Airco doet het niet na vullen

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 jun 2021, 23:17 4 x

Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 jun 2021, 23:46 0 x

Interessant!
Dank voor het delen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 jun 2021, 08:31 1 x

eekhoorntje schreef:
22 jun 2021, 21:29
......
Formeergas? Nooit van gehoord maar ze geven wel vaker vreemde namen voor normale dingen.
Ik denk Hans Anders bezoeken, en dat ze eigenlijk Fluor Gas bedoelde!
Die mengen ze in de olie en dat na spoelen en legen en filteren van restgas komt er nieuwe olie in.
......
Ontwikkelingen in de airco wereld gaan blijkbaar snel.

20 jaar geleden kwam een airco in de auto nog niet zo vaak voor en werd het onderhoud/reparatie door de kleinere garages vaak uitbesteed.
Tegenwoordig heeft vrijwel iedere garage wel mogelijkheden voor het normale onderhoud, maar niet voor de lastige diagnoses en/of reparaties.

Ben wel benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak is/was van de lekkage.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

23 jun 2021, 09:11 0 x

Ticcie,
Bedankt voor de link, ik heb nooit een Hella gezien.....

Maar deze website met ook het Schuim en CO2 middel en UV waar je een lamp voor moet hebben...
Die lamp werkte niet bij lichte veel ramen werkplaats, moet je in donkere hoek deze lekken zoeken.

Fluor gas aan beetje Olie toevoegen,
Dat is goedkoop, zie je zelf of en waar het lekte, zelfs in de volle Zon buiten werkende!
Hoewel ze beweren dat Fluor niet onschadelijk is, Tandpasta zit vaak hetzelfde als Optische Witmaker.

Als ik op nippel druk en beetje eruit komt, zal er een kleur komen die neerslaat als poeder.
Na vullen vaak een geel/groen of blauwe waas na het vullen als je de slangen los haalde.

Omdat formeer en Fluor op elkaar lijken dacht ik aan verkeerd gesproken of gehoord.
De R134 is meest gebruikte, de R1234 is veel duurdere en hoewel deze de rubbers minder zal aantasten....zomaar wisselen kan en mag niet.

Denk dat de rubbers afgelopen 40 jaren ook flink verbeterd zijn.
Zowel de slangen als de afdichtingen.
De A2 vaak elke 2 jaren vullen omdat na 3 jaren deze leeg is en een droog lopende kan schade wegens naast Airco Gas R134 ontbreekt ook de Olie niet meer rond ging.
Daarom is doorrijden met kapotte Airco en bij niet koud worden gewoon aan laten staan vaak schadelijk.

De Fluor is goedkoopste en geen UV lamp of zo nodig.

Schuim ben ik tegen, vraag maar eens als je een lekke band met spuitbus herstelde....
Hele werkplaats is na monteren nieuwe een puinzooi.

Wel mooi dat ik nu ook weet dat Formeergas Hella is.
Maar die zware Cilinder, denk dat een bedrijf die dit zo doet geen €59,- als tarief heeft.
Zelfs €95,- niet, denk eerder aan heel erg ruim €100,- bij een Dealer.



En TJT..... meestal is bijvullen lage reclame tarief €59,-
Bij langer zoeken en meer dan 300 gram bijvullen hogere toeslag.
Gas is flink duurder geworden omdat ze het eruit willen hebben.

Ik weet dat er nog een goedkopere gas is, maar dan krijg je de factuur als je naar normale garage ging!
Dat brandbare gas werkte perfect, mits je nooit naar een garage gaat, die dan mengsel in machine kreeg en zijn gehele apparaat kan reinigen!
Alleen mensen die bij vaste garage zitten kunnen dit doen.
Dan komt er ook Olie en Fluor in voor lage prijs.
Dus is er met R134 gevuld?
Dat is ook de reden dat met dit dikkere en brandbare gas om de 3 tot 4 jaren hoef te vullen.
Maar als ik deze auto verkoop, eerst dat illegale eruit en dan normale R134 vullen.
Anders krijg ik als verkoper een factuur van Airco vul machine reinigen van rond de €300,-
En als ik sticker plak, andere gas en ze lezen dat; APK afkeur.

