Wiellagers vervangen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 apr 2021, 14:12 0 x

rolf schreef:
03 apr 2021, 13:28
Is geen optie wat mij betreft, hoop werk met het wisselen en heb je na een paar 1000 km.......he?, wat hoor ik daar? koffie? Arrrggghhhhh. :@
Bak moet er toch onderuit, dus die paar lagers vervangen is dan ook het werk niet meer.
Kan je gelijk de oliekeerringen vernieuwen, die gaan een keer lekken na zoveel jaren.

Heb een beetje zitten rekenen, kom met andere onderdelen die aan vervanging toe zijn ( distributie, bak revisie, schokbrekers rondom) op zo een 10000 NOK, 1/3 van de waarde van de auto...........is eigenlijk heel onverstandig. :mrgreen:
10000NK = 1000 Euro?

Is lijkt me nog wel te overzien. Voor dat geld erbij koop je imho meestal de ellende van een ander ...
Heb je de (blikken) voorste draagarmen ook gecheckt? En de aandrijfas, was dat inmiddels wel gelukt?
Je zou ervoor kunnen kiezen de distributie nog even te laten zitten. 5 jaar lijkt me wel erg kort, of maak je zoveel km's?
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 apr 2021, 15:35 0 x

Die blikken draagarmen moet ik nog inspecteren, staat op het lijstje, zijn hier goed te verkrijgen. (160 euro voor een set)

Aandrijfas heb ik verder gelaten voor wat het is.
Komen buiten het koffiemaal geluid bij stationair nog takataketaketak geluiden uit het vooronder vandaan als je vanuit stilstand langzaam in zijn 1e versn. rijdt, ook nog in zijn 2, in 3 en omhoog is het weg.
Zou een aandrijfas kunnen wezen. :mrgreen:
Dus ik heb nog wat te doen.............. :mrgreen: maar het is mij nu nog te koud om op de garagevloer rond te kruipen.

Heb de huidige distributie bij 95k vernieuwd, gelijk bij de kop revisie , staat nu op 140k.
Motor loopt als een zonnetje, 1:15 a 16 in de winter, langere rit met snelweg is 1:18 geen probleem.
Gebruikt een klein beetje olie, niets schokkends.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 apr 2021, 15:44 2 x

rolf schreef:
03 apr 2021, 15:35

Heb de huidige distributie bij 95k vernieuwd, gelijk bij de kop revisie , staat nu op 140k.
Motor loopt als een zonnetje, 1:15 a 16 in de winter, langere rit met snelweg is 1:18 geen probleem.
Gebruikt een klein beetje olie, niets schokkends.
Heb bij de mijne bij aankoop in 2012 (81000km) de riem/rollen/waterpomp/thermostaat/thermostaathuis laten vervangen.
De oude onderdelen zagen er op dat moment nog goed uit.
Ben nu 9 jaar verder en zit nu op ca. 170000km. Misschien toch eens budget voor vrijmaken ...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

03 apr 2021, 15:47 0 x

Koppeling met Drukgroep en lager, en dan gelijk de Bak even nalopen...
eerst slopen, en alles bekijken en in 1x bestellen is handiger dan telkens wat tegenkomen.

Dan heb je wel enkele maanden werk, en als de aandrijfas rot is?
Links toch al gedaan, Rechts een Revisie setje erop, en of je wiel of ook gelijk bak kan ging doen?
Dan heb je wel altijd de juiste lengte!

Blikken armen "Hans Jan" heeft ze ook vervangen en de nieuwe eerst van Tectyl voorzien, dan heb je met goedkope en lichtere blik een voordeliger armpje die net zolang mee gaat en door de 3 boutjes is losse Fusee kogel van €9,95 mogelijk. De giet armen of nieuwe monteren is ook uitlijnen en bij Fusee kogel met 3 boutjes onder hoeft dat niet!
Nu nog Tectyl, dan ben je te laat en helpt niet meer...


Naast de keerringen ook de Synchronisatie ringen bekijken, en of je set of losse mag bestellen.
Verder is bak open extra grote schoonmaak en als er een tandwiel slijpsel gaf?
Leuk klusje en hoeft niet in 1 dag.

En een gebruikte kopen, mijn dochter heeft een BBY bak met slechts 660.000km op de teller voor je!
Vermoedelijk zijn de porto kosten hoger dan de echte waarde.... :mrgreen:

En sloperijen die een KM vermelden, vaak een ex wrak misbruiken en ik kwam bedrijven tegen die
een ooit gesloopte jarenlang misbruikte met KM stand voor hogere prijzen en meer garantie....
Alleen als je hem er zelf mag uithalen, en ik mag niet melden dat ik ook wel eens iets tegenkom dat ik hier niet mag schrijven... want dan ben ik daar niet meer welkom.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 apr 2021, 16:53 1 x

Zit een sterke magneet onder in de bak, daarom zul je zelden of nooit ijzerslijpsel of stukken metaal in de olie vinden als je die aftapt.
Dit ter info.......

Bak is imo verder prima in orde, dus het is 1 of allebij de beruchte 02T lagers die aan het eind van de ingaande as zit en de andere aan het begin van de uitgaande as.
Bijlagen
GE-LA-02T-01-02_m.jpg
Dit sekreet
GE-LA-02T-01-02_m.jpg (86.33 KiB) 1052 keer bekeken
Plaats reactie