Vocht in koplamp

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 1240
Lid geworden op: 06 mei 2009, 20:47

22 sep 2010, 10:40 0 x

Na het vervangen van een lampje heb ik kennelijk het "deksel" achterop de koplampunit niet goed gesloten, daardoor is er vocht in de koplamp gekomen. Ik heb er een fohn opgezet en nu is het vocht verdwenen maar het koplampglas is enigzins dof geworden aan de binnenkant. Is het glas los te halen van de koplampunit ? Lampen moeten er binnenkort toch uit ivm een xenon-upgrade.
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

22 sep 2010, 19:49 0 x

Hallo Peter,

Ik had dit weekend ook last van veel vocht in de rechter koplamp, unit gedemonteerd en flink droog geblazen met haardroger ook. De meeste koplampen zijn nauwelijks uit elkaar te halen.
Het "glas" is een deel van de behuizing. Na een rit in de regen zat er weer vocht in, ondanks de vaseline die ik op de naden had gesmeerd. Ik was al op zoek naar een nieuwe unit ( wil niet iemands anders tweedehands ellende..) en keek nog eens en jawel, met dit mooie weer helemaal
weer vochtvrij. Bovendien heb ik achter dat klepje ook van die siliconen zakjes hangen om vocht te absorberen, maar met al dat water afgelopen weekend hielp dat niet. Je zou kunnen proberen om de koplamp uit te spoelen met een of 't andere goedje, maar of 't helpt? Hier: http://www.mijnautoonderdelen.nl/
kun je voor zo'n 100 euro een nieuwe bestellen, de goedkoopste die ik ben tegen gekomen en ook
maar 6,50 euro verzendkosten. Ze hebben ook wel de originele bagger van Vallejo maar die zijn
duurder. Succes ermee, Gompie
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

22 sep 2010, 20:58 0 x

Bij de eerste bouwjaren was het glas van de koplamp los; later werd dit één geheel. Met het beslaan, en het oplossen daarvan, heb ik nog geen ervaring...
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

22 sep 2010, 21:27 0 x

Hoi Peter,
Je hebt het over een xenon-upgrade. Komt er dan een nieuwe koplamp met xenonlampen in. Ik heb eens horen zeggen dat je niet zomaar xenonlampen in de standaard koplampen mag zetten, hoe zit dat? Ik had in het verleden ook wel eens last van vocht in de koplampen. Ik spuit de naden nu een keer of drie per jaar met en spuitbus in waar je schoenen, jassen en tenten waterdicht mee maakt. Ik heb er sindsdien geen last meer van gehad.

Sjors
Gebruikersavatar
mx-man
Berichten: 408
Lid geworden op: 26 mei 2010, 21:09
Locatie: Westland
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

22 sep 2010, 22:09 0 x

bij mij heeft de vorrige eigenaar de achterkant van de lamp units eruit gehaald, hij beslaat alleen nog maar met mooi weer als ik net de auto heb gewassen even 10 min lampen aan en weer droog :)

Thijs
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

22 sep 2010, 23:37 0 x

Het is inderdaad zo dat de oudere koplampen uit elkaar te halen zijn. Niet dat
dat makkelijk schijnt te zijn, maar het kan. Sommigen zijn er daardoor in geslaagd
om er echte xenon lampen met lens en zelfnivelerend hoogteregelaarsysteem uit een
TT lamp in te bouwen. Daar zijn wel topics over bij onze ooster- en westerburen.
Makkelijk is het allemaal niet, maar een mens moet toch wat te doen hebben op lange winteravonden!
Groeten, Gompie
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 1240
Lid geworden op: 06 mei 2009, 20:47

23 sep 2010, 10:51 0 x

[quote="mx-man"]bij mij heeft de vorrige eigenaar de achterkant van de lamp units eruit gehaald, hij beslaat alleen nog maar met mooi weer als ik net de auto heb gewassen even 10 min lampen aan en weer droog :)

Thijs[/quote]

Dat was bij mij nou net de oorzaak, de achterkant zat er niet goed op. Lamp is nu weer droog maar het glas is enigzins dof geworden, de vraag was eigenlijk hoe krijg ik dat weer helder.
Over de xenonlampen: ik monteer een aftermarketsetje, heb ze nu een paar maanden op de volvo en ze werken prima. Gekocht voor weinig op ebay.de
Gebruikersavatar
ovi322
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 okt 2010, 21:42
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

24 nov 2010, 23:10 0 x

Volgens mij is dit een A2 probleem die van mij zijn ook vochtig van binnen.
Zal ze ook eens inspuiten met een anti rain goedje kijken of het helpt.
Of heeft iemand anders een betere oplossing want dan hoor ik het graag.

Wat is het verder toch een fijne auto die A2 !!
Gebruikersavatar
ovi322
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 okt 2010, 21:42
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

24 nov 2010, 23:12 0 x

Nog even een vraagje heb vandaan proberen de koplampen eruit te halen maar kreeg met geen mogelijkheid de stekker los. Wat is nu eigenlijk de manier om deze stekker te ontkoppelen.
Gebruikersavatar
mx-man
Berichten: 408
Lid geworden op: 26 mei 2010, 21:09
Locatie: Westland
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

24 nov 2010, 23:23 0 x

pinnetje waar je op kijkt in drukken. ( ik heb het gedaan met een schroevendraaier )

Thijs
Plaats reactie