Maximale bandenmaat achterzijde?

Discussie over banden en velgen
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 aug 2019, 19:34 1 x

Volgens Jos, die kan het weten, zijn de eerste A2-tjes zonder ESP geleverd. Goed lezen Eekhoorntje, jaapje heeft het met oude meuk niet over de A2, maar over mijn banden... ;)
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 aug 2019, 19:47 1 x

jmkoole schreef:
22 aug 2019, 19:34
Volgens Jos, die kan het weten, zijn de eerste A2-tjes zonder ESP geleverd. Goed lezen Eekhoorntje, jaapje heeft het met oude meuk niet over de A2, maar over mijn banden... ;)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elandtest

Mercedes leverde de A-klasse in eerste instantie zonder ESP.
Dit bleek geen succes en de auto;s zijn terug gehaald en met ESP uitgerust.

De ontwikkeling van de A2 was toen nog bezig, en Audi besloot om de A2 met ESP uit te rusten,
om het risico van Eland-failure te vermijden.
De introductie van de A2 was 2 jaar later, in 1999.

Info over de standaarduitrusting van de A2: http://www.audia2museum.de/22.html

Quote hieruit over de seriematige fabrieksuitrusting van de A2 vanaf het begin van de produktie:
Elektronische Differentialsperre EDS: Die Anfahrhilfe bremst automatisch bis zu einer Geschwindigkeit von 40 km/h bei unterschiedlich griffiger Fahrbahn die Antriebsräder auf zu glattem Untergrund ab und sorgt so für kraftvolles Vorwärtskommen

Elektronisches Stabilitätsprogramm ESP, vernetzt ABS, EBV, ASR und EDS mit eigenen Sensoren und vergleicht die Fahrdaten mit Referenzdaten; sorgt bei jeder Geschwindigkeit durch gezieltes Abbremsen einzelner Räder und Eingriff ins Motormanagement für mehr Stabilität

Anti-Schlupf-Regelung ASR: verhindert durch Reduzierung der Motorleistung das Durchdrehen der Antriebsräder – und bringt mehr Stabilität und optimale Traktion auf allen Fahrbahnoberflächen
Bremsanlage mit Anti-Blockier-System ABS und Elektronischer Bremskraftverteilung EBV, Scheibenbremsen vorn
Ook in deze test van Autoweek uit 2000 van de A2 wordt gerept van het standaard aanwezig zijn van ABS/ASR/ESP: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/audi-a2/
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

22 aug 2019, 19:58 0 x

ESP Oorlog?

Ik ga wel even een Whats Appje sturen naar de enige A2 bezitter in mijn familie die een Augustus 1999 exemplaar heeft!

Die heb ik nagekeken en afgeleverd maar niet opgevallen.
Ja, die is nu inmiddels 20 jaren lang op de weg!
Deze voor serie is dus geen Fabriek versie vermoedelijk.

De latere van 2000 hadden enkele details anders, deze voor serie zou kunnen afwijken!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 aug 2019, 20:34 1 x

Mijn A2 is van 2002. Dan zit er dus wel ESP op? Met vagcom kan ik het niet zien of benaderen. Nou ja, ik zie wel. Als er na verloop van tijd toch lampjes gaan branden, dan zet ik er andere bandjes op...
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 aug 2019, 21:57 0 x

jmkoole schreef:
22 aug 2019, 20:34
Mijn A2 is van 2002. Dan zit er dus wel ESP op? Met vagcom kan ik het niet zien of benaderen. Nou ja, ik zie wel. Als er na verloop van tijd toch lampjes gaan branden, dan zet ik er andere bandjes op...
Het lampje voor de ASR/ESP zit in de linkerklok en is een driehoekje met een uitroepteken erin en een cirkelvormige pijl eromheen. Kan niet missen ... :)
bladzijde 85 van de manual Audi A2 modeljaar 2000

ASR/ESP-systeem
Het controlelampje voor aandrijfslipregeling (ASR/elektronisch stabiliteitsprogramma (ESPl gaat bij het inschakelen van het contact branden en moet na ca. 2 seconden weer uitgaan. Het lampje knippert tijdens het rijden als het ASR/ESP-systeem in werking is.
Bij uitgeschakelde ASR-functie of een systeemstoring brandt het controlelampje continu. Aangezien het ASR/ESP in combinatie met het ABS werkt. brandt bij het uitvallen van het ABS ook het ASR/ESP-controlelampje.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 aug 2019, 22:00 0 x

Laten we het gesprek vooral constructief houden, geen modder gooien en ook niet op de man af spelen. Daar heeft niemand wat aan.

