Maximale bandenmaat achterzijde?

Discussie over banden en velgen
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 aug 2019, 22:19 1 x

Vanavond heb ik de wielen met 195/65R15 op de achterkant gemonteerd en ben er een stuk mee gaan rijden. Er gaan geen lampjes branden hoor... Heb stuk rustig gereden, stuk met 120, over rotonde gedraaid, de A2 rijdt net als met 175/65 banden. Dus, tja, ik ben er niet ongerust over. Hebben alle A2's wel dezelfde ESP aan boord? Knopje ASR (anti slip regeling) is hetzelfde als ESP? Wielkast zit vrij vol met deze band. Met plaksneeuw is dat misschien vragen om een vollopende wielkast?
20190821_200342.jpg
20190821_200342.jpg (4.49 MiB) 3464 keer bekeken
20190821_200406.jpg
20190821_200406.jpg (4.46 MiB) 3464 keer bekeken
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 aug 2019, 23:32 0 x

Op 2 augustus:
“Ik ga eerst die 195/65R15 maar eens monteren en uitproberen. Rij toch nooit op de grenzen van het toelaatbare qua bochten. Zeker niet bij regen of sneeuw... En werkt het niet, dan zijn twee gelijke bandjes snel genoeg besteld. Vind het zonde om twee goede banden weg te gooien..”

Als ik zo die foto zie.......” goede banden” ??
Scheef afgesleten en minimaal profiel en geen winterbanden maar een vier seizoenen band........
Ouwe meuk waar je jezelf en anderen mee in gevaar gaat brengen.
Dat is mijn idee over deze zuinigheids actie .
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 aug 2019, 00:02 1 x

jaapje schreef:
21 aug 2019, 23:32

Als ik zo die foto zie.......” goede banden” ??
Scheef afgesleten en minimaal profiel en geen winterbanden maar een vier seizoenen band........
Ouwe meuk waar je jezelf en anderen mee in gevaar gaat brengen.
Dat is mijn idee over deze zuinigheids actie .
Lekker kort door de bocht Jaapje...
Het zijn prima Vredestein Quatrac 4-seizoen banden met nog ruim voldoende profiel. Helemaal niet scheef afgesleten of 'oude meuk'. 'Anderen in gevaar brengen'? Wat een kletspraat! Volgens mij kun je zo aan de slag in een dramaserie als GTST.
Ik stop maar met dit draadje, want sommige 'deskundigen' slaan helemaal op hol met hun spinsels en wilde fantasieën.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 aug 2019, 00:15 0 x

Stoppen ? 👍👍
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 aug 2019, 06:54 1 x

jmkoole schreef:
21 aug 2019, 22:19
Vanavond heb ik de wielen met 195/65R15 op de achterkant gemonteerd en ben er een stuk mee gaan rijden. Er gaan geen lampjes branden hoor... Heb stuk rustig gereden, stuk met 120, over rotonde gedraaid, de A2 rijdt net als met 175/65 banden. Dus, tja, ik ben er niet ongerust over. Hebben alle A2's wel dezelfde ESP aan boord? Knopje ASR (anti slip regeling) is hetzelfde als ESP? Wielkast zit vrij vol met deze band. Met plaksneeuw is dat misschien vragen om een vollopende wielkast?
Ik zou hetzelfde ritje eens maken in de (stromende) regen, op een weg/rotonde waar spoorvorming is opgetreden. Ik ben ben benieuwd naar je bevindingen ...

ASR voorkomt het doorslaan van de aangedreven wielen bij een gladde ondergrond door te remmen/beperken van het motorvermogen. Je hebt de mogelijkheid om dit door het indrukken van het knopje op de middenconsole uit te schakelen.
ESP is vooral bedoeld om de auto stabiel te houden/krijgen in bochten door afremmen van de buiten/binnenwielen. ESP is niet uit te schakelen, kan wel uitvallen door een storing in een van de componenten.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 aug 2019, 18:00 1 x

Dan heeft mijn A2 geen ESP, alleen ASR...
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 aug 2019, 18:26 1 x

jmkoole schreef:
22 aug 2019, 18:00
Dan heeft mijn A2 geen ESP, alleen ASR...
Wellicht eruit gesloopt door de vorige eigenaar van de A2?

Dit staat er in de handleiding van de A2 over de ASR/ESP ...

