175/65 ipv 175/60?

Discussie over banden en velgen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jock81
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jul 2019, 18:09
Locatie: Diemen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 aug 2020, 16:24 0 x

Beste Forummers,

Mijn A2 staat nu rondom op zomerbanden 175/60R15 (style 6-arm). Voor zijn echt op (dotcode 2008 zie ik... :flushed: ) achter nog ok maar ook oud. In de schuur liggen winterbanden met heel veel profiel geen droogte scheurtjes maar ik geloof dotcode 2012 en ik wil niet de hele tijd wisselen omdat ik ook maar erg weinig rij. Kortom, ik wil over naar allseasons.

Nu kijk ik op diverse sites en het aanbod van banden 175/65R15 is veel groter dan de maat die er nu op zit en de prijzen lijken (vreemd genoeg, meer rubber toch?) ook veel lager. Ik overweeg de Quatracks van Vredestein.

Ik heb op de site van de oosterburen gekeken via dit forum en de huidige maat is wel de officiële. Mijn vraag is nu: kan ik er 175/65 opzetten zonder problemen? Iets minder toeren op de snelweg lijkt me, iets meer comfort, maar ook een iets mindere wegligging? (ben een erg rustige rijder, haal regelmatig 1:19 met de benzine, bij uitzondering soms 1:20 :) ). Ik lees ook dingen over banden die aanlopen door te grote maat maar kom er niet uit of dit voor mijn velgen/auto zou gelden. De auto is niet verlaagd zover ik weet/kan zien.

Hopelijk biedt dit orakel uitkomst :)
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 aug 2020, 19:29 0 x

Dat mag geen enkel probleem zijn.

Hier kan je de omtrek berekenen en afwijkingen tot 4 à 5 procent leiden niet tot problemen.

http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

07 aug 2020, 21:57 0 x

Mijn 185/65/15 rijden prima, breder en hoger wat jij wilde en niemand heeft over rookwolken van aanlopende banden geklaagd.

De 175/6015 draaien sneller rond, je maakt dan minder km dan teller aangaf dus 1:20 is daar mee te verklaren...
de 175.65/15 word meer verkocht dus goedkopere ondanks meer rubber...en zal 1:18½ als verbruik moeten geven...

Mijn 185/65/15 maken nog minder rondjes dus 1:18 is al erg zuinig maar kijk eens op Navigatie KM en je weet het echte verbruik....
Dus gewoon kopen, als ik met zelfs 195/65/15 achter nog rookvrij kan rijden... dat is wel extreem dikke...
maar het kan wel...

gewoon op navigatie kijken bij nieuwe banden, van oude naar nieuwe komt er ook 5 mm profiel bij dus hou de teller afwijking in de gaten...Auto teller kan flink afwijken....
Navigatie minder en de Politie maakte graag een foto..
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Jock81
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jul 2019, 18:09
Locatie: Diemen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 aug 2020, 22:28 1 x

Ok, 185mm breed moet dus ook geen probleem zijn? Dit zijn dezelfde velgen?

Goed voor de wegligging lijkt me?

Mbt het verbruik: deze bandenmaat is wel de officiële maat toch? Dan zou ik verwachten dat het verbruik klopt. Of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2020, 09:02 0 x

De bandenmaten waarop de A2 standaard werd geleverd zijn inderdaad niet gangbaar, dat heb ik inmiddels ook gemerkt ...

In dit topic viewtopic.php?f=12&t=2696 wordt in de eerste post de velgen en passende maten voor de A2 aangegeven.
Dit is overgenomen van het Duitse forum, in Duitsland zijn ze wel wat strenger met betrekking tot de toegelaten bandenmaten.

In Nederland wordt er bij de APK naar de bandenmaat nauwelijks gekeken, als ze maar niet aan (lijken) te lopen.

Ik zou zelf zo dicht mogelijk bij de origineel geleverde bandenmaat (afrolomtrek) proberen te blijven.

Wat betreft brandstofverbruik, de rechtervoet en het gebruik van de auto (veel/weinig korte ritten) heeft veel meer invloed dan het type band.
Ik zou me (zeker bij weinig/km's per jaar) niet zo op letten bij de keus van de band.

Wat ook nog een overweging zou kunnen zijn: winterbanden/all seasons zijn eigenlijk alleen nuttig met sneeuw/ijzel op de weg.
In Nederland komt dat heel zelden voor. Je hebt hier veel meer aan een goede regenband.
Ik rij nu 8 jaar A2 en heb de winterbanden eigenlijk maar 1 winter echt nodig gehad (bleef wel in Nederland).

Hoef je niet met de A2 op wintersport, en heb je de gelegenheid de auto te laten staan bij sneeuw op de weg, dan is
een setje zomerbanden ook nog een mogelijkheid. Deze zijn wat goedkoper en er is meer keus.
Heb je gelegenheid om de bandenwissel zelf te doen? Laat dan de winterbanden in de schuur liggen en monteer ze
als er sneeuw/ijzel wordt voorspeld.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 aug 2020, 10:20 0 x

De 185/65/15 zijn op telefoon velgen, dus 10 ronde gaten van de draaischijf.

Et waarde bepaalde of die passen ET35 wel ET38 willen wel eens voor aanlopen bij bepaalde banden.
Er zijn banden met breed loopvlak en rechte hoeken en ietsje smaller loopvlak en afgeronde....
Dan kun je bij foute banden met haakse hoeken aanloop krijgen in scherpe bochten of je moet niet 1x maar 5x steken voor achteruit inparkeren of ga je voor piepshow!

Vredestein had ook Haakse Winterbanden in 185/65/15 en die achter gedaan en opgereden...
Maar voor toch echt andere gedaan wegens toen nog ET38 velgen met deze...

175 past altijd, iets smaller en dus zuiniger verbruik.
Van 175/ 60 naar 65 is maar 2, 88% dus valt mee....

Mijn 195/65/15 achter kreeg ik ooit gratis....
Bij sport onderstel of verlaagde veren niet... maar kan net aan...
Het is lekker vol in de kuip en bij sneeuw ophopen ramde deze wel eens klonten uit de wielkast...
Omdat ik geen winter velgen maar winter auto heb.... bij sneeuw dus bij die extreme achter gewoon thuisblijven!

Ja, weten jullie allen gelijk een nadeel van Extreme Achter sloffen...
als ze blokkeren glijden ze gelijk richting sloperij!

175 60 of 65 is voor toerental 3% lager, zelfde breedte dus zelfde benzine verbruik...
maar omdat de teller 3% minder rondjes maakte zie je dan 3% hoger....en dit is legale teller fraude!

Dus je zou van 1:20 naar 1:19,4 moeten aflezen.....

Massa maakte goedkoper en omdat vele deze hebben, goedkopere en meer keuze uit nog meer merken banden...

En zelf fraudeer ik met de voorbanden dus t.o.v. fabriek 5,18% met de teller dagelijks....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Jock81
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jul 2019, 18:09
Locatie: Diemen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2020, 12:06 1 x

Heren,

Bedankt weer voor het delen van alle kennis.

Heb ook overwogen zomerbanden te nemen maar wil de optie wel hebben om op wintersport te kunnen of in ieder naar Duitsland te gaan.

Groet, Jochem
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 aug 2020, 18:25 0 x

Let op!
4 Seizoenen banden zij er in meerdere soorten....
Als je de sneeuw in wilt die met Sneeuwvlokje op de ijsberg symbool kiezen want bij M&S is niet genoeg voor de Duitse vrienden.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie