Noodloop tijdens 't rijden

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ConwayT
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 dec 2018, 14:28
Locatie: Schagen
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

26 jun 2022, 13:43 0 x

Goedemiddag allemaal,

Afgelopen paar dagen heb ik een aantal keer meegemaakt dat de A2 in noodloop schiet tijdens het rijden.
Telkens onder dezelfde omstandigheden; ik moest flink optrekken/invoegen en daarbij op 100km/u komen. Ik had ook de airco aan staan.
In zn vierde of vijfde versnelling voelt het op een gegeven moment alsof ie niet meer zo gretig reageert op het gas. Alsof ie een beetje inhoudt. Zodra je gas blijft geven en hij harder moet 'werken' lijkt hij bij +/- 2100 toeren in de noodloop te schieten. Super vervelend, want dan kun je amper nog op 100 km/u komen, laat staan actief inhalen en wat versnellen etc. Even stoppen en opnieuw starten lost dit op, maarja dat is natuurlijk geen goede oplossing. Het zou in eerste instantie niet moeten gebeuren.
Zegt iemand bij het lezen hiervan meteen "oh dat is dat!" of is dit niet zo eenvoudig? Met de zoekfunctie kwam ik er niet direct achter in ieder geval.
Ik heb een dongeltje besteld om hopelijk zelf uit te kunnen lezen via bluetooth en een appje.
Hij doet het niet altijd en verder rijdt ie ook prima. Turbo is vorig jaar vervangen bij David in Heerhugowaard. Ook alle vacuumslangetjes heeft hij vervangen. Iemand tips?
1.2 TDi / 8-KKV-56 / 370.000 km
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 jun 2022, 14:50 0 x

Nogmaals bij David op de koffie gaan maandag!

Een 1.2 Tdi is zo afwijkende techniek....
Contact uit en starten is vaak voldoende...
stoppen hoeft niet voor deze reset!

Maar als een 1.2 stuk ging, ik weet hoe duur het soms is en zou geen risico nemen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

26 jun 2022, 17:20 0 x

Hele grote kans dat je ergens lekkage hebt tussen turbo/intercooler (intercooler gescheurd kan 't ook nog zijn) en inlaatspruitstuk.
Kijk even of je een slang en/of klem los ziet liggen of een scheur in 1 van de drukslangen.

Succes.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

26 jun 2022, 20:08 0 x

Volgens mij is dan de turbo de boosdoener, die willen nogal eens vuil worden.
Maar het kan ook een andere oorzaak zijn. Laat eens de verstuiverkabel nakijken.

Alhoewel de turbo bij de vorige poster ook al is genoemd, zie ik nu
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jun 2022, 22:23 1 x

Mijn geld zet ik ook op het stelmechanisme (VNT) van de turbo. Is er een gebruikte turbo ingezet? Ben je een rustige rijder? De 1.2 TDI af op z'n donder geven zorgt ervoor dat het stelmechanisme in beweging blijft.

Als het turbo is, is deze ook weer goed te reinigen. Zie ook de bijlage geleend van onze Engelse Collega's (A2OC.net).
Bijlagen
How to Clean a VNT Turbo.pdf
(1.14 MiB) 32 keer gedownload
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

27 jun 2022, 20:39 1 x

Eerst uitlezen. Dan weet je de foutcode en waar je het probleem en oplossing moet zoeken. Nu kan het nog alle kanten op.

Vervelend is het natuurlijk wel. Ik vermoed dat de aan/ uit reset binnenkort ook niet meer zal werken als je er niks aan laat doen.

Succes !
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Meepo
Audi A2 clublid
Berichten: 79
Lid geworden op: 24 jun 2021, 14:24
Locatie: Utrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

28 jun 2022, 14:30 1 x

Ik heb dit enkele keren de n mijn Lupo 1.2 TDI gehad. Zelfde techniek. Dat was toen te wijten aan de turbo waarvan de variabele schoepen vast zaten. De motor kan dan niet altijd de gevraagde hoeveelheid lucht krijgen. Als die afwijking te groot wordt, bijvoorbeeld door hard optrekken, komt ie in de noodloop.

Ik heb er niks aan laten doen, maar heb wel een paar keer een half uur 100 km in z'n 4 gereden. De Italian tune up dus :p Of het werkt, geen idee. Maar ik heb nooit mee noodloop gehad haha.

Maar zonder meten, kunnen we niet weten!
1.2 TDI | Utrecht
Gebruikersavatar
ConwayT
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 dec 2018, 14:28
Locatie: Schagen
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

29 jun 2022, 07:50 1 x

Bedankt voor alle tips en suggesties, ik ga er mee aan de slag! Zodra ik meer weet plaats ik dat hier :thumbmin:
1.2 TDi / 8-KKV-56 / 370.000 km
Gebruikersavatar
ConwayT
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 dec 2018, 14:28
Locatie: Schagen
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

24 jul 2022, 16:38 1 x

ConwayT schreef:
29 jun 2022, 07:50
Bedankt voor alle tips en suggesties, ik ga er mee aan de slag! Zodra ik meer weet plaats ik dat hier :thumbmin:
Vandaag de olie vervangen en even gezocht in de krappe motorruimte. Achter de koplamp waren twee slangen van elkaar af gesprongen. Ik heb er weer een schroefje in gezet (de clip ervoor zat er nog wel) en hoop dat het verschil maakt.
Eerst dacht ik dat het probleem zichzelf had opgelost. Weer een tijd lang geen klachten. Ook paar keer flink toeren gemaakt bij bijvoorbeeld invoegen op snelweg. Telkens niks aan te hand. Tot gisteravond, toen had ik het opeens weer terwijl ik snelweg reed op de cruise. Wilde inhalen maar had geen power. Even gestopt bij een tankstation, motor uit en weer aan, en het was weer goed.

Maar of dit (de slangen die loszaten) nu het probleem heeft opgelost moet ik nog ervaren. Volgend weekend staan er weer 700 kilometers op de planning. We gaan 't zien.

Turbo is overigens vervangen voor nieuw. Gaat nog altijd heel soepel ook. Even gecheckt vanmiddag. Zelf reinigen ga ik niet aan beginnen, dan sloop ik meer dan mij lief is. Mocht de klacht terugkomen ga ik langs David. Nogmaals bedankt voor de tips!
1.2 TDi / 8-KKV-56 / 370.000 km
Plaats reactie