Wiellagers vervangen
- rolf
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
2 weken terug linksvoor wiel lager vervangen, gisteren rechts voor, mocht helaas niet baten.
Nog steeds een rottig geluid, met name tussen de 65 en 75 km/h.
Komt echt uit het onderstel, met de koppeling in verdwijnt het geluid niet en komt en gaat met snelheid.
Heb gisteren ook de achterlagers gevoeld, even de remtrommels eraf en zuiver het lager gevoeld.
Links liep heel licht, rechts liep voelbaar duidelijk zwaarder.
Geen naar geluid als je er aan draait, dus moeilijk bepalen of ze nu rot zijn of niet.
Ook bij bochtenwerk hoor je niet echt een duidelijk verschil.
Ga de 2 achter lagers dan maar vervangen, heel veel anders kan het niet wezen.
Heb een schurft aan nare geluidjes die er niet horen te zijn.
1 voordeel, veel werk is het niet.
Nog steeds een rottig geluid, met name tussen de 65 en 75 km/h.
Komt echt uit het onderstel, met de koppeling in verdwijnt het geluid niet en komt en gaat met snelheid.
Heb gisteren ook de achterlagers gevoeld, even de remtrommels eraf en zuiver het lager gevoeld.
Links liep heel licht, rechts liep voelbaar duidelijk zwaarder.
Geen naar geluid als je er aan draait, dus moeilijk bepalen of ze nu rot zijn of niet.
Ook bij bochtenwerk hoor je niet echt een duidelijk verschil.
Ga de 2 achter lagers dan maar vervangen, heel veel anders kan het niet wezen.
Heb een schurft aan nare geluidjes die er niet horen te zijn.
1 voordeel, veel werk is het niet.
- rolf
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nog even wat plaatjes van de lager swap.
Ze aandrijfassen zaten met loctite in de lagers geplakt, dat is toch niet standaard?
Waren er bijna niet uit te krijgen!
Ik heb altijd van dat soort maffe dingen.
Ze aandrijfassen zaten met loctite in de lagers geplakt, dat is toch niet standaard?
Waren er bijna niet uit te krijgen!
Ik heb altijd van dat soort maffe dingen.
- Bijlagen
-
- Aandrijfas eruit "persen"
- lager3.jpg (146.82 KiB) 5040 keer bekeken
-
- Lager1.jpg (104.59 KiB) 5040 keer bekeken
-
- Nieuwe er in.
- lager2.jpg (141.97 KiB) 5040 keer bekeken
- DED@2
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Jeetje Rolf! Gelukkig had je luchtgereerschap tot je beschikking. Ik zou niet weten waarom er loctite aan te pas moet komen on de aandrijs op zijn plek te houden. Daar zorgt tenslotte de centrale bout voor op een hoog moment.
Is de klacht nu voorbij?
Had je nu wel of geen speling op de achterwiellagers? Dat zijn toch naaldlagers? Deze zou je kunnen nastellen en dan kijken of het verbetering geeft. Maar geen speling lijkt me niet leiden tot klop of zoem geluiden.
Grtz job well done
Is de klacht nu voorbij?
Had je nu wel of geen speling op de achterwiellagers? Dat zijn toch naaldlagers? Deze zou je kunnen nastellen en dan kijken of het verbetering geeft. Maar geen speling lijkt me niet leiden tot klop of zoem geluiden.
Grtz job well done
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Misschien was de vorige eigenaar overgevoelig voor " klikkende "geluiden uit de voorassen. Maar wel lastig, warm maken was in dit geval ook geen optie.Maar gelukkig heb je gereedschap genoeg.
Wel je leesbril ophouden rolf!
En evt cuppen van de achterbanden heb je al uitgesloten?
Wel je leesbril ophouden rolf!
En evt cuppen van de achterbanden heb je al uitgesloten?
- rolf
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nee, klacht is nog niet weg, dus de achterlagers zijn nu aan de beurt.
Zit geen speling op, maar rechts draait voelbaar zwaarder dan links wanneer ik de trommel eraf heb.
Welke is het dan? Ik weet het niet, denk links, gaat mij iets te soepel.
Deze lagers zitten net als voor met een centrale moer vast gedraaid, is niets aan te stellen.
Zou niet weten waar dat irritante geluid anders vandaan zou moeten komen, heb ook geen gecupte banden oid.
Het komt niet uit de aandrijving in ieder geval, dus het kan bijna niet anders daar vandaan komen.
PS: Varifocus!
Zit geen speling op, maar rechts draait voelbaar zwaarder dan links wanneer ik de trommel eraf heb.
Welke is het dan? Ik weet het niet, denk links, gaat mij iets te soepel.
Deze lagers zitten net als voor met een centrale moer vast gedraaid, is niets aan te stellen.
Zou niet weten waar dat irritante geluid anders vandaan zou moeten komen, heb ook geen gecupte banden oid.
Het komt niet uit de aandrijving in ieder geval, dus het kan bijna niet anders daar vandaan komen.
PS: Varifocus!
- DED@2
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Klopt dat de achternaven ook met een centrale moet vastzitten. Dit is nu net het stel mechanisme. Door de moer strakker aan te draaien zal de as zwaarder gaan draaien. Dit is dus enigszins gevoel. Er mag uiteraard geen speling op zitten. Ik zou dit voelen met de trommel geplaatst. Verder houd ik aan dat na een zwengel de trommel een volledige omwenteling maakt en dan stoot zeg maar. Hier kan dus links en rechts wat verschil in zitten.
Vuistregel is dat speling op de achterwielnaven gevoeld wordt door heel de auto, bijvoorbeeld in de zitting tijdens het rijden en middenconsole . Speling op de vooras voelt men vooral in het stuur en evt pedalen. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Grtz
Vuistregel is dat speling op de achterwielnaven gevoeld wordt door heel de auto, bijvoorbeeld in de zitting tijdens het rijden en middenconsole . Speling op de vooras voelt men vooral in het stuur en evt pedalen. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Grtz
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3779
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Voorbeeld van een lagerset voor de achteras van de Audi A2:
https://www.autodoc.nl/cx/7867073?grmk= ... gIHJfD_BwE
In het plaatje van de link zie ik kegellagers afgebeeld, deze worden inderdaad afgesteld door het
aandraaien van de centrale kroonmoer in combinatie met een splitpen. Hiermee kun je
de lagerspeling afstellen.
https://www.autodoc.nl/cx/7867073?grmk= ... gIHJfD_BwE
In het plaatje van de link zie ik kegellagers afgebeeld, deze worden inderdaad afgesteld door het
aandraaien van de centrale kroonmoer in combinatie met een splitpen. Hiermee kun je
de lagerspeling afstellen.
- eekhoorntje
- Berichten: 3332
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
Ik was vorig jaar na opnieuw invetten op zoek naar aanhaal koppel maar kon op de computer niets vinden, en ja, nu geeft DED@2 het juiste antwoord.
Er zaten droge plekken op het lager en dat iets smeren was voldoende, nieuwe niet besteld.
Nu 11500 km verder op gevoel en links en rechts ongeveer hetzelfde gekregen en ik hoor niets meer.
Er zaten droge plekken op het lager en dat iets smeren was voldoende, nieuwe niet besteld.
Nu 11500 km verder op gevoel en links en rechts ongeveer hetzelfde gekregen en ik hoor niets meer.
Laatst gewijzigd door eekhoorntje op 21 aug 2018, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...