Als ik toch bezig ben met de koppeling ... Advies!

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

22 sep 2021, 07:15 0 x

StefanvM schreef:
20 sep 2021, 22:49
audiJan schreef:
20 sep 2021, 17:32
Olie verbruik is niets mis mee bby aua allemaal de zelfde zuigers alleen bij vroege revisie of de aller laatste modellen .
Voor zover ik weet, heeft AUA kortere zuigers dan BBY vandaar dat AUA motoren meer last hebben van kantelen en hoog olie verbruik.
wellicht handiger om dat eens te google wat je hier schrijft klopt niet.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 sep 2021, 11:18 1 x

audiJan schreef:
22 sep 2021, 07:15
StefanvM schreef:
20 sep 2021, 22:49
audiJan schreef:
20 sep 2021, 17:32
Olie verbruik is niets mis mee bby aua allemaal de zelfde zuigers alleen bij vroege revisie of de aller laatste modellen .
Voor zover ik weet, heeft AUA kortere zuigers dan BBY vandaar dat AUA motoren meer last hebben van kantelen en hoog olie verbruik.
wellicht handiger om dat eens te google wat je hier schrijft klopt niet.
Hoe wat waar? Ik word hier geen wijs uit ... :s
Gebruikersavatar
NG064LL
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 aug 2021, 13:00
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: Weet ik niet

23 sep 2021, 14:54 0 x

StefanvM schreef:
20 sep 2021, 22:49
audiJan schreef:
20 sep 2021, 17:32
Olie verbruik is niets mis mee bby aua allemaal de zelfde zuigers alleen bij vroege revisie of de aller laatste modellen .
Voor zover ik weet, heeft AUA kortere zuigers dan BBY vandaar dat AUA motoren meer last hebben van kantelen en hoog olie verbruik.
alleen de bobines zouden veranderd zijn dus dat die erop zijn gekomen tenopzichte van een centrale onsteking.
verder is er niks veranderd dacht ik gelezen te hebben

well zegt men minder problemen te hebben met olie verbruik en zo maar dat kan natuulijk zijn dat men kleine aanpassingen heeft gemaakt zoals de ringen om de zuigers? of wat ander materiaal hier of daar?
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

23 sep 2021, 19:47 1 x

audiJan schreef:
22 sep 2021, 07:15
StefanvM schreef:
20 sep 2021, 22:49
audiJan schreef:
20 sep 2021, 17:32
Olie verbruik is niets mis mee bby aua allemaal de zelfde zuigers alleen bij vroege revisie of de aller laatste modellen .
Voor zover ik weet, heeft AUA kortere zuigers dan BBY vandaar dat AUA motoren meer last hebben van kantelen en hoog olie verbruik.
wellicht handiger om dat eens te google wat je hier schrijft klopt niet.

Stefan melde dat zijn gereviseerde motor langere zuigers hadden gekregen.
Tenminste dat werd hem verteld.

Ik had hier al eens eerder opgezocht naar informatie over deze kwestie.
De zuigers zijn in elk geval niet langer geworden Dat zou het benzine verbruik ook zeker niet ten goede komen.

A2D2 geeft ook aan dat de zuigerveren gewijzigd zijn en meestal is de olieschraapveer de boos doener..zoals bij vele audi motoren ....

Het kantelen van de zuigers hoor je zelfs tot de laatste serie 1.4 behalve een motor code is er niet veel veranderd.

De olie schraapveer doet zijn werk niet goed, waardoor er teveel olie op de cilinderwand achterblijft en hier door uiteindelijk de zuigerveren verkleven dan wel vast komen te zitten.
Dit leidt dan weer tot zeer slechte afdichting en blow-by gas langs de zuiger wat de situatie nog een keer verslechterd.

Bij garantie gevallen van wege hoge olie verbruik werden alleen de zuigerveren en olie schraap veren vervangen.
aua  olieschraapveer 2001.jpg
aua olieschraapveer 2001.jpg (241.19 KiB) 1302 keer bekeken
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 sep 2021, 20:16 1 x

audiJan schreef:
23 sep 2021, 19:47
A2D2 geeft ook aan dat de zuigerveren gewijzigd zijn en meestal is de olieschraapveer de boos doener..zoals bij vele audi motoren ....

Het kantelen van de zuigers hoor je zelfs tot de laatste serie 1.4 behalve een motor code is er niet veel veranderd.

De olie schraapveer doet zijn werk niet goed, waardoor er teveel olie op de cilinderwand achterblijft en hier door uiteindelijk de zuigerveren verkleven dan wel vast komen te zitten.
Dit leidt dan weer tot zeer slechte afdichting en blow-by gas langs de zuiger wat de situatie nog een keer verslechterd.

Bij garantie gevallen vanwege hoge olie verbruik werden alleen de zuigerveren en olie schraap veren vervangen.
Dank voor de heldere uiteenzetting @audiJan, laat nu niets meer te wensen over!