Heb nu eigen machine maar doe bewust niet voor Forum leden want ik weet dat als je dit bewust
er zelf in doet en niet kunt zeggen wie gedaan heeft...
Omdat elke garage van R134 uit ging zullen ze alle kosten naar mijn sturen!
Ik hoop dat TJT geen Beun de Haas garage heeft die hetzelfde doet, maar hij weet hun adres!
Enkele voordelige adressen zijn reeds wegens deze Claim spoorloos verdwenen!

Ik vermoed dat ze van oude sloopauto's afgetapte en gefilterde Gas gebruikt hebben.
Dat is minder als ½ geld en zeer rendabel.
Ik ga daar als er voldoende leverbaar is ook op over na lang spoelen.
Als ik voldoende van dit gebruikte afgetapte kan krijgen, maar de Certificaten voor Vullen heb ik niet!
Dan verkopen ze niets en moet ik het elders in EU halen....
Plaatselijke Sloperij verkoopt het alleen aan met Airco Certificaat bedrijven!

De EU bepaalde dat je door een Accijns op de R134 te leggen en productie te beperken vele op R1234 over zullen gaan.
Met vele oudere voertuigen, krijg je illegale Gassen en gerommel.
Als je voor 500 gram gas al €20,- betaalde inkoop? Is de €59,- echt koopje!
Maar de EU regering zorgde er wel voor dat vele na te vullen tanks nu wegwerp en illegale Chinese import is geworden!
Via Oost Europa word die binnen gesmokkeld en met grote wegwerp tank de kleine 12 Kg garage tanks vullen, dat is veiliger en betaalbaar, niets mis mee.

Een lang verhaal maar als de EU via invoer beperking het R134 gas 6x duurder maakte?
Dan krijg je smokkelaars die heel veel KM maken....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

23 jun 2021, 22:47 1 x

Apk heeft niets met airco te maken....

jeesuz ben jij van de lange verhalen zeg
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 jul 2021, 16:37 0 x

Zoals afgesproken zou ik deze week nog teruggaan naar de garage die mijn airco heeft afgevuld.
Er heeft een ruime week tussen gezeten, dus ik had hoop dat er nu wat duidelijk zou worden.
Dat gebeurde, want de oorzaak is gevonden!
De condensor is lek.
Tja, niet leuk natuurlijk, maar ik ben wel blij dat de lekkage nu is gevonden en het niet de verdamper is!
Ik heb het lek met eigen ogen mogen zien.
Het is een minimale lekkage en dat verklaart ook waarom het een paar maanden duurt voordat het koudemiddel helemaal is verdwenen.
De lekkage zit aan de zijkant, op een van de leidingen van de condensor. Toevallig vertelde Lukas mij laatst nog dat de condensor van de A2 vaak op die plek gaat lekken.
Ik heb van de garage een offerte gekregen voor reparatie: € 285,80 inclusief btw en opnieuw afvullen.
Volgens mij best schappelijk, toch?
Gebruikersavatar
Edwinvv
Berichten: 397
Lid geworden op: 27 feb 2021, 22:32
Locatie: Noordwijkerhout
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 jul 2021, 16:39 1 x

Zeer nette prijs, ik heb bij dhr Eenink €350 moeten betalen. :confounded:
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 jul 2021, 16:44 1 x

Ai, dat is minder...
Ik moet er wel bij zeggen dat het afhangt van hoeveel koudemiddel er nog wordt teruggewonnen.
Als er maar 100 gram verlies is geweest, dan hoef ik niet te betalen voor het opnieuw vullen.
Als het verlies een stuk groter is wel en dan betaal ik alsnog € 344,80
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 jul 2021, 17:53 2 x

Mooi dat het is gevonden :thumbmin: en een stuk goedkoper dan een lekke verdamper :)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 jul 2021, 00:33 0 x

Mooi dat het lek is gesignaleerd en relatief eenvoudig is te herstellen.
Slijtage/corrosie kan altijd voorkomen, zeker bij oudere auto's. Mijn A2 wordt dit jaar 18 ... ;)
Plaats reactie