Draagarmen voor
Frank, in voorgaande posts heb je laten zien dat je een man bent van de cijfertjes. Niet dat ik erover denk om bredere banden te aanschaffen voor onze 3L, maar uit louter interesse; hoeveel scheelt dat nou, die bredere banden?Nog al ja. Ik heb in de winter met 155 gereden met betere wegligging maar hoger brandstofverbruik.
*ff een oude Audi uit de greppel trekken...chipsoer schreef: ↑22 apr 2013, 21:57In de gietijzeren draagarmen geeft het ook nog twee versie,s: 1 voor de A2,s bouwjaar 2000 en 2001 waarbij de kogel vastzit aan de draagarm en de ander voor de nieuwere A2,s vanaf 2002 1.4 benzine en diesel en 1.6 benzine, bij deze versie, kun je de kogel losschroeven met 3 boutjes van de draagarm, scheelt aanzienlijk in de kosten.
Mijn fuseekogels zijn slecht, maar nu hebben wij een vroege (2001) Tdi, dus met de 'vaste' / niet vervangbare fuseekogels.
Een nieuwe Febi / ABS draagarm is rond de €180,- maar een losse fuseekogel (voor een iets nieuwer onderstel) kost maar €30,- !!
Nu vroeg ik mij af... de A2 is gebaseerd op het VW Polo 9N onderstel en die (geperst plaatstaal) draagarmen zijn nog geen €100,- inc de fuseekogels!
Zijn die één op één zo over te zetten?
Grote voordeel is dan namelijk ook dat ik dan gelijk mijn camber kan stellen!
- eekhoorntje
- Berichten: 3332
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
de gegoten stangen zijn duurder en bij tijdig wisselen rubbers na een jaar of 8~10 is vervangen nooit nodig!
Dus betere garage of zelf doen!
Maar de nieuwe blikken armen passen ook, Monroe maakte die en bij vervangen Arm moet je altijd uitlijnen helaas.
Maar ik heb enkele keren een doorgeroeste arm gezien dus losse kogel van €9,95 lijkt leuk tot je dit tegenkomt....
De Smurrie van Hamer rite erop is bekende, net als Tectyl.
Wel bij nieuwe doen en niet na roestvrij maken, dan is al te laat!
Ik heb juist de oude gekocht en op 2005 Fsi gezet omdat ze niet roesten, en met speciaal
loodgieters gereedschap is die geklonken kogel wel te wisselen met oude Skoda delen!
Een zelf borgende bout onder en een tang nodig tegen het meedraaien.
De Blikken armen mag, €48,- per stuk gezien, maar wel gelijk Tectyl of Hamerite erop doen!
Anders heb je over een jaar of 8 als je pech hebt enkele reis naar de sloperij om alles in te leveren!
Dus betere garage of zelf doen!
Maar de nieuwe blikken armen passen ook, Monroe maakte die en bij vervangen Arm moet je altijd uitlijnen helaas.
Maar ik heb enkele keren een doorgeroeste arm gezien dus losse kogel van €9,95 lijkt leuk tot je dit tegenkomt....
De Smurrie van Hamer rite erop is bekende, net als Tectyl.
Wel bij nieuwe doen en niet na roestvrij maken, dan is al te laat!
Ik heb juist de oude gekocht en op 2005 Fsi gezet omdat ze niet roesten, en met speciaal
loodgieters gereedschap is die geklonken kogel wel te wisselen met oude Skoda delen!
Een zelf borgende bout onder en een tang nodig tegen het meedraaien.
De Blikken armen mag, €48,- per stuk gezien, maar wel gelijk Tectyl of Hamerite erop doen!
Anders heb je over een jaar of 8 als je pech hebt enkele reis naar de sloperij om alles in te leveren!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Normaal gesproken zou ik ook weer erop zetten wat er nu onder zit (de massief stalen), maar dat laat het budget nu helaas ff niet toe.
Goed om te horen dat die 'blikken' (750gram lichtere) draagarmen dan ook passen... kan ik gelijk rechts en links doen én mijn camber stellen!
Goed om te horen dat die 'blikken' (750gram lichtere) draagarmen dan ook passen... kan ik gelijk rechts en links doen én mijn camber stellen!
- Spinazie
- Forum beheerder
- Berichten: 982
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Onder het motto van een gewaarschuwd mens telt voor 2; let bij inspectie/APK extra op de conditie van de draagarmen (de "blikken" versie). Onze autos zijn alweer bijna 20 jaar oud en deze zijn een van de weinige dingen die kunnen roesten Een beetje extra erin prikken kan soms wat meer info geven over de status. Het kan zeer vervelend zijn als dit niet op tijd opgemerkt wordt...
Zie ook het draadje van onze Engelse collega's: https://www.a2oc.net/community/index.ph ... 63/page-17
Ik kreeg een foto doorgestuurd van de draagarmen van mijn ex, die sinds vandaag weer een nieuwe APK en eigenaar heeft
Zie ook het draadje van onze Engelse collega's: https://www.a2oc.net/community/index.ph ... 63/page-17
Ik kreeg een foto doorgestuurd van de draagarmen van mijn ex, die sinds vandaag weer een nieuwe APK en eigenaar heeft
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
En heeft je ex (behalve een nieuwe "eigenaar" - wij noemen dat echtgenoot) ook nieuwe draagarmen? En hoe vindt ze dat?
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3779
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik was dus ook aan de beurt, bij mijn A2 uit 2003 was de linker draagarm voor doorgeroest.
Het verraderlijke is dat de roest van binnenuit komt, je ziet het pas al het (bijna) te laat is.
Gelukkig was Lucas (de A2 dokter) op tijd bij, ik heb beide door de gietstalen versie laten vervangen.
Eigenlijk zou dit als aandachtspunt in de aankooptips gezet moeten worden.
De A2 is (bijna) roestvrij, de plaatstalen draagarmen voor verdienen duidelijk aandacht ...
Het verraderlijke is dat de roest van binnenuit komt, je ziet het pas al het (bijna) te laat is.
Gelukkig was Lucas (de A2 dokter) op tijd bij, ik heb beide door de gietstalen versie laten vervangen.
Eigenlijk zou dit als aandachtspunt in de aankooptips gezet moeten worden.
De A2 is (bijna) roestvrij, de plaatstalen draagarmen voor verdienen duidelijk aandacht ...
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6174
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Goed punt @Peter_Audi_A2! Toegevoegd met verwijzing naar dit topic.
Ik heb ze alweer 2 jaar geleden preventief vervangen, de plakken roest kwamen er al vanaf. Ik heb de plaatstalen versie teruggeplaatst, maar vooraf inwendig geheel behandeld met tectyl. Tot nu toe ziet het er nog goed uit
Ik heb ze alweer 2 jaar geleden preventief vervangen, de plakken roest kwamen er al vanaf. Ik heb de plaatstalen versie teruggeplaatst, maar vooraf inwendig geheel behandeld met tectyl. Tot nu toe ziet het er nog goed uit
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16