Kantelende zuigers krijgen de meesten vroeg of laat, net zoals de verkleefde olieschraapveren. De auto's die overwegend snelwegkilometers maken zullen hier minder last van hebben/krijgen. Die motoren worden goed heet wat de algehele techniek ten goede komt.

Bij de onze zijn de verkleefde olieschraapveren destijds opgelost door een volledige WD40 spoeling, sindsdien olieverbruik sterk gereduceerd.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 sep 2021, 20:40 0 x

Ik geloof dat de A2 dokter bij vervanging van de zuigers er exemplaren in zet die niet meer kunnen kantelen of iig minder snel. Misschien dat @luukske daar zelf antwoord op kan geven?
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 sep 2021, 06:53 1 x

kobus1978 schreef:
23 sep 2021, 20:40
Ik geloof dat de A2 dokter bij vervanging van de zuigers er exemplaren in zet die niet meer kunnen kantelen of iig minder snel. Misschien dat @luukske daar zelf antwoord op kan geven?
Heb het nog even bij de dokter nagevraagd, ze zijn zoals eerder in dit topic vermeld langer waardoor kantelen minder snel plaats vind maar helaas nog steeds mogelijk.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 sep 2021, 07:53 1 x

Zou het kunnen zijn dat enkele motoren al gemodificeerd zijn en of de vraag het blok wel origineel was af fabriek ?

Het zijn al (met soms gecombineerde onderdelen ) wagens die al minimaal 16 jaren in omloop zijn.......

Men heeft het wel over motoren uit wagens die minimaal 3 soms wel 6 of zelfs meer eigenaren verwisseld zijn.

Ook sommige benzine, diesels haalden de 2 ton niet ja volgens de tellers....of waren terugdraaiers maar al te vaak in omloop zijn.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Duckman
Audi A2 clublid
Berichten: 294
Lid geworden op: 25 jun 2021, 12:53
Locatie: Zutphen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 sep 2021, 08:51 0 x

HansJan schreef:
23 sep 2021, 20:16
audiJan schreef:
23 sep 2021, 19:47
A2D2 geeft ook aan dat de zuigerveren gewijzigd zijn en meestal is de olieschraapveer de boos doener..zoals bij vele audi motoren ....

Het kantelen van de zuigers hoor je zelfs tot de laatste serie 1.4 behalve een motor code is er niet veel veranderd.

De olie schraapveer doet zijn werk niet goed, waardoor er teveel olie op de cilinderwand achterblijft en hier door uiteindelijk de zuigerveren verkleven dan wel vast komen te zitten.
Dit leidt dan weer tot zeer slechte afdichting en blow-by gas langs de zuiger wat de situatie nog een keer verslechterd.

Bij garantie gevallen vanwege hoge olie verbruik werden alleen de zuigerveren en olie schraap veren vervangen.
Dank voor de heldere uiteenzetting @audiJan, laat nu niets meer te wensen over!

Kantelende zuigers krijgen de meesten vroeg of laat, net zoals de verkleefde olieschraapveren. De auto's die overwegend snelwegkilometers maken zullen hier minder last van hebben/krijgen. Die motoren worden goed heet wat de algehele techniek ten goede komt.

Bij de onze zijn de verkleefde olieschraapveren destijds opgelost door een volledige WD40 spoeling, sindsdien olieverbruik sterk gereduceerd.
Wat houdt die WD40 spoeling precies in dan?
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 sep 2021, 10:35 2 x

Niet helemaal in de goede rubriek, maar ja:

In hoofdzaak ga je WD-40 spoelen als je een revisie van de motor te ingrijpend vindt maar het smeerolie verbruik onacceptabel hoog is.
Je draait de bougies er uit, zet de krukas in een stand dat geen van de zuigers bovenin staat.
Dan giet je de ruimte boven de zuiger vol met WD-40.
( is niet alleen leverbaar in spuitbussen maar ook als gewone vloeistof in grote verpakking)
De volgegoten motor laat je een dag staan. Dan ga je kijken wat er nog boven de zuiger staat, hoe meer er weg is hoe slechter de afdichting van de zuigerveren.
De weggelopen vloeistof loopt het Carter in dus olieverversen is wel een vereiste later.
Dan vul je weer bij en laat dat weer staan een paar dagen .
Eventueel de hele procedure nog een keer herhalen na een paar dagen rijden. EN olieverversen met filter!
Met dit alles hoop je te bereiken dat de dichtgekoekte gaatjes achter de olieschraapveer en de koolafzetting bij de gewone zuigerveren weer zacht wordt en bij gebruik van de motor gaat oplossen.
Het is geen gelijkwaardig alternatief voor revisie, eenmaal versleten delen van de zuiger en cilinder worden er niet beter van.
Alleen bij motoren die weinig gelopen hebben en sterk vervuild zijn kan het helpen om het olieverbruik terug te dringen .
Plaats reactie