windgevoelig en glijden!

Discussie over banden en velgen
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 dec 2018, 20:53 0 x

Sodeju!

deze week 2 keer flinkgaan glijden op afrit van snelweg.

Niet eens zo hard gereden. Wel een beetje vochtig wegdek en best wel snel door de bocht, maar dat ik nu zeg dat ik knetterhard ging: nee.

Ik kreeg hem weer goed in de juiste richting maar je rijdt daarna als een oud vrouwtje met je staart tussen je benen, kan ik je verzekeren.
(ik ben nogal beeldend ingesteld en denk na of deze zin wel een goede is. Denk het niet, maar allah, ik laat hem maar staan.)
Het duurt even voordat de adrenaline uit m'n lichaam is...

Vandaag naar de bandenboer geweest om de "sliks" om te laten wisselen. Wat blijkt: de banden hebben nog zeer goed profiel en zijn 5 jaar oud. Niet iets om p.o. te laten vervangen.

Hmmm... ik denk dat het voor een deel komt omdat ik zo wijs dacht te zijn om de achterstoelen er uit te laten. Ik heb ze er net maar weer ingezet. (prachtig systeem overigens).

Daarnaast: godallemachtig wat is de auto windgevoelig! Gelukkig is de weg van Utrecht naar AbcoudeNoord 5 baans. Die had ik volle breedte nodig. Echt heel windgevoelig, al komt het misschien door mijn referentiekader.
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 dec 2018, 20:59 0 x

47 Kg wegen die 2 stoelen en als je geen 10 kratten bier haalde kan het staartje gaan kwispelen.

Ook is met met 5 jaren oude zomerbanden mogelijk dat ze het extra hard geworden rubber.....
Voor gebruik je voor remmen en sturen, en ik zou voor/achter eens wisselen......

bovendien heb ik liever 4 seizoenen banden als ze op zijn, want zomer of winter, hier is het zo vaak wisselend en ik ga niet 10x per jaar wisselen.

Wel is bij hard remmen dat het rubber voor gaat slijten en dan voor/achter wissel en nog een paar keer hard remmen en de oude hard geworden laag eraf poetsen een methode....want 5 jaren oud en nog zoveel profiel.... ik heb sterke vermoedens!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 dec 2018, 21:08 0 x

eekhoorntje schreef:
08 dec 2018, 20:59
47 Kg wegen die 2 stoelen en als je geen 10 kratten bier haalde kan het staartje gaan kwispelen.

Ook is met met 5 jaren oude zomerbanden mogelijk dat ze het extra hard geworden rubber.....
Voor gebruik je voor remmen en sturen, en ik zou voor/achter eens wisselen......

bovendien heb ik liever 4 seizoenen banden als ze op zijn, want zomer of winter, hier is het zo vaak wisselend en ik ga niet 10x per jaar wisselen.

Wel is bij hard remmen dat het rubber voor gaat slijten en dan voor/achter wissel en nog een paar keer hard remmen en de oude hard geworden laag eraf poetsen een methode....want 5 jaren oud en nog zoveel profiel.... ik heb sterke vermoedens!
zit jij me hier nou voor alcoholist uit te maken??

Je hebt gelijk: kwispelen, dat deed hij. Dus ik heb terecht de stoelen maar weer aangebracht.

Ik heb ook 4 seizoenenbanden er op zitten. Euh.. vier vierseizoenen banden.

Goede tip van dat remmen. Ga ik doen.
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 dec 2018, 21:16 0 x

Met 4 zakken Cement van de Gammel is ook prima, maar -47 kg en vaak de dubbele bodem en rol er ook nog uit.... als ik naar Hornbach ga is het ook een kwispelend hondje als ik op C.C. het verkeerd plein neem zonder af te remmen!

Die 10 kratten bier, daarmee bedoelde ik ruimte voor en bij klussen is meer ruimte handiger.
En kijk morgen ook even naar profiel diepte van alle banden....
Wel is het zonder bank een zuiniger auto dus heb je die 1:18 zonder en 1:15 met bank?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 dec 2018, 21:19 0 x

eekhoorntje schreef:
08 dec 2018, 21:16
Met 4 zakken Cement van de Gammel is ook prima, maar -47 kg en vaak de dubbele bodem en rol er ook nog uit.... als ik naar Hornbach ga is het ook een kwispelend hondje als ik op C.C. het verkeerd plein neem zonder af te remmen!

