Afstellen versnellingsbakkabels

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 apr 2021, 13:47 2 x

Pookhoes los halen is voldoende.

Echt niet moeilijk om te doen...........

https://youtu.be/eeOoDJuhSx8
Gebruikersavatar
pacman
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jun 2015, 14:07
Locatie: Dongeradeel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 apr 2021, 16:23 0 x

Hallo A2 'rijders',
Het is 'mijn plicht' om jullie een verslag te geven, want jullie reageerden op mijn oproep! Nog bedankt daarvoor. :thumbmin:
Zie hierboven (hiervoor) wat de reden was van mijn oproep....

Gisteren ben ik naar de garage geweest, op de fiets, en gevraagd hoe het er voor staat met de Audi A2.

Maar een week er voor was ik er ook al geweest en een proefrit gedaan. Helaas lukte het me niet om hem weer in de 2e versnelling te krijgen. Wel bij het wegrijden van het parkeer terrein, toen vlot van 1 naar 2 enz. ging prima..... maar terug schakelen naar 2 (en 1) ging niet. Om er écht zeker van te zijn, heb ik heel wat rondjes gereden. Soms lukt het me wel door schijnbaar naar de 1 ste versnelling te schakelen, maar dan snel daaruit naar de 2e versnelling...

Uiteindelijk heb ik de A2 weer bij de garage neergezet. De monteur zei: Dan is er toch iets anders wat stuk is. Want hij had 'de versnellingen' volgens U-tube filmpje, door mij toegestuurd, afgeregeld.

Ook daarna had hij dat nog een paar keer gedaan én de kabels gecontroleerd. Om een lang verhaal kort te houden... hij is er zeker van dat er iets in de versnellingsbak stuk is! Dat kan een 'te dure reparatie' worden voor een auto van 2002. Een 'bedrag' durfde hij niet te noemen, omdat het afhankelijk is van de werk-uren en wat er in de bak vervangen moet worden.

We hebben zo afgesproken dat ik de Audi A2 daar laat staan, want er nu in rijden lijkt me niet verstandig (lees: veilig rijden) en thuis ga overleggen, met mijn vrouw, hoe nu verder!

Nogmaals toen ik deze auto net had, kreeg hem ook met moeite (of niet!) in zijn 2 én achteruit. Toen hebben de vorige monteur en ik dat samen afgesteld en klaar was het. Behalve het terug schakelen naar de 3, dat kan alleen bij weinig toeren én rustig schakelen. Och ik weet al een paar jaar niet beter, maar wanneer een ander persoon in onze A2 rijdt....

Zó nu weten jullie hoe het met de A2 is en wij zijn al druk aan het nadenken. Zoals het er nu voor staat, denken wij dat het 'over & sluiten' is. De A2 moet over een paar maand APK gekeurd worden, dus... Eerlijk gezegd, ben ik er ondertussen wel een beetje klaar mee!!

Misschien heeft iemand een (gouden) tip om hem (goedkoop) te repareren of wil een A2-freak deze A2 zó kopen....

Bedankt voor het lezen en jullie tips,

Pacman
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 apr 2021, 18:37 0 x

Mijn tip zou zijn om eens naar een echte goede garage te gaan die ook echt iets weet van de Audi A2.

Ik heb even gelezen wat je ooit eerder hebt geschreven en daar schreef je dat de garage de auto had uitgelezen(benzinemengsel te arm denk ik) en je de tip gaf om andere/betere benzine te gaan gebruiken. Die garage zou ik al niet serieus gaan nemen en mijn auto per direct ergens anders heen brengen.

Verder viel me op dat je verwachtingen mbt de Audi A2 erg hooggespannen(geen technische problemen) waren puur omdat het om een Audi gaat terwijl hij toen ook al 13 jaar en 150.000km oud was. Maar oudere auto's kunnen altijd mankementen vertonen en daarbij speelt merk geen of een ondergeschikte rol.

Aan de andere kan heb je de Audi A2 toch alweer bijna 6 jaar dus blijkbaar toch veel plezier en km ermee gehad.

Mijn tip: Ga naar een echte goede vakman want de A2 is het waard om hem rijdende te houden.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 apr 2021, 19:05 2 x

En kijk naar een vervanger voor de bak, die worden vaak vanaf €100 al aangeboden...
Daar kun je niet voor sleutelen...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 apr 2021, 19:22 0 x

Even langs de A2 dokter in Waalwijk...die maakt het zo weer 👍
Ja wel een stukje rijden.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 apr 2021, 19:26 1 x

pacman schreef:
28 jun 2015, 14:27

**Hallo A2 Rijders,**

We hebben ons zojuist aangemeld op dit Forum.
De A2 is nog niet zolang in ons bezit.
Zeg maar, we moeten er nog steeds aan wennen.
Onze vorige auto, Passat 1.8, hebben we 15 jaar gehad!
De Jetta Diesel 1.6 daarvoor ongeveer 12 jaar.

En daarvoor 2x een VW Scirocco.

Nu staat hier een glimmende Audi A2 voor de deur.
Soms kunnen we er nog niet bij: Wij rijden in een Audi.

......
Bovenstaande post was uit juni 2015, inmiddels ook al weer bijna 6 jaar geleden.
Ik kan me de frustratie met de versnellingsbak wel een beetje voorstellen, zeker als dit vanaf het begin al zo is geweest.

