1.6 FSI heeft kuren

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Corstiaan
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:30

21 okt 2015, 20:40 0 x

Beste allemaal,

Er is al heel hoop over de FSI motor geschreven, maar toch ben ik dit nog niet tegengekomen, daarom mijn vraag. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Sinds ik terug ben van vakantie, waar ik mijn (voor mij) nieuwe A2 heb kunnen uitproberen(180km/h stukken constant) en de auto prima beviel, bevalt die met de reguliere route (woon-stage), wat ik minder en dan doel ik op de motor. Nu is ook nog het lampje ga branden van motormanagement...

In chronologische volgorde wat er is gebeurd:
De problemen komen denk ik door het tanken bij het tankstation(tinq) in het dorp, waar ik 2x RON98 heb getankt. Als eerst vond ik het dat de auto niet lekker optrekte, beetje vermogen kwijt, daarna ging die ook schokken bij het optrekken en reed ik niet zomaar 120 km/h, bij 100 km/h ook ligt schokjes in het rijden. Vervolgens hoorde ik voorin bij het koppelen iets klapperen, vervolgens voelde ik mijn koppelingspedaal trillen. Koppeling pedaal trilt ook als ik stil sta en koppeling ontkoppeld geef ik dan gas bij 3000 toeren, zonder het pedaal in te drukken en alleen mijn voet op het pedaal te leggen. Tussen door heel even RON95 getankt, paar liter langs de snelweg. Naar mijn idee trok die toen veel beter, maar dat is ook een beetje achteraf gepraat. Vervolgens in het dorp bij tinq weer volgegooid met RON95, omdat ik dacht dat die daar lekkerder op liep, niet dus... iedergeval niet van tinq.

Auto naar de garage gebracht: die hebben vervolgens storingen uitgelezen, waren geen storingen. Gasklephuis gereinigd en opnieuw ingeleerd en timing gecontroleerd. En nog wat andere zaken. Gaven aan dat brandstoffilter vies was en bij volgende onderhoudsbeurt vervangen moet worden. (hiervoor was ik 230 euro kwijt...) Ik heb toen maar gezegd dat ze moesten stoppen, omdat ik bij een premium pomp zou gaan tanken, kijken wat het verschil zou zijn.

Ik vervolgens RON98 getankt bij premium pomp, maar verbetering was helaas niet te merken. Nadat de auto bij de garage vandaan kwam, begon alles weer meer te trillen. Dus ik dacht miss willen balanceren. Soms klonk de motor ook heel rauw na een rit van 50 km en leek die soms wel te tikken, maar nog geen storingen van de computer... ondertussen keer RON95 getankt bij premium pomp, vond hem toen wel beter rijden, maar trillen deed die nog steeds bij 110 km/h. Nu ook mijn gaspedaal en dat rijdt niet echt lekker.

Auto weer naar de garage, uit balanceren (50 euro). Trillen bleef, toen was het zeker dat de trilling bij de motor vandaan komt. begon meer te trillen. Garage gaf ook aan de de motor steuen gewoon nog goed waren.

Op internet en ook dit forum had ik gelezen van de drankjes bij de brandstof die alles schoonmaken. Toen ik een dag naar Leuven ging, dacht ik dat gooi ik er een keerin op een volle tank (RON95). (pm petromark, injector cleaner gehaald bij VW dealer). Op de terugweg kreeg ik resultaat, auto trok beter(haast geen schokken) maar te gelijker tijd is naar mijn idee is het motormanagement lampje gaan branden en onder de 2000 toeren ging die knipperen.

Vervolgens volgende de dag naar garage gegaan uitgelezen. De melding was: overslag op cilinder 3 en 4. Voor een week getest met 2 nieuwe bobines, maar meldingen kwamen weer terug. Auto reed wel stukken beter, iets minder trillen. Vervolgens oude bobines er weer in en auto bleef beter rijden minder trillen, maar wel weer de meldingen. Toen heeft de garage Forté Gas Treatment en Fuel System Cleaner bij een halve tank erin gedaan. Vervolgens had ik het idee dat de auto weer op zijn oude vermogen kwam en steeds minder ging trillen en eigenlijk niet schokken. Nu heb ik gisteren op advies van de grage RON98 getankt bij BP en nu trilt de auto/koppelingpedaal/gaspedaal en stuur op hoge snelheid weer meer... Daarnaast mist de auto heel klein beetje vermogen en schokt de auto licht, ook op constante snelheid.
Meldingen van motormanagement zijn er ook nog...

Wat nu?
Vooral trillen vind ik heel raar en bederft comfort.
Ik heb idee, dat iets heel simpels is maarja wat?
Ook vreemd dat de auto meer gaat trillen en inhouden op RON98, dan op RON95.

