Temp koelvloeistof

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 apr 2021, 16:48 1 x

Spinazie schreef:
10 apr 2021, 21:11
En is er wel flow door het systeem? Kun je eenvoudig controleren door (bij een KOUDE motor) het kapje van de expansietank eraf te draaien en te kijken of je stroming ziet/hoort. Bij gas geven moet de stroom toenemen.
Bij koude motor is de themostaat dicht.
Als er flow te zien is bij koude motor is de thermostaat niet dicht = defect.

Graag verbeteren als dit niet zou kloppen !
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
Gideon
Berichten: 196
Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
Locatie: Twenterand
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

13 apr 2021, 20:43 0 x

toutdroit schreef:
13 apr 2021, 16:48
Spinazie schreef:
10 apr 2021, 21:11
En is er wel flow door het systeem? Kun je eenvoudig controleren door (bij een KOUDE motor) het kapje van de expansietank eraf te draaien en te kijken of je stroming ziet/hoort. Bij gas geven moet de stroom toenemen.
Bij koude motor is de themostaat dicht.
Als er flow te zien is bij koude motor is de thermostaat niet dicht = defect.

Graag verbeteren als dit niet zou kloppen !
Onjuist, er is altijd flow (bij de A2 althans, modernere auto's hebben soms een schakelbare waterpomp). Als de thermostaat nog dicht is circuleert de koelvloeistof door de motor (om deze op te laten warmen), echter niet door de radiateur. Zodra de thermostaat opent wordt het grote circuit geopend, inclusief de radiateur.
Gebruikersavatar
Edwinvv
Berichten: 397
Lid geworden op: 27 feb 2021, 22:32
Locatie: Noordwijkerhout
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 apr 2021, 21:42 1 x

Je kan natuurlijk altijd nogmaals teruggaan naar Eenink. Er zijn meerdere mensen meermaals teruggegaan omdat het probleem toch nog niet was opgelost. En het speelt zich ook vlak na de aankoop af. Als het zich nou na drie maanden of een half jaar pas zou voordoen, dan vind ik het een ander verhaal.
En duidelijke afspraken maken wat betreft de tijd dat je de auto kan missen e.d is zeker aan te raden

Niet zoveel zin meer in, joh. Ben ik weer 2 weken autoloos...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 apr 2021, 21:46 0 x

Begrijp ik wel, alhoewel ik moet zeggen dat het bij mijn auto best vlot is gegaan.
Afgelopen vrijdag mijn auto ingeleverd en vandaag eind van de middag een berichtje ontvangen dat de auto klaar is en ik 'm kan ophalen.
Maar zoals ik al zei kan ik begrijpen dat je er niet zoveel zin meer in hebt en dan is de A2 Dokter een goede keus.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 apr 2021, 22:00 0 x

Gideon schreef:
13 apr 2021, 20:43
toutdroit schreef:
13 apr 2021, 16:48
Spinazie schreef:
10 apr 2021, 21:11
En is er wel flow door het systeem? Kun je eenvoudig controleren door (bij een KOUDE motor) het kapje van de expansietank eraf te draaien en te kijken of je stroming ziet/hoort. Bij gas geven moet de stroom toenemen.
Bij koude motor is de themostaat dicht.
Als er flow te zien is bij koude motor is de thermostaat niet dicht = defect.

Graag verbeteren als dit niet zou kloppen !
Onjuist, er is altijd flow (bij de A2 althans, modernere auto's hebben soms een schakelbare waterpomp). Als de thermostaat nog dicht is circuleert de koelvloeistof door de motor (om deze op te laten warmen), echter niet door de radiateur. Zodra de thermostaat opent wordt het grote circuit geopend, inclusief de radiateur.
Is het expansievat niet direct verbonden met de radiateur?
Als dat correct is dan is er geen flow in het expansievat te zien voordat het "grote cirquit" geopend is (toch?).
Afijn, zo was het bij m'n 190 D Mercedes.
Als het bij de A2 anders is dan graag even aangeven.
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

14 apr 2021, 12:32 0 x

Slang voelen of je koude of warmte langs voelde komen... maar pomp draaide altijd, en in de meeste zit een klein ontluchtingsgaatje dus helemaal dicht is bij meeste niet het geval... 2% nog open!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 apr 2021, 13:39 1 x

eekhoorntje schreef:
14 apr 2021, 12:32
Slang voelen of je koude of warmte langs voelde komen... maar pomp draaide altijd, en in de meeste zit een klein ontluchtingsgaatje dus helemaal dicht is bij meeste niet het geval... 2% nog open!
Is dat kleine gaatje voldoende om bij koude motor stroming in het expansievat te zien?
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 apr 2021, 13:52 1 x

toutdroit schreef:
13 apr 2021, 22:00
Is het expansievat niet direct verbonden met de radiateur?
Als dat correct is dan is er geen flow in het expansievat te zien voordat het "grote cirquit" geopend is (toch?).
Afijn, zo was het bij m'n 190 D Mercedes.
Als het bij de A2 anders is dan graag even aangeven.
Even snel een schema erbij gepakt. voor de diesel, maar in principe zou benzine hetzelfde moeten zijn:
schema.jpg
schema.jpg (47.82 KiB) 1985 keer bekeken
Bij 12 zit de thermostaat, en het circuit richting de radiator (9) gaat pas open als de koelvloeistof op temperatuur is. Met mijn uberpaint skills in het rood gemarkeerd.

Het koelvloeistofreservoir (6) staat parallel en er zou altijd iets van flow moeten zijn, ook als het circuit via de thermostaat gesloten is. Er is ook altijd flow via de oliekoeler (11) en de EGR (als deze watergekoeld is) (1) en interieurverwarming (4).
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 apr 2021, 13:57 2 x

Nog een duidelijker plaatje (1.6FSI) gevonden:
cooling system.JPG
cooling system.JPG (193.07 KiB) 1981 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 apr 2021, 14:39 1 x

Fleurige plaatjes, die m.i. duidelijk maken dat het expansievat in het kleine circuit (zonder radiateur) zit. Vroeger zat het expansievat inderdaad meestal op de bovenkant van de radiateur aangesloten.
Maar of aan het borrelen in het expansievat iets verandert wanneer de thermostaat opent en de radiateur meedoet in het circuit. kan ik er niet uit opmaken.
Plaats reactie