Achteraf centrale deurvergrendeling met afstandsbediening?

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 apr 2021, 16:15 0 x

Beste mensen,

Mijn ouders hebben recent mijn vorige A2 overgenomen/gekocht bij Jan Eenink.
Een van de dingen die nog moet gebeuren, is het reviseren of vervangen van de comfort module.
Dit was voor aankoop bekend, dus is geen verrassing.
We twijfelen over reviseren of vervangen, want mijn ouders willen eigenlijk centrale deurvergrendeling die werkt via afstandsbediening en de huidige comfort module ondersteunt dit niet, wat logisch is, omdat deze auto fabriekaf niet met deze optie is geleverd.
De vraag is of dit achteraf alsnog origineel is in te bouwen en wat hier allemaal bij komt kijken.
Er is op dit moment geen groot budget, maar omdat er sowieso iets moet gebeuren met de huidige defecte comfort module, zou een eerste stap kunnen zijn dat er een comfort module wordt geplaatst die deze functie wel ondersteund, afhankelijk van wat er allemaal nog meer bij komt kijken aan extra onderdelen.
Er zit op dit moment, dacht ik, een H in.
Welke comfort module ondersteunt deze optie en is compatible met de AUA van modeljaar 2001?

Zie hier een lijst met alle comfort modules die zijn geleverd voor de A2.
6E95BB2A-62EB-4988-903C-9F30F4527E56.jpeg
6E95BB2A-62EB-4988-903C-9F30F4527E56.jpeg (3.86 MiB) 2283 keer bekeken
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

27 apr 2021, 17:28 1 x

Achteraf inbouw van origineel is mogelijk.
@timmus heeft het bij mijn rode AMF geïnstalleerd.
Normaliter loopt de antenne kabel tot onder de achterbumper, maar als je 'm opgerold in de voetenbak (bodem, duh!) bestuurder bevestigt, dan werkt het ook.
Of het goedkoop is weet ik niet, het maakte onderdeel uit van meerdere retrofit producten in mijn geval.
Je hebt in ieder geval een comfort module nodig en eventueel bijbehorende klapsleutel.
Een module eindigend op AF schijnt de meest stabiele te zijn.
Hou er rekening mee dat er sleutelbaard(en) gemaakt moeten worden, en de chip om communicatie met je ECU/Dashboard moet je ook in de klapunit overzetten (deze chip is zeer breekbaar!).

Succes!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 apr 2021, 18:16 0 x

Dank voor je reactie, @Spits

Dus als het om een AF gaat, dan zou deze moeten volstaan?
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /13629827/
Hopelijk werkt het op een AUA uit 2001.
En natuurlijk zal deze nog ingeleerd moeten worden.

Verder heb ik wel eens gehoord dat je het contactslot ook zou moeten vervangen.
Weet jij hier meer over?
Het klinkt ergens wel logisch, omdat je de klapsleutel natuurlijk ook moet inleren en ik weet niet of dat kan met het huidige contactslot.

De sleutelbaard van de huidige sleutel zal denk ik niet over te plaatsen zijn op een klapsleutel?
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

27 apr 2021, 18:42 1 x

Eerlijk gezegd ben ik geen hardcore electro en software fan, ik weet daar niet heel veel van omdat mijn interesse en hart daar niet bij ligt.

Kort gezegd, voorzover ik ermee bekend ben, communiceert je afstandbediening met de comfortmodule. Je contactsleutel niet, die communiceert met je ECU/dashboard (immobilizer/wegrijblokkering).
Je kan het contactslot overzetten, maar dan zal je ook de ECU en tellerbak over moeten nemen.

Voor alleen een afstandbediening voor deuren zou een comfortmodule en bijpassende afstandbediening (niet alle AB's communiceren met alle verschillende eindcodes comfortmodules) genoeg moeten zijn.
De chip uit je oude sleutel in de nieuwe AB/sleutelhouder plaatsen en klaar ben je.
(met nagellak remover heb ik de chip uit de oude sleutel los kunnen weken. Pas op, het is een glazen buisje met chip erin en het glas is erg fragiel).

Misschien is het handig om bij MT Automotive info op te vragen (Google even als je nie weet nie) qua mogelijkheden en kosten.

Of Eekhoorntje natuurlijk, die weet namelijk alles en is ervaringsdeskundige (zijn eigen woorden....).
Laatst gewijzigd door Spits op 27 apr 2021, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 apr 2021, 19:09 0 x

Ik begrijp het.
Toch fijn dat je met de kennis die je hebt, toch even meedenkt. :)

Klopt, alleen weet ik wel dat je een klapsleutel kan inleren door deze in het contactslot te plaatsen, dus vandaar de vraag.
Ik was er al achtergekomen dat je het contactslot kan vervangen, maar dat dan inderdaad ook de ECU en tellerbak overgeplaatst moeten worden.
Dan zou je net zo goed ook meteen het cilinderslot kunnen overplaatsen, want dan gebruik je gewoon de complete set van een sloop A2.
Alleen lijkt dat mij allemaal nogal omslachtig.

Ik weet er zelf ook niet veel van en dit is iets wat ik ook niet zelf zou kunnen, dus moet sowieso uitbesteedt worden.
Echter wilde ik wel eerst wat info inwinnen om in samenspraak met mijn ouders te beslissen of ze dit wel of niet de moeite waard vinden.
Ik zal MT Automotive eens proberen te contacten.
Dat schijnt nogal lastig zijn, heb ik zelf al eens eerder ervaren en is ook de ervaring van anderen...
Toch schijnt Morris voor schappelijke prijzen wel het een en ander te kunnen realiseren, dus dat is wel heel fijn!
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

27 apr 2021, 19:12 0 x

Ja, je kan 'm inderdaad aanleren door 'm in het contact te zetten........... Zo kan je spanning en activate voor aanleren aan de comfortmodule inschakelen 😉.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 apr 2021, 19:18 0 x

Helder, dank je wel.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 apr 2021, 19:27 1 x

TJT schreef:
27 apr 2021, 19:09
I
Ik zal MT Automotive eens proberen te contacten.
Dat schijnt nogal lastig zijn, heb ik zelf al eens eerder ervaren en is ook de ervaring van anderen...
Morris antwoordt alleen op whatsapp, 0640047916 als ik me het goed herrinner.
Zijn bedrijfshal is, als je de oprit binnenrijdt achterin links van het parkeer terrein.
Ik heb er toendertijd 3 kwartier naar gezocht :rolleyes:
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 apr 2021, 19:43 0 x

Dank voor de tip!
Gelukkig is Wijk Bij Duurstede hier maar 20 minuutjes vandaan, dus dat is ideaal.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 apr 2021, 20:17 1 x

Zijn bedrijfshal is, als je de oprit binnenrijdt achterin links van het parkeer terrein.

achterin links in het parkeerterrein (zei mijn oudleeraar Nederlands :mrgreen: )
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Plaats reactie