airbag lampje brandt

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 mei 2013, 21:21 0 x

[quote="pionok"]Bij een brandend airbag lampje mag de Auto niet goedgekeurd worden.
Je hebt dus geluk gehad en de garage zelf ook dat ze geen controle gekregen hebben.

Gr. Rene[/quote]

voor de apk maakt een brandend airbag lampje niet uit.
is geen afkeurpunt.
alleen het reparatie adviespunt vakje word aangekruist op het rapport en dat is een dringend advies om het te laten nazien en repareren.

aangezien geen mens zich iets hiervan aantrekt en het rapport een jaar lang in het dashboard kastje laat liggen vind ik persoonlijk dat ze dit moeten wijzigen in b.v.; dat je de storing binnen 3 maanden of zo moet hebben laten repareren en dat dit bij dezelfde keuring instantie gecontroleerd moet worden.
dan word het apk rapport definitief en anders is het een afkeur.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 mei 2013, 21:25 0 x

@koop9,

Uit jouw verhaal maak ik op dat een reparatie-adviespunt bij de volgende APK in orde zou moeten zijn.
Betekent dit dat de auto bij de volgende keer keuren alsnog wordt afgekeurd,
als het airbag lampje nog steeds brandt?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 mei 2013, 22:13 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]@koop9,

Uit jouw verhaal maak ik op dat een reparatie-adviespunt bij de volgende APK in orde zou moeten zijn.
Betekent dit dat de auto bij de volgende keer keuren alsnog wordt afgekeurd,
als het airbag lampje nog steeds brandt?[/quote]

nee dat word niet gecontroleerd.
dat is nu juist het kromme ervan.
het jaar erop word hij weer goedgekeurd met weer een reparatie adviespunt er op.
en dat is iets dat ik dus vreemd vind maar misschien veranderd dit in de toekomst.
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 mei 2013, 22:57 0 x

voor seven en sandra.
een airbag storing is meestal niet zo moeilijk om te vinden.
het kunnen een paar dingen zijn; vaak wikkelveer, soms airbag, vaak stekkeraansluiting, vaak sensor bij zijairbag, zelden regelapparaat en soms bedrading.
klinkt heel erg en eng maar maak je geen zorgen, jullie hadden dacht ik beide de storing in de stuurairbag dus dan kom je meestal uit op een wikkelveer maar dit moet wel even gecontroleerd worden.
dit is niet zo heel moeilijk te testen maar de storing moet dan wel als statisch zijn opgeslagen in het regelapparaat.
er zijn handige spulletjes voor bij de dealer om dit te meten maar of de universele garage die ook hebben weet ik niet.
het gaat om kabeltjes en een dummy weerstand die je in het airbag circuit aanbrengt en dan met de computer kijkt of de storing verdwijnt.

ga nooit maar dan ook nooit zelf er aan meten want als je b.v. op de verkeerde (eigenlijk de juiste) draad b.v. een multimeter zet en hij staat op weerstand meten dan kan de airbag ploffen!!
en kleine spanning op de airbag is genoeg om hem af te laten gaan, ook statische elektriciteit door je wollen trui...
Gebruikersavatar
Seven
Audi A2 clublid
Berichten: 139
Lid geworden op: 26 feb 2013, 14:30
Locatie: Nijmegen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

09 mei 2013, 11:49 0 x

Dat is precies waarom ik informatie zoek; bedankt voor de waarschuwing!
Maar wat kan ik wel zelf controleren?
De stekker? En wat is de wikkelveer? Ik zie ook wel eens sleepring?
Moet daarvoor de accu spanning eraf?
Ik zou ook graag eens een tekening willen zien.
Wie kan me helpen?
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 1240
Lid geworden op: 06 mei 2009, 20:47

09 mei 2013, 12:47 0 x

Ga niet zelf klussen aan een airbag. Mijn 2 cent.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 mei 2013, 13:22 0 x

@Seven, ik zou er verder niets aan doen, eerst terug naar Marja die de cruisecontrol heeft ingebouwd.

@Sandra, vraag eens bij een andere garage de diagnose & kosten. Zolang het geen afkeurpunt is,
is de reparatie je eigen keus.

@Koop, inderdaad een rare regeling. Ik meende dat het reparatieadviespunt meer bedoeld was voor bv. remvoering
en of banden die redelijk ver versleten zijn, maar voor dat moment nog wel aan de APK-eis voldoen.
Een airbag is goed of niet, een tussenweg lijkt me er niet te zijn ...

@Peter/Koop9, zomaar zonder goede hulpmiddelen/handleiding/ervaring aan airbags meten is erg riskant. Ik zou het
zelf ook aan de garage overlaten.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Seven
Audi A2 clublid
Berichten: 139
Lid geworden op: 26 feb 2013, 14:30
Locatie: Nijmegen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

09 mei 2013, 13:54 0 x

Bedankt voor het advies Peter. Ik heb Marja al 2 mails gestuurd, maar nog niets gehoord. Ze zullen het wel druk hebben.
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 mei 2013, 22:29 0 x

ik zeg ook niet dat je er zelf aan moet meten, dat raad ik ook af.
maar ik wilde aangeven dat het bij een werkplaats niet te veel tijd hoeft te kosten om de storing te vinden.

het verhelpen is een ander verhaal, het hangt er van af wat er defect is. en of je b.v. de stuurhoeksensor nog moet inleren na vern van wikkelveer (ja, ze noemen hem ook sleepring, klokveer enz)
Gebruikersavatar
Seven
Audi A2 clublid
Berichten: 139
Lid geworden op: 26 feb 2013, 14:30
Locatie: Nijmegen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

11 mei 2013, 18:44 0 x

Ben vandaag bij koop9 geweest die alles professioneel nagemeten heeft; waarvoor hartelijk dank!
Er zijn geen fouten gevonden: stekkers nagekeken, spiraalveer gecheckt en alles bewogen met het kasje eraan.
Daarna is de storing gereset en ben ik zonder problemen naar huis gereden.
Nu maar wachten op de volgende storing. Of niet....
Plaats reactie