Die 10 kratten bier, daarmee bedoelde ik ruimte voor en bij klussen is meer ruimte handiger.
En kijk morgen ook even naar profiel diepte van alle banden....
Wel is het zonder bank een zuiniger auto dus heb je die 1:18 zonder en 1:15 met bank?
Zeg: je had toch wel door dat mijn opmerking over alcoholist een grapje was, hè!
Tsss...

En: ja: de 1: 18 is zonder stoelen en de 1: 15 met stoelen.
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 dec 2018, 21:19 1 x

Ik heb werkelijks niet met (4) vierseizoensbanden, ben bang dat je met goede zomerbanden dit minder hebt. Wel is de A2 goed gevoelig voor slechte schokdempers zijn we achter gekomen.

Jos.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 dec 2018, 23:28 1 x

jos_br schreef:
08 dec 2018, 21:19
Ik heb werkelijks niet met (4) vierseizoensbanden, ben bang dat je met goede zomerbanden dit minder hebt. Wel is de A2 goed gevoelig voor slechte schokdempers zijn we achter gekomen.

Jos.
Heeft dit vooral gevolgen voor de zijwindgevoeligheid, of heeft dit ook effect op het bochtgedrag, zoals door @Veertienmeizeventien beschreven?

De zijwindgevoeligheid herken ik wel, speelt bij mij vooral bij snelheden boven de ca. 110 km/h op de snelweg bij sterke (zij)wind.
Ik heb ook gemerkt dat de (155mm smalle) winterbanden zich minder lenen voor snel bochtenwerk dan de (185 mm brede) zomerbanden. Lijkt mij niet zo vreemd ...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 dec 2018, 23:56 3 x

Het was vanavond (in elk geval hier) ook wel behoorlijk stormachtig: de hele straat vol takken en takjes...

Maar hoog en smal zoals de A2 is, maakt dat je bij zijwind je handen vol hebt.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 dec 2018, 10:00 3 x

Het smalle is niet meteen het probleem. Met name bij de A2 3L uitvoering verbeterd juist dit gedrag enorm door er een compleet andere veren/demper combi onder te zetten, auto is werkelijk onherkenbaar daarna. Ook een goede uitlijning is heel belangrijk bij de A2 in het algemeen. Het vreemde is dat deze A2 best hard een bocht door kan doordat de achterwielen redelijk op de hoeken staan. Ik denk dus dat bij Veertienmeizeventien de slechte banden achter zitten, en de beste aan de voorkant. Dit moet echt andersom zijn, dus de goede achter.

Effe off-topic, bij de racegolf is juist de achterkant "lichter/losser" afgesteld om sneller een bocht door te kunnen.........

Jos.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 dec 2018, 13:42 0 x

jos_br schreef:
09 dec 2018, 10:00
Het smalle is niet meteen het probleem. Met name bij de A2 3L uitvoering verbeterd juist dit gedrag enorm door er een compleet andere veren/demper combi onder te zetten, auto is werkelijk onherkenbaar daarna. Ook een goede uitlijning is heel belangrijk bij de A2 in het algemeen. Het vreemde is dat deze A2 best hard een bocht door kan doordat de achterwielen redelijk op de hoeken staan. Ik denk dus dat bij Veertienmeizeventien de slechte banden achter zitten, en de beste aan de voorkant. Dit moet echt andersom zijn, dus de goede achter.

Effe off-topic, bij de racegolf is juist de achterkant "lichter/losser" afgesteld om sneller een bocht door te kunnen.........

Jos.
Ik ben in de 7 jaar dat ik A2 rijd de auto nooit echt bijna "kwijt" geweest zoals TS dat aangeeft.
Wel merk ik dat wanneer ik in het grensgebied zit wat betreft bochtsnelheid de auto "hoekig" gaat reageren. Je moet dan voortdurend lichtjes met het stuur corrigeren om in de bocht te blijven. Mijn theorie is dat op dat moment de ESP ingrijpt om de auto in het gareel te houden.
Vergeleken met de Golf 3 Cabrio die ik hiervoor had vind ik de A2 veel minder onderstuurd. Ik moest daar eerst wel even aan wennen.

De Peugeot 205 GTI was beroemd/berucht om de "losse achterkant".
Het gas te abrupt los in de bocht en je stond achterste voren.
Leuk voor op het circuit, maar voor de weg was dit een listig trekje ... ;)
Plaats reactie