Kort:
Probleem: Trillen van koppeling gas pedaal en stuur. Inhouden van motor en schokken bij optrekken en bij constant rijden. soms rauw klinkende motor en tikken, maar dat kan ook fictie zijn.
Vervangen: Nieuwe bobines geen verschil, na drankje Forté duidelijk verschil, na RON98 merk ik dat de auto weer inhoud en veel meer trilt.
Garage: Gaf aan dat het brandstoffilter vies is.

Hartelijk bedankt voor jullie reacties alvast,

Corstiaan

Ps. het is een heel verhaal geworden sorry, maar op deze manier kunnen jullie wel een goed beeld krijgen bij het probleem.
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 okt 2015, 21:05 0 x

Ja 1 ding is zeker motor loopt niet regelmatig onder het rijden.
Waarschijnlijk weer overslag cilinders 3 en 4 ?

De middeltjes werken niet voldoende voor het probleem.

Waarom heeft die garage gewoon nadat je weer terug kwam met problemen had en dan het benzine filter weer niet te vervangen is mij een raadsel?
Maar de garage het plan had van het balanceren van de wielen 50 euro of zo ?

Zou toch maar eens weer laten uitlezen wat de foutmeldingen zijn en dat benzinefilter verwisselen.

De oorzaak zou toch eens de verstuivers kunnen zijn....door brandstoffilter te lang erin zit?

Wie weet heeft @koop9 een idee..

succes
rolf
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

21 okt 2015, 21:16 0 x

Wat betreft het trillen ,hebben ze de aandrijfassen gecontroleerd? ron 98 niet tanken gewoon ron 95 daar rijd de fsi super op.
Ron47
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
Locatie: Sliedrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

21 okt 2015, 22:49 0 x

Zijn de bougies ook vervangen ?
Is toen ook de compressie gemeten ?
Gebruikersavatar
Corstiaan
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:30

22 okt 2015, 14:38 0 x

Dank voor de reacties.

Misschien lag dat aan mij, dat brandstof filter nog niet is vervangen, was namelijk geschrokken van de tijd die die bezig was geweest. Dat ik daar de eerste keer geen goedkeuring over heb gegeven, ligt mij vaag bij.

Maar de eerste actie die ik moet nemen is dus de brandstof filter vervangen. Als ik dat snel wil laten doen, kan ik dat dan ook bij een kwikfit laten doen? of zelf?

Bougies zijn vervangen bij aanschaf en vastgezet door garage. Bij eerste garage bezoek hebben ze hem ook rijdend uit gelezen. Ook in de werkplaats en gaven aan dat er soms geen uitstoot was en volgende keer weer heel veel. Daarnaast hebben ze meet testen gedaan en controleert of alles juist was ingesteld.

Weet niet of ze aandrijfassen hebben gecontroleerd. Wat zou je er aan moeten zien?

Hoor graag van jullie!
Gebruikersavatar
Corstiaan
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:30

22 okt 2015, 14:42 0 x

Kan ik er nog wel gewoon rustig mee doorrijden? of is dit schadelijk?
Gebruikersavatar
wil
Berichten: 209
Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:05
Locatie: Heerhugowaard
Motortype: Weet ik niet

22 okt 2015, 15:17 0 x

Wat betreft het niet niet lekker lopen van de motor kunnen we elkaar een hand geven.
Ik heb ook overslag op 2 en 3.
Wat ik wel merk is als ik start zonder mijn gaspendaal aan te raken rijd hij beter.
Loopt hij bij jou mooi stationair of zit er net als bij mij soms een dipje in?
Hopelijk vinden we allebei snel een oplossing
Gebruikersavatar
luukske
Berichten: 1336
Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
Locatie: Tilburg
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

22 okt 2015, 16:13 0 x

@wil je gaspedaal beroeren tijdens het starten hoeft niet meer sinds de jaren 90 :) )
Gebruikersavatar
luukske
Berichten: 1336
Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
Locatie: Tilburg
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

22 okt 2015, 16:23 0 x

@corstiaan Als ik zo kijk wat je allemaal vervangen hebt zijn het gewoon je verstuivers, dat is een FSI kwaaltje zo lijkt het.
Loopt er 1 of twee niet helemaal lekker mee dan krijg je trilling in je blok, bij lage last schokt hij en bij hogere toeren trilt hij, en aan stationair gaat de toerenteller een beetje op en neer.
Gebruikersavatar
luukske
Berichten: 1336
Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
Locatie: Tilburg
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

22 okt 2015, 16:23 0 x

Dat was twee de site lag er blijkbaar uit.
Plaats reactie