Vocht in koplamp

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

25 nov 2010, 07:08 0 x

Ik heb ook wel eens last gehad van vocht in de koplampen. Spuit ze nu een paar keer per jaar goed in met een spuitbus voor schoenen en jassen waterafstotend te maken. Tot nu toe geen last meer gehad. Wel lachen :lol: , maar volgens mij helpt het!

Sjors
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

27 nov 2010, 11:11 0 x

Ik heb sinds enkele weken ook vocht in de linker koplamp, afkitten in de naad was niet de remedie, mijn vermoeden is dat de hitte in de unit niet weg kan. Ik heb nu het deksel aan de achterkant weggelaten en voila geen vocht meer. Het nadeel hiervan is dat er weer vuil in kan komen. ik ga hem nu deels afplakken zodat de vervuiling ook tot een minimum beperkt blijft.
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

27 nov 2010, 12:06 0 x

Ja, het blijft "pappen en nat houden"met die dingen, er zijn al heel wat
woorden hierover aan het digitale papier toevertrouwd. Vaak besluitend
met een laconiek "ik heb er mee leren leven". Op het forum bij onze oosterburen
word ook het omwisselen van de afdichtrubbers in de deksels genoemd. Dus linker
omgedraaid in de rechter en visa versa. Misschien eens tijd voor een mini afzuigsysteem
in de koplamp( met vochtsensor uiteraard!) :D
Groeten, Gompie
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

28 nov 2010, 12:09 0 x

Ook ik heb uiteraard last gehad van vocht in de koplampen.
Om dit op te lossen moet je net als bij alle andere storingen eerst de oorzaak weten!
Het proberen weer luchtdicht te krijgen is niet de oplossing (dat blijkt ook wel uit de reacties).
Je kunt dit euvel vergelijken met het beslaan van de ramen, de lucht wordt opgewarmd waardoor het vocht in de lucht verdampt. Vervolgens slaat deze damp neer op de ramen die kouder zijn waardoor er condensatie plaats vindt en dus vocht op de raam!
Bij de koplampen van de A2 is dit in principe hetzelfde! Indien dit eenmaal plaatsvindt is het een illusie om te denken dat je deze weer helemaal dicht gaat krijgen.
Je moet de oplossing dus gaan zoeken in ventilatie!!!!
Zorgen dat de vewarmde lucht niet condenseert maar weg kan!

Ik heb dit opgelost door in de koplampunit (het zwarte deel dat aan het glas zit (aan de achterzijde voorbij het reflecterende deel) een klein gaatje (5mm) te boren. Hierdoor kan de verwarmede lucht heel goed ontsnappen en is het probleem defintief verdwenen!

Succes,
Theo
Gebruikersavatar
beemerk1
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2010, 23:26

08 dec 2010, 00:39 0 x

Goede tip van dit 5mm gaatje!

Als de koplamp van binnen moet worden schoongemaakt, kan je soms het glas losmaken van de behuizing door de lamp in een oven van 85 graden te leggen. 85 graden kunnen de meeste kunststoffen prima verdragen.
De kit smelt en kun je het glas los nemen.

Of dit ook bij A2 lampen werkt, weet ik niet, maar het is het proberen waard als vervanging de enige uitweg lijkt.
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 dec 2010, 12:55 0 x

Die van de A2 (in ieder geval die van mij medio 2001) kan zo het glas van de unit gedemonteerd worden.
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

08 dec 2010, 18:07 0 x

Gaatje aan de boven of onderkant geboord ? Zoals te lezen heb ik het deksel verwijderd, wat overigens ook goed werkt, maar ben bang voor vuiligheid.
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

08 dec 2010, 19:14 0 x

[quote="Thck"]Die van de A2 (in ieder geval die van mij medio 2001) kan zo het glas van de unit gedemonteerd worden.[/quote]Er zit ergens een overgang naar koplampunits met vaste glazen, maar ik weet niet bij welk bouwjaar/chassisnummer precies. Ik weet eerlijk gezegd zelfs niet eens hoe het bij onze 2003er zit - tot nu toe alles droog :mrgreen:
Gebruikersavatar
mx-man
Berichten: 408
Lid geworden op: 26 mei 2010, 21:09
Locatie: Westland
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

08 dec 2010, 20:01 0 x

[quote="chipsoer"]Gaatje aan de boven of onderkant geboord ? Zoals te lezen heb ik het deksel verwijderd, wat overigens ook goed werkt, maar ben bang voor vuiligheid.[/quote]

ja klopt bij mij zater er geen achterkantjes in en nus vies idd

Thijs
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 dec 2010, 20:03 0 x

[quote="chipsoer"]Gaatje aan de boven of onderkant geboord ? Zoals te lezen heb ik het deksel verwijderd, wat overigens ook goed werkt, maar ben bang voor vuiligheid.[/quote]

Onder de kap, en dan aan de bovenzijde, kan geen vuil in komen.

Theo
Plaats reactie