Kentekenverlichting schroeven loshalen
Geplaatst: 18 okt 2024, 15:41
Tsja, sinds een paar dagen brandt één van de twee kentekenverlichting lampjes niet meer.
Helaas weet ik wat dat betekent: die altijd verroeste schroeven moeten los…
Nu zitten die in een plastic huls bevestigd en eigenlijk breekt er altijd wel eentje of beide af bij los proberen te schroeven. Hoe meer roestig, des te eerder draait je kruiskop er ook nog eens dol op.
Dus ofwel de parker draait kapot, breekt dus af, of draait dol op de kruiskop.
Uitboren van de parker is ook kansloos, want je boortje zwaait altijd af naar de zachte plastic zijkant. Ask me how I know’ heet dat dan.
Omdat er bij mij al eentje afgebroken was en je met twee afgebroken schroeven niets meer vastzet, moest er iets verzonnen worden, anders dan de achterklep dubbele huid verwijderen.
Nu heb ik zelf vaak wel goeie ervaring met iets op een houtkap lassen en het opgelaste losdraaien. De truc is dat de hitte van het lassen, de roest verbreekt door geleiding van de warmte.
Ongetwijfeld wordt plastic ook ineens zachter en hopelijk komt het ook in die situatie los.
Probleem is echter een geschikt massa punt te vinden. De lasdraad heeft nml massa nodig en tsja, een schroef in plastic heeft alleen massa op of in zichzelf.
Lang verhaal kort: met een oude puntige schaar massa aan de zijkant van de schroefkop gerealiseerd. Dat vergde een hele constructie op aan en onder de achterklep, maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Toen ook de andere maar gedaan, want het verschil in lichtopbrengst van de Ali LED units was echt teveel.
Bij de tweede heb ik het mezelf iets makkelijker gemaakt door vooraf de oude inbussleutel alvast in te korten zodat dopje 5 er meteen op kon.
Foto’s doen vaak meer dan tekst, dus hierbij:
Helaas weet ik wat dat betekent: die altijd verroeste schroeven moeten los…
Nu zitten die in een plastic huls bevestigd en eigenlijk breekt er altijd wel eentje of beide af bij los proberen te schroeven. Hoe meer roestig, des te eerder draait je kruiskop er ook nog eens dol op.
Dus ofwel de parker draait kapot, breekt dus af, of draait dol op de kruiskop.
Uitboren van de parker is ook kansloos, want je boortje zwaait altijd af naar de zachte plastic zijkant. Ask me how I know’ heet dat dan.
Omdat er bij mij al eentje afgebroken was en je met twee afgebroken schroeven niets meer vastzet, moest er iets verzonnen worden, anders dan de achterklep dubbele huid verwijderen.
Nu heb ik zelf vaak wel goeie ervaring met iets op een houtkap lassen en het opgelaste losdraaien. De truc is dat de hitte van het lassen, de roest verbreekt door geleiding van de warmte.
Ongetwijfeld wordt plastic ook ineens zachter en hopelijk komt het ook in die situatie los.
Probleem is echter een geschikt massa punt te vinden. De lasdraad heeft nml massa nodig en tsja, een schroef in plastic heeft alleen massa op of in zichzelf.
Lang verhaal kort: met een oude puntige schaar massa aan de zijkant van de schroefkop gerealiseerd. Dat vergde een hele constructie op aan en onder de achterklep, maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Toen ook de andere maar gedaan, want het verschil in lichtopbrengst van de Ali LED units was echt teveel.
Bij de tweede heb ik het mezelf iets makkelijker gemaakt door vooraf de oude inbussleutel alvast in te korten zodat dopje 5 er meteen op kon.
Foto’s doen vaak meer dan tekst, dus hierbij: