A2 met K-line gezocht om Radio te programmeren

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RidderHaenen
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 mei 2018, 19:20
Locatie: Arnhem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 jun 2018, 02:47 0 x

Beste Mede leden,

mijn onlangs gekochte a2 wil ik graag van een audi radio voorzien. Helaas staan de 2 die ik gekocht heb via marktplaats (concert I en II) beide op Bose. Dus bij de II geen geluid uit de voorspeakers (achter heb ik niet) en bij de I alleen geluid uit de rechter speaker.
Nu zou ik het via de K-LIne en OBDeleven (moet nog binnenkomen) kunnen programmeren, echter. . . Er zit geen K-line in de auto - blijkbaar een model wat zonder fabrieksradio geleverd is, en alleen de voorbereiding voor een aftermarket radio had-.
Kortom boel geleerd, maar nog geen steek verder.

Nu zoek ik dus iemand met K-Line om de -beide- radios te programmeren. Als de obdeleven binnen is kan ik zelf de apparatuur meenemen.
Liefst ergens in de buurt van Arnhem :)
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

07 jun 2018, 07:32 0 x

Je hoeft niet afhankelijk te zijn. Als je van van pin 7 diagnose stekker naar pin 3 van je A- connector radio ( daar waar de continue + en massa op staat ) een draadje legt dan kan je hem benaderen. Dit kan met solderen of stroomdief aan diagnose kant en met stekker bijplaatsen op de A-connector.

Houdt er wel rekening mee dat de concert II gestuurd wordt door canbus infotainment om goed te functioneren. Sluit je dit niet aan dan zal hij wel draaien, maar na een uur uit gaan. Waarna je hem weer aan moet/kan zetten. De verlichting werkt dan niet mee en de radio gaat niet aan en uit met plaatsen en verwijderen sleutel uit contact.

Canbus infotainment moet op pin 7 en 12 op de C-connector van de radio. Deze twee draadjes twisten ( dit moet!) en naar tellerbak leiden. Afhankelijk of je FIS of het halve schermpje hebt op de grijze of groene stekker aansluiten.

Succes.👍
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

07 jun 2018, 07:35 0 x

Ik zie trouwens dat je uit Arnhem komt. Daar ben ik nog wel eens voor mijn werk. We zouden een keer af kunnen spreken. Laat maar weten via PB.

Mvg
Gebruikersavatar
RidderHaenen
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 mei 2018, 19:20
Locatie: Arnhem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 jun 2018, 13:26 0 x

dankje @DED@2 voor je uitgebreide antwoord. dan ga ik eerst even zelf aan de knutsel. :)
Als ik je goed begrijp ga ik dus een draadje leggen van pin 7 van de ODB naar pin 3 van de A connector. Dat moet lukken.
En wat de CANBUS betreft, ik wilde eigenlijk opteren om een CANBUS simulator te kopen. De tellerbak loshalen en met de stekker prusten (ik heb geen FIS) klinkt mij als gedoe in de oren. . .
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

07 jun 2018, 15:14 0 x

Met canbus simulator kan ook, heb ik verder geen ervaring mee. Dat is een keuze.
Ik heb nog even gekeken en ja, dat is de truuk om hem te benaderen.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

07 jun 2018, 15:17 0 x

Gebruik de juiste pin om bij te steken in de connector op de radio. Dit geeft anders ongewenste effecten als storing of onbereikbaarheid van de radio.

Nogmaals ik heb geen ervaring met canbus simulatoren, maar mogelijk moet je dan nog wel een ACC 12V aansluiting toevoegen aan de pinbezetting van de radio. ( dus een geschakelde 12v+)
Gebruikersavatar
RidderHaenen
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 mei 2018, 19:20
Locatie: Arnhem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 jun 2018, 21:41 0 x

inmiddels de K-line aan de praat bij de concert I , echter met obdeleven lukt het niet om verbinding met de radio te maken, de radio gaat op DIAGN. maar de app zegt dat ie geen contact kan maken. Ik ga vragen of ik bij een medeclublid in zevenaar langs kan zodat hij met vcds kan kijken wat lukt.
Wel leuk gehobbyt vandaag :)
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

10 jun 2018, 21:53 0 x

Dat klinkt goed en herkenbaar. 😉. Ik heb zelf een originele vcdsmwt licentie en weet dus eigenlijk niet wat de beperkingen zijn bij een goedkopere variant. Maar als de k-line er goed tussen zit dan kan je hem met vcds zeker benaderen. Succes en het aanbod staat
Plaats reactie