Manual Audi A2 2000:bladzijde 154

Aandrijfslipregeling (ASR)

De ASR voorkomt bij wagens met voorwielaandrijving door reducering van het motorvermogen dat de aangedreven wielen bij het accelereren doordraaien. Het systeem werkt bij alle snelheden in combinatie met het ABS. Bij een storing van het ABS valt de ASR uit. De ASR wordt bij het starten van de motor automatisch ingeschakeld. Deze kan bij snelheden onder 50 km/u door het aantippen van de toets in de middenconsole worden in- en uitgeschakeld; zie bladzijde 111. Als de ASR werd gedeactiveerd, dan wordt het systeem bij een snelheid van ca. 70 km/u weer automatisch ingeschakeld. Bij uitgeschakeld systeem brandt het ASR/ ESP-controlelampje Zie bladzijde 85. Bij uitgeschakelde ASR blijven de functies ABS en ESP actief.
De ASR dient normaal gesproken altijd te zijn ingeschakeld. Alleen bij bepaalde uitzonderingsgevallen, als slippen gewenst is, de regeling uitschakelen: - bij het rijden met reservewiel* (vouwband)
- bij het rijden met sneeuwkettingen
- bij het rijden in diepe sneeuw of op losse ondergrond en - bij het losschommelen van de vastgereden wagen. Daarna dient het systeem weer te worden ingeschakeld.
Attentie De rijstijl moet altijd aan de rijweg- en verkeersomstandigheden worden aangepast. De aan· geboden hogere veiligheid van de ASR mag er niet toe leiden risico's te nemen!

Aanwijzing

Om de storingvrije werking van de ASR te garanderen, dienen alle vier de wielen dezelfde banden te hebben. Verschillende afrolomtrekken van de banden kunnen tot een ongewenste reducering van het motorvermogen leiden.


AANWIJZINGEN VOOR HET RIJDEN

Elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP)

Met behulp van het ESP wordt de controle over de wagen in rijdynamische grensgevallen, zoals b.v. bij het accelereren en in bochten, verbeterd. Het ESP is een uitbreiding van de ABS/ASRfunctie en reduceert onder alle rijwegomstandigheden het slipgevaar Hiermee wordt dus de rijstabiliteit van de wagen verbeterd. Het systeem werkt bij alle snelheden in combinatie met het ABS Bij een storing van het ABS valt het ESP eveneens uit. Het ESP wordt bij het starten van de motor automatisch ingeschakeld en voert een zelftest uit.
Werking In het elektronische stabiliteitsprogramma zijn ABS, EOS en ASR gelntegreerd. Behalve de van deze functies beschikbare gegevens heeft het ESP-regelapparaat aanvullende meetwaarden nodig, die door zeer gevoelige sensoren worden geleverd. Gemeten wordt de draaisnelheid van de wagen om zijn verticale as, de versnelling van de wagen in dwarsrichting, de remdruk en de stuurinslag. Met behulp van de stuurinslag en de snelheid van de wagen wordt de door de bestuurder gewenste richting bepaald en continu met het werkelijke gedrag van de wagen vergeleken. Bi) afwijkingen, zoals b.v. het begin van een slip, remt het ESP het juiste wiel automatisch af.
Door de bij het afremmen op het wiel uitgeoefende krachten wordt de wagen weer gestabiliseerd. Bij een overstuurde wagen (neiging tot uitbreken van de achterzIJde) wordt vooral het voorwiel aan de buitenzijde van de bocht afgeremd, bij een onderstuurde wagen (neiging tot uit de bocht vliegen) het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht. Deze functie gaat met geluiden gepaard.
Attentie De fysisch bepaalde grenzen kunnen ook door het ESP niet worden opgeheven. Hiermee dient vooral bij een glad en nat wegdek rekening te worden ge- houden. De rijstijl moet altijd aan de rij- weg- en verkeersomstandighe- den worden aangepast. De aan- geboden hogere veiligheid van het ESP mag er niet toe leiden risico's te nemen!
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

22 aug 2019, 18:48 0 x

Gelukkig ben ik niet de enige met 195/65/15 achterop!
En hier is al een sneeuw foto uit mijn Archief!

Oude Meuk? Ik wil geen Q2 met 999 motortje die met Turbo nog vooruit kan... en die kan roesten!
Ik weet hoe de Nieuwe Meuk reed, en wel duurder en ik hoef deze niet!
Misschien over een jaar of 10 als ze betaalbaar zijn en redelijk betrouwbaar bleven.

Verder nergens nog een Q2 forum gezien dus Jaapje, begin maar alvast....
Bijlagen
IMG_20190131_134243.jpg
IMG_20190131_134243.jpg (1.2 MiB) 3384 keer bekeken
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 aug 2019, 18:55 0 x

Gaan we het persoonlijk maken?
Stop maar met dit onzinnige draadje!
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 aug 2019, 19:11 2 x

Uitproberen of het ESP het doet is hetzelfde als uitproberen of je airbag het nog doet.
Is echt voor extreme (nood)gevallen, een rondje rond de rotonde en een toertochtje op de snelweg gaat hem niet worden.
Plaats reactie