Voor wat het waard is: Ik rijd mijn A2 nu zo'n 9 jaar, en ik heb de vorige auto (een Golf 3 cabrio) elf jaar in bezit gehad.

Moest inderdaad in het begin aan wat eigenaardigheden van de A2 wennen, maar ik rij nu met veel plezier mee.
Ik zou toch nog eens mij licht bij een andere garage opsteken, er moet toch een fatsoenlijke diagnose gesteld kunnen worden.
Kapotte synchromesh gebeurt meestal bij de 2e versnelling (wordt het meeste gebruikt, zowel terug- als opschakelen), en wil
door de (vorige) eigenaren nog wel eens mishandeld te worden door (te) snel te willen schakelen.

Omdat het probleem zich lijkt te verplaatsen (eerst 3/4 versnelling, nu 1/2) zou ik toch eerder aan de afstelling
en/of versleten onderdelen van het bedieningsmechanisme denken.

Edit: aan je woonplaats te zien zit je in het noorden van Friesland.

http://www.autobedrijfterpstra.com

Doet veel in de VAG-groep. Ken ze verder niet, maar je kunt allicht eens informeren ...
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 apr 2021, 22:04 0 x

Terpstra is een echte Audi man, kun je zeker heen gaan met je A2.
Gebruikersavatar
pacman
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jun 2015, 14:07
Locatie: Dongeradeel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 apr 2021, 08:39 0 x

Hallo A2-fans,
Bij deze wil ik jullie bedanken voor de tips! :thumbmin:

Ja mijn verwachting waren (zeer) hoog, maar dan doel ik op het merk Audi.
En ik weet ook heel goed dat hij al een paar jaar oud was toen we hem kochten....

Ik ga het overleggen en ik kom later er, met verslag, terug op dit Forum.


Nogmaals bedankt,

Pacman
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

16 apr 2021, 09:47 0 x

Naast Terpstra is er ook nog onze Jos.... veel A2 ervaring maar als het de bak is, een goed schakelende sloper is niet zo duur en monteren valt ook mee, ik denk dat jou huidige niet zoveel ervaring heeft met kabels afstellen... Terpstra is rijdende in 3 & 4 goed te bereiken, dus na weg rijden is 1 & 2 nauwelijks nodig... of van 1 naar 3 bij wegrijden door iets hogere toeren in 1e doortrekken....

En welke andere? Een slecht schakelende bak wil niemand inruilen dus waardeloos...
En ik zou geen andere weten die nog 20 jaren mee kan met enig onderhoud.
Een bak reviseren is inderdaad erg duur, en als niet op voorraad nog enkele weken wachten ook.
Maar een sloop bak voor €100,- + montage, rij je voor €250/€300 ook weer....

En je kunt de A2 Dokter bellen of die een bak op voorraad heeft....
Hij sloopt wel meer en houd alle delen voor ons op de plank.
Hij zal wel eerst de kabels nalopen dus of er een andere bak in moet?

Je Huidige garage vind alles dat 20 jaren oud is voor de sloop.....
Snel wegwezen als hij niet weet dat dit over enkele jaren net als de Kevers een Liefhebbers auto zal worden die in waarde zal stijgen.... de meeste dalen alleen maar.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
pacman
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jun 2015, 14:07
Locatie: Dongeradeel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 apr 2021, 10:41 2 x

eekhoorntje schreef:
16 apr 2021, 09:47
Naast Terpstra is er ook nog onze Jos.... veel A2 ervaring maar als het de bak is, een goed schakelende sloper is niet zo duur en monteren valt ook mee, ik denk dat jou huidige niet zoveel ervaring heeft met kabels afstellen... Terpstra is rijdende in 3 & 4 goed te bereiken, dus na weg rijden is 1 & 2 nauwelijks nodig... of van 1 naar 3 bij wegrijden door iets hogere toeren in 1e doortrekken....

En welke andere? Een slecht schakelende bak wil niemand inruilen dus waardeloos...
En ik zou geen andere weten die nog 20 jaren mee kan met enig onderhoud.
Een bak reviseren is inderdaad erg duur, en als niet op voorraad nog enkele weken wachten ook.
Maar een sloop bak voor €100,- + montage, rij je voor €250/€300 ook weer....

En je kunt de A2 Dokter bellen of die een bak op voorraad heeft....
Hij sloopt wel meer en houd alle delen voor ons op de plank.
Hij zal wel eerst de kabels nalopen dus of er een andere bak in moet?

Je Huidige garage vind alles dat 20 jaren oud is voor de sloop.....
Snel wegwezen als hij niet weet dat dit over enkele jaren net als de Kevers een Liefhebbers auto zal worden die in waarde zal stijgen.... de meeste dalen alleen maar.
Alweer bedankt!
Hét onderwerp is hier in huis: Onze Audi A2 en ik kan er nóg niet van afzien...
Vanmorgen al contact met Garage Terpstra gehad, via de telefoon. Aan hem doorgeven dat ik zijn adres/telefoonnummer heb via dit Forum!! (Misschien leest hij wel mee :) )
Duidelijk uitgelegd wat het probleem is én we zoeken naar de beste oplossing dat past bij óns budget. Zó door rijden kan dus écht niet en zo 'wil' ook niemand deze Audi A2 hebben....

We mogen er rustig over nadenken en daarna neem ik weer contact met hem op. Zo hebben we samen afgesproken...

Nu gaan mijn vrouw en ik op de fiets boodschappen doen,

Pacman
Plaats reactie