Ombouw EV - bouwpakket

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

16 mei 2021, 14:22 1 x

Volgens mij zijn A2's uitermate geschikt om te laten ombouwen naar elektrisch. Het chassis gaat makkelijk een tweede leven mee. Ik kijk graag naar Vintage Voltage op Discovery. Wellicht gaan zij nog eens met een A2 aan de slag.

Ik hoop ook dat de auto van Werner de sloop bespaard blijft.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mei 2021, 14:44 0 x

Dat is iets wat ik op den duur ook wel wil overwegen, als het straks allemaal wat betaalbaarder wordt, want in principe heb ik nu mijn laatste benzineauto gekocht, ervan uitgaande dat er geen zware ongelukken gaan gebeuren.
Hoewel ik moet zeggen dat de ID3 mij ook best wel aanspreekt.
Er is trouwens al een bedrijf die de A2 kan ombouwen naar elektrische auto: https://www.deodrive.nl/uw-auto-ombouwe ... -electric/

Maar goed, ik ga nu te ver off-topic. :joy:
Gebruikersavatar
Ger964
Berichten: 238
Lid geworden op: 26 mar 2014, 01:10
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mei 2021, 16:16 1 x

Kost de hoofdprijs en de actieradius is matig.

Al vanaf €19.995,- ex BTW ombouwkit, geheel compleet incl 14,4kWh battery pack voor actieradius tussen 100-150Km.

Voor 18.000,- rijklaar koop je een Dacia Spring en kom je tenminste 200 km ver. Deze sprint ook nog eens verrassend snel naar de 100 km/h in 19 sec 😂.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mei 2021, 16:23 1 x

Daarom.
In mijn ogen op dit moment ook absoluut niet rendabel.
Ik heb hoop dat het in de toekomst allemaal wat betaalbaarder wordt.
Ik wilde enkel aantonen dat het nu al wel mogelijk is.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 mei 2021, 17:31 1 x

Het is al meer dan 10 jaar mogelijk… ik rijd nu 1,5 jaar A2 e-tron (omgebouwd in 2011) voor minder dan 10 mille.

En “Vintage Voltage” is ook een van mijn favoriete programma’s, maar de A2 is nog niet vintage genoeg en wie gaat daar 40…50 mille ponden (!), zo’n beetje het normale budget in VV, tegenaan gooien?
A2 1.4 AUA 2001 - OSS, leer, stoelverw, RNS-E nav, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, koplampspr, DRL, 6 airbags
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, RNS-E nav, 5x2-sp 18", afn.trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

16 mei 2021, 18:57 2 x

Wat er aan materiaal nodig is, ......m.i. moet dat onder de 10 mille kunnen. Het zou een geweldig leuk project zijn om zelf een A2 om te bouwen.
Er moet alleen een betaalbaar pakket leverbaar worden.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 mei 2021, 22:48 1 x

Een bouwpakket voor 10k zal nog aardig tegenvallen, tenzij de accu's opeens veel goedkoper (en lichter) worden of je heel weinig bereik acceptabel vindt. Bovendien moet er wel het een en ander verbouwd worden: accubakken voor en achter de achteras, eventueel voorin, ophanging van de elektromotor. Aluminium lassen kan niet iedereen zelf...

De 250 kg accu (25 kWh LiFePO4 voor een bereik van zeg 150 km) kost al gauw € 7..9 mille.
Gebruikte Tesla modules (Li-ion technologie) is goedkoper en lichter, maar lastiger in te bouwen (verwarming / koeling / brandgevaar).

De motor (40..50 kW) met bijbehorende controller: reken maar € 3..5 mille. Als je voor accuspanning van 100..120 Volt gaat, moet de controller wel 400 Ampère kunnen sturen.

Je doet het dus al heel goed als je voor 10 mille accu, motor en controller hebt.

Dan heb je nog geen lader (laat staan snellader), verwarming, BMS, CAN-simulator, zekeringen, contactors, bekabeling, display, accubakken in de auto lassen, adapterplaat tussen motor en versnellingsbak, zwaardere verren, ...

En dan moet uiteraard de RDW ook nog worden betaald voor EMC-testen / typegoedkeuring. Dat kan zo maar 5 mille kosten en als er 10 A2-rijders het ombouwpakket kopen is dat toch € 500 per pakket...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

17 mei 2021, 13:04 0 x

De in China aangeboden is maar $6000,-

Maar zoals Peter hier boven aangeeft, paste niet, veel laswerk en niet compleet.
Een Rus heeft deze zooi en de beloofde Accu is zwakkere met afkeur cellen.
Geen 18 maar 11 kWh netto gemeten!
En dan die bijgeluiden, hoge pieptonen waar alle Honden en Katten gek van werden.

Dus als je de Afhaal Chinees wilde, geloof die beloofde 230 Km zeker niet!
110 km met kachel uit bij mooi warm weer is al erg veel!
En zonder achterbank wel flink lichtere auto en meer inbouw ruimte.

Maar ik hoef deze rommel niet.
En omdat vrijwel niemand op Bono na de Russische taal spreekt, plaats ik maar geen link.

Dat je onder de €10.000,- bleef, maar wat is dan levensduur?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 mei 2021, 18:25 1 x

Als je in China koopt voor $ 6k ben je zeker € 7k kwijt voordat er een pallet bij jou op de stoep staat (verzending, BTW en invoerrecht). En garantie? Daar is geen Chinees woord voor :mrgreen:
Gebruikersavatar
NG064LL
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 aug 2021, 13:00
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: Weet ik niet

10 aug 2021, 15:46 0 x

Peter_Maathuis schreef:
16 mei 2021, 17:31
Het is al meer dan 10 jaar mogelijk… ik rijd nu 1,5 jaar A2 e-tron (omgebouwd in 2011) voor minder dan 10 mille.

En “Vintage Voltage” is ook een van mijn favoriete programma’s, maar de A2 is nog niet vintage genoeg en wie gaat daar 40…50 mille ponden (!), zo’n beetje het normale budget in VV, tegenaan gooien?
is daar een topic over ik zoek op "A2 e-tron" kom alleen bij dit topic weer uit.
erg mooi om te zien heb dit met een japper gedaan in 2008 eerst nikkel en later "afgedankte" A123 cellen welke eigenlijk bij de opel amepra zouden worden gebruikt maar toen door fisker zijn gebruikt.
topic word zonder overleg en zonder reden ( als je het niet wilt lezen dan open je het topic toch niet )
gesloten
viewtopic.php?f=4&t=9679&start=140
blijkbaar mag je alleen schrijven wat de heren graag willen lezen
Plaats reactie