A2 audio upgrade

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

14 jun 2021, 18:41 4 x

Ik heb mid en hoog in het dashboard gebouwd en de mid /laag op de originele plekken in de deuren. Sub op de originele plek. Erachter zitten versterkers via een DSP.
Ik hoor wel degelijk verschil......... gelukkig. Mag ook wel voor de moeite. Elke dag een feestje om in mijn eigen concertzaaltje in de A2 te zitten. 😜
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

14 jun 2021, 18:45 0 x

Zag dat de bose sub weg was. Heb jij hem gekocht @@tkosa2 ?👍
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

07 aug 2021, 15:14 1 x

Het wordt inmiddels een aardige thread, dit onderwerp. Mijn audio upgrade naar bose heeft even stilgelegen, wat andere zaken te doen. Maar vandaag weer opgepakt. Omdat ik wel een connector heb, maar geen originele kabelboom, heb ik alle kabels er inmiddels inliggen naar het luikje bij de bijrijder stoel. En de kabels naar de radio zijn 4 afgeschermde kabels.
Ik had voor de bose versterker ook geen beugel, dus die heb ik zelf gemaakt van een aluminium plaatje.
De speakers + tweeters, met dank aan DED@2, heb ik ook ingebouwd.

Voordat ik de versterker aansluit in de auto, wil ik deze toch op mijn testbank even checken.
Het is een originele voor A2 gemaakte Bose versterker.
Bij het aansluiten op de voeding en een test speaker komt er geluid uit, uit alle 4 kanalen en het bass kanaal, dus dat lijkt allemaal goed.
Maar ik had nog wat vraagtekens bij de juiste aansluiting van de speakers + en -, dus dat heb ik gemeten met een functiegenerator op 1000Hz, en een 2 kanaals oscilliscope.

Wat blijkt : Links en Rechts zijn exact in tegenfase, zowel voor als achter. Voor en achter zijn wel goed exact in fase.
Maw
LV is in fase met LA,
RV is in fase met RA.
LV en RV zijn in tegenfase,
LA en RA zijn in tegenfase.
Dat lijkt mij niet goed, ik denk dat alle kanalen in fase moeten zijn.
Nu heb ik een aantal varianten gevonden op Internet qua connector bedrading, en ook meerdere discussies gelezen op het duitse forum over onduidelijkheid in de juiste + en - speaker aansluiting.
hierbij de versie die ik heb gebruikt :
connectora2.jpg
connectora2.jpg (124.75 KiB) 1362 keer bekeken
Mijn vraag is aan de deskundigen :
Is de pin bezetting die ik heb gebruikt volgens het schema goed of hebben jullie een beter schema?
Is het volgens jullie ook zo dat alle 4 kanalen in fase zouden moeten zijn ? (Ik zou mij ook kunnen voorstellen dat bose ervoor heeft gekozen om het bewust in tegenfase te zetten voor een ruimtelijker effect oid).
Nu kan het zijn dat mijn meetmethode nog niet helemaal goed was, ik heb alles kanalen op de + pool van de speaker gemeten, met de massa van de scope aan de - pool van de voeding. Dat is niet ideaal, maar dat kon niet anders omdat ik een 2 kanaals scope gebruik met een gedeelde massa, maar ik denk dat het qua meting niet zoveel uit maakt.
meetopstelling.jpg
meetopstelling.jpg (46.98 KiB) 1362 keer bekeken

Maar de samenvatting van bovenstaand relaas is in feite welke connector penbezetting de juiste is voor een originele bose A2 versterker.

Bedankt voor jullie hukp.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

08 aug 2021, 19:45 3 x

Ik weet niet waar je allemaal gezocht hebt, maar ik heb deze pinbezetting aangehouden. Enige wat je om kunt draaien is de sub voor wat extra extensie van de lagere tonen. De pinbezetting die jij hierboven toont is van een A4 of A6.

Bose Audi A2
Mehrfachsteckverbindung, 25-polig
1 - NF + (von Telefon/Navigation)
2 - NF - (von Telefon/Navigation)
6 - Signalmasse (vom Radio)
7 - Signal hinten rechts (vom Radio)
8 - Signal hinten links (vom Radio)
9 - Signal vorn rechts (vom Radio)
10 - Signal vorn links (vom Radio)
11 - Klemme 31
12 - NF - Stumm (vom Telefon)
13 - Klemme 30
14 - Basslautsprecher (+)
15 - Basslautsprecher (-)
16 - Lautsprecher (-) vorn links
17 - Lautsprecher (+) vorn links
18 - Lautsprecher (+) vorn rechts
19 - Lautsprecher (-) vorn rechts
20 - Lautsprecher (+) hinten links
21 - Lautsprecher (-) hinten links
22 - Lautsprecher (-) hinten, rechts
23 - Lautsprecher (+) hinten, rechts
24 - Klemme 15 (habe ich nicht belegt, Klemme 15 ist Zündplus
(damit der Amp. auch ohne Radio geht für eine FSE vermutlich)
25 - Plus geschalten (vom Radio)

Te vinden in oa het volgende topic;
https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... C3%BCstet/

Succes.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 aug 2021, 08:20 0 x

Ah, vandaar, bedankt voor de juiste info.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

18 aug 2021, 15:37 0 x

En? Is het gelukt? Tevreden met het geluid?
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Plaats reactie