De A2 was een van de weinige productie auto's die standaard met ESP werd uitgerust. De sticker in het serviceboekje moet daarvoor het bewijs leveren. De code voor ESP is 1AT.

ESP is niet uitschakelbaar, je kunt het hooguit deactiveren door zekering 40 weg te nemen. Maar dan schakel je meer uit dan je lief is.

Zoals @stefan74 reeds aangaf moet je de grenzen wel heel erg opzoeken wil ESP ingrijpen. Aan de andere kant zal de hogere wang van deze band de auto op de achteras sneller doen laten "rollen" waardoor ESP vermoedelijk eerder ingrijpt. Een rondje Nordschleife zou ik er niet mee rijden, maar het is de vraag of ESP bij een uitwijkmanoeuvre nog adequaat kan ingrijpen. Je zou het vanwege de techniek wel verwachten, misschien wil onze huiscoureur @jos_br dat testen en/of bevestigen ;)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

22 aug 2019, 22:38 0 x

. Aan de andere kant zal de hogere wang van deze band de auto op de achteras sneller doen laten "rollen" waardoor ESP vermoedelijk eerder ingrijpt. Een rondje Nordschleife zou ik er niet mee rijden,

Dit is ook de reden waarom mijn zoon op de 185/65/15 er 3.1 Ato. in gedaan heeft.
Zelf ga ik tot 2.8 bar in de 195/65/15 achter en 3.0 voor in de 185/65/15.

Als je er tussen de 2.1 en 2.5 Ato in zou doen is het een gevaarlijke dweil !
Alleen zal hij bij rollen achter wel voor ingrijpen!
Dan neemt deze zoals we bij ijzel op parkeerplaats getest hebben het vermogen weg tot deze weer
normaal gaat rijden en niet weg glijd in de bocht.

We waren dus aan het rondjes rijden op groot leeg plein tijdens de ijzel.
Ik hoop dat JM Koole dit ook doet en niet op halve zachte zal gaan rijden.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 aug 2019, 07:53 1 x

Ik wil het volgende toevoegen:

De reacties in dit draadje zijn puur op basis van persoonlijke ervaring of kennis. Banden vormen onderdeel van de veiligheid. De maatvoeringen zijn door de fabrikant gekozen en vastgesteld, hier vanaf wijken is geheel op eigen risico en voor eventuele gevolgen kan dit forum, de club noch forumleden voor verantwoordelijk worden gehouden.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

23 aug 2019, 09:32 0 x

Hans Jan heeft gelijk......

Je kunt niet zomaar elke A2 van 195/65/15 monteren, sommige zijn namelijk verlaagd en krijg je rookwolken. en als je nieuwe monteerde is aanloop risico groter bij die 8mm profiel dan gebruikte van 5 mm profiel.

Ook de Luchtdruk verhaal;
Er zijn diverse banden vanaf 3.0 Ato tot 4.5 Ato toegestaan en bestelwagen banden zelfs tot 5.0 ato zijn toegestaan, maar die laatste zijn een ramp om te rijden....

Ik heb zelf 4.0 Ato versie en dan mag je 3.2 Ato in doen.
Harde loopvlak kan dit.
Maar de 3.0 zou ik tot maximaal 2.5 Ato en niet hoger wegens rond staan loopvlak.

En de 3.5 Ato tot 2.9 ato... ja, het kan wel hoger maar niet te hoog.
Wel rij je zuiniger met iets minder grip in theorie, maar ik weet dat ze bij sneeuw beter leeg kunt laten lopen, tot 2.5 Ato maximaal.

Ik plaats dat dit kan maar voor eigen risico.....
Een snelle rijder op hoge snelheden op Duitse Autobahn zal ik dit niet adviseren.
Geen idee wat de temperatuur op hogere snelheden en vooral langere afstanden gaat doen.

Maar meneer Koole is ervaren 3L rijder, op ooit smalle bandjes en hogere druk zoals elke spaardiesel.
Die bespaar banden voor de spaardiesels hadden bij Polo & Ibiza ook al standaard 2.7 Ato op de deur staan, deze van 2008 tot 2014 veel verkochte zijn juist bij lagere dan 2.5 Ato gevaarlijk en ik had de ervaring dat die 2.7 Ato met Dunlop beter reden op 3.1 Ato....
Zuiniger en merkte niets met grip.
Wel moet je voor dit soort dingen geen gewone maar hogere druk banden kopen.

Kijk dus eerst op de zijkant hoeveel PSI of Bar/Ato er op de rand staat.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie