp een wisselende druk levert. Waarschijnlijk zit het asje los. Dat betekent een nieuwe waterpomp en dan ook meteen een nieuwe distributieriem. Ach ja, dat kwam er toch een keer aan. Ik ben blij dat hiermee de problemen waarschijnlijk opgelost zijn, want ik ben gesteld geraakt op mijn A2.

Ik wilde deze ervaring even delen. Misschien heeft iemand anders er nog iets aan.
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 jan 2021, 23:07 0 x

Is verder alles uitgelezen mbt de module van de electronic airco/verwarming. Code 00818 wil nogal eens voorkomen dan is de G263 sensor(voeler uirstroomtemperatuur van de verdamper) kaduuk.

Overigens vind ik ook dat de verwarming niet heel erg heet wordt. Ik heb tijdens het rijden mijn koelvloeistof temperatuur uitgelezen en deze bevind zich rondd de 83 graden.(bij buitentemperatuur onder de 5 graden na ongeveer 8 minuten en pakweg 7 km) Zover mij bekend kan dat kloppen want de thermostaat heb je in twee varianten. Een die bij 83 opent en de andere die dat bij 87 doet. Wellicht wordt de verwarming iets heter als ik er een andere thermostaat inzet maar daar doe ik pas als dat nodig mocht zijn.

Maar met de verwarming op volle kracht heeft de motor wel moeite om op temperatuur te komen en blijven wanneer ik van of naar het werk rijd. Maarja het zijn ook maar twaalf km in 17 minuten.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Marti
Audi A2 clublid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 sep 2019, 13:14
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 jan 2021, 09:45 2 x

Bij de reparatie bleek het toch nog anders dan gedacht. De toestand van de waterpomp viel mee, maar het koelsysteem bleek vervuild met klodders en korrels vuil. Hierdoor was de verwarmingsradiator grotendeels dichtgeslibd. Mogelijk is er ooit eens geprobeerd om een radiatorlekje te repareren met een pil. Nooit doen dus.
De monteur heeft het koelsysteem grondig doorgespoeld met als resultaat een verwarming die nu wel hete lucht levert.
Als bijproduct heb ik een distributieriem en waterpomp die 15000 km te vroeg vervangen zijn. Het is dan maar zo.

Dus resumerend, wat kan er aan de hand zijn bij een slecht werkende verwarming?
1. Kapotte of vastzittende kleppen
2. Kapotte sensor
3. Slecht werkende waterpomp
4. Verstopte verwarmingsradiator
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 jan 2021, 12:29 0 x

Smurrie en als niet gelijk dicht meerdere pillen?
Ik weet dat deze zooi tijdelijk werkte en vaak later veel ellende en zoekwerk opleverde.

En doorspoelen? Denk dat spoelen met een ontvetting middel en dan kan er nog enkele achtergebleven klonten vrijkomen....
De goedkope pillen is dus nu hoge kosten helaas!

Een bevriende garage heeft speciaal 20 liter tank hiervoor en na afloop drab eruit filteren voor
meerdere keren gebruiken.
Ze gaan geen €75,- voor 1x spoelen weggooien, en inleveren als afval is nog duurder...
Dan zou je rond de €300,- kwijt zijn...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 jan 2021, 20:47 2 x

Heb wel eens gehoord dat iemand het koelwatersysteem spoelde met een paar vaatwastabletten.... Lekker warm laten draaien, aftappen, goed naspoelen en opnieuw vullen met koelvloeistof.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

13 jan 2021, 07:59 0 x

Ik weet hoe Aluminium camping pannen uit de vaatwasser kwamen.. dus goed naspoelen!

Eerst blokje fijn slaan loste beter op en na 2x 1 blokje en dan 3x spoelen want ik weet hoe goed die
schoon maken, en daar is de aluminium kachel en radiateur die blij mee!

Dan zou ik dus 2x blokje en 3x goed spoelen.... ook veel werk, maar het kan wel...
Maar vaak is dat pilletje voor Lek gedaan dus die mag je dan ook nog even nogmaals solderen!

Ze zijn niet voor niets van blauwe naar de rode G12 koelvloeistof over gegaan!
Blauwe was voor oude koperen, aluminium heeft echt G12 nodig!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie