Bij koude motor is de themostaat dicht.
Als er flow te zien is bij koude motor is de thermostaat niet dicht = defect.
Graag verbeteren als dit niet zou kloppen !
Bij koude motor is de themostaat dicht.
Onjuist, er is altijd flow (bij de A2 althans, modernere auto's hebben soms een schakelbare waterpomp). Als de thermostaat nog dicht is circuleert de koelvloeistof door de motor (om deze op te laten warmen), echter niet door de radiateur. Zodra de thermostaat opent wordt het grote circuit geopend, inclusief de radiateur.
Is het expansievat niet direct verbonden met de radiateur?Gideon schreef: ↑13 apr 2021, 20:43Onjuist, er is altijd flow (bij de A2 althans, modernere auto's hebben soms een schakelbare waterpomp). Als de thermostaat nog dicht is circuleert de koelvloeistof door de motor (om deze op te laten warmen), echter niet door de radiateur. Zodra de thermostaat opent wordt het grote circuit geopend, inclusief de radiateur.
Is dat kleine gaatje voldoende om bij koude motor stroming in het expansievat te zien?eekhoorntje schreef: ↑14 apr 2021, 12:32Slang voelen of je koude of warmte langs voelde komen... maar pomp draaide altijd, en in de meeste zit een klein ontluchtingsgaatje dus helemaal dicht is bij meeste niet het geval... 2% nog open!
Even snel een schema erbij gepakt. voor de diesel, maar in principe zou benzine hetzelfde moeten zijn: Bij 12 zit de thermostaat, en het circuit richting de radiator (9) gaat pas open als de koelvloeistof op temperatuur is. Met mijn uberpaint skills in het rood gemarkeerd.toutdroit schreef: ↑13 apr 2021, 22:00Is het expansievat niet direct verbonden met de radiateur?
Als dat correct is dan is er geen flow in het expansievat te zien voordat het "grote cirquit" geopend is (toch?).
Afijn, zo was het bij m'n 190 D Mercedes.
Als het bij de A2 anders is dan graag even aangeven.