Kristallblauw..........déjà vu, en hoe!

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

11 feb 2021, 19:38 1 x

IMG_20210211_195729.jpg
IMG_20210211_195729.jpg (1.18 MiB) 4284 keer bekeken

Een aandacht behoevende ATL in Kristallblauw is op één of andere manier in mijn bezit gekomen............Iets waar ik zelf een beetje perplex van geraakte.
Het afgelopen weekend is in een soort van roes voorbij gegaan, gelukkig hield @DED@2 mij een beetje wakker, Big thanx D! :thumbmin:

De bak stond vast in de achteruit versnelling. Achteraf bleek 1 van de schakel/bowden kabels gebroken te zijn.
Helaas kan ik de kabels nergens nieuw vinden, tenminste; eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet bij de Dealert ben geweest.
Anyhoe, een gebruikt schakelmechanisme incluis bekabeling is als het goed is onderweg en zal het roeren in de bak weer mogelijk moeten maken.

Nog meer onderweg aan onderdelen:
- Onderhoud set, filters, olie, etc, en distributie set inclusief waterpomp. Het apparaat heeft regelmatig onderhoud gehad, maar het ziet er warrig uit allemaal met een "ooit" gewisseld motorblok en 2 door elkaar lopende service/stempelboekjes....
- Diverse gereedschappen om het sleutelen aangenamer te maken.
- Een vliegwiel van een AMF.

Wat nog gaat komen: Een MYP 6 bak of een JDD 5bak, hier ben ik nog niet uit. Beide hebben voor en tegens dus hier moeten nog een paar slapeloze nachtjes over geslapen worden :blush:

Goed, opnieuw een "Dagboek", ter leering en vermaeck en in dezelfde lijn als de Amulettrote en de voormalige Kristallblauwe.

Tchusss!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 feb 2021, 20:52 1 x

Spits schreef:
11 feb 2021, 19:38
Goed, opnieuw een "Dagboek", ter leering en vermaeck en in dezelfde lijn als de Amulettrote en de voormalige Kristallblauwe.
Leuk, leesvoer voor in de toekomst :)

Wel benieuwd waarom die kabel gebroken is, daar heb ik nog nooit van gehoord... geeft wel twijfels over de status van de bak.

De bak van een ATL is standaard al langer dan die van een AMF trouwens dus wellicht heb je helemaal geen JDD-bak nodig?

Ben wel benieuwd wat je met het AMF vliegwiel gaat doen? Ik ben er zelf niet zo'n fan van om tweemassa vliegwielen te vervangen door enkelmassa vliegwielen.. Het goedkoopste tweemassavliegwiel dat ik heb kunnen vinden staat hier: https://www.amazon.nl/LuK-417-0047-10-k ... B00DZKSYZK Maargoed, waarschijnlijk meer dan je voor de hele auto hebt uitgegeven :mrgreen:
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

11 feb 2021, 21:36 0 x

Er zit een grote kans in dat de bak niet lekker is, daar is min of meer rekening mee gehouden...

Een JDD bak is nog iets langer dan een standaard ATL (bak code GRJ), wat meer rust geeft op kruissnelheid.
Helaas heb ik het schema wat hier stond verwijderd, het was niet accuraat omdat ik erachter was gekomen dat info via het web niet correct was (zoals vaak....), sorry daarvoor.

Een DMF wisselen tegen een SMF bied veel voordeel. Het maakt de stationair loop juist rustiger, en is bedrijfszeker.
Nadeel is misschien een minder soepel aangrijppunt, alhoewel een AMF of BHC daar ook geen last van heeft, en verwerken van koppel.
Op het Duitse forum is er iemand die al meerdere keren een ATL heeft voorzien van een SMF om schade aan onderblok te voorkomen. In dat licht bezien; Goed idee 😁
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 feb 2021, 22:04 0 x

Op een of andere manier kan ook ik de verhoudingen van de GRJ bak niet vinden... Goed verstopt blijkbaar. Maargoed, als de bak toch op z'n einde zit, dan zou ik inderdaad ook een lekker lange bak erin zetten.

Interessante informatie over het enkelmassa vliegwiel. Ik ben wel benieuwd wat het verschil dan is in het comfort. Ik heb in zowel AMFjes als ATL's gereden, ik vond deze laatste altijd soepeler en minder "dieselig" rijden. Ik ging ervan uit dat dit door het twee massa vliegwiel kwam. Een SMF vliegwiel zou trouwens toch meer koppel moeten kunnen verwerken?
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

11 feb 2021, 22:52 0 x

Misschien kan ik een duit in het zakje doen. Ik heb het met @spits over gehad. Zie link die hij heeft gevonden.

https://www.a2oc.net/community/index.ph ... 19/page-11

En een overzicht van bak-verhoudingen
Bijlagen
02S gearbox charts.pdf
Gear ratios O2S
(22.99 KiB) 148 keer gedownload
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

12 feb 2021, 00:10 1 x

Van harte gefeliciteerd, man @Spits ... en ook @alleforumleden gefeliciteerd met de geboorte van een nieuw en inspirerend dagboek!

Spits, ik ga je bevindingen en vorderingen met interesse en vertrouwen volgen.
Veel fun met de nieuwe aanwinst!!!
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 feb 2021, 09:06 0 x

Menno Gefeliciteerd! Je eerste foto die vlekkerig en wazig is.... :mrgreen:

Maar de DMF is voor sukkels die niet kunnen rijden en de klappen op moet vangen,
ze hadden beter Automaat kunnen kopen... Dure vliegwiel en drukgroep ook niet bepaald goedkoopste.

SMF, Goedkoop Vliegwiel dat langer mee gaat en met een Sachs Drukgroep erop want die
zijn iets soepeler dan andere merken is mijn ervaring.

Welke Bak? Ik zou eerst deze eerst de Olie aftappen en als je dan via Koffie filter deze laat lopen zie je hoeveel drab erin zit... want je wilt niet als Hobby Bakken wisselen krijgen.
Als je een goede hebt liggen, prima maar deze eerst de olie aftappen en kijken hoe deze schakelde?


Verder is deze NL auto met Euro 4 uit 2005 een van de laatste dus mooie nieuwe!

En als ze deze erg licht blauwe als Zilver grijs uitschelden, alleen overdag zie je de juiste kleur tint... een zeldzame kleur die vaak als Grijs is aangeboden!
En vergeet de ketting in het blok niet, vermoedelijk is daarom er een ander blok ingekomen!

Veel sleutel plezier.. en de AMF niet te snel weg doen... en ik denk dat je erg vaak gaat overzetten....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

13 feb 2021, 19:47 0 x

Het binnen druppelen van onderdelen is in gang gezet.
Vandaag kwam de distributie kit binnen, mooie slogan op de doos...... 😂.
IMG_20210213_185833.jpg
IMG_20210213_185833.jpg (1.21 MiB) 4122 keer bekeken

Helaas komt de bestelde schakelpook/mechanisme inclusief de kabels niet meer binnen; De slopert die 'm zou leveren kan 'm niet vinden! Sjonge jonge, lekker dan!
De A2 dokter heeft waarschijnlijk nog wel wat liggen, dus daar ga ik van de week even shoppen.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

26 feb 2021, 13:42 1 x

Nieuwe schakelkabels zijn er vorige week onder gekomen.
Direct werd ook duidelijk waarom de oude gebroken was.

Het euvel is dat de koppeling niet goed vrij komt, dit zorgt ervoor dat de tandwielen in de bak blijven draaien.
Het is mogelijk om een versnelling in te leggen, maar dit moet dan met veel kracht gebeuren en tevens voel je dat de auto al wil bewegen.
Als de motor niet draait dan is het wel makkelijk om alle versnellingen in te leggen.
Ontluchten van het hydraulisch systeem hielp al iets, maar helaas niet genoeg, er is dus iets met drukgroep of gaffel of druklager.
Het herhaaldelijk teveel aan kracht moeten verduren is de kabel fataal geworden, logisch.

Wikken en wegen wat te doen. Alleen een nieuwe koppeling met aanverwante zooi was optie 1.
Maar ja, als de bak er toch af moet dan maar meteen een andere (langere) bak eronder, optie 2.

Optie 2 is het geworden en de keuze was gevallen op een JDD bak. Makkelijk aan te komen, niet al te duur maar............ wel gelimiteerd op een max. koppel van 250Nm, of er word gesuggereerd dat dit de max is wat de bak aankan.
Wel zonde om het werk dubbel te gaan doen als de JDD niet met de ATL kan omgaan.
Dus is nu de keuze gevallen voor een PTW 6 bak, welke normaal in een A3 1.6tdi zit. Deze kunnen een bak ( :blush: ) meer koppel verduren, dus de nu zwakke schakel is de koppeling.
De koppeling zal een SMF worden, zodat de DMF , die er nu in zit, geen roet meer in 't eten kan gooien als 'ie labiel gaat worden.

De "nieuwe" bak;
IMG_20210226_135628.jpg
IMG_20210226_135628.jpg (2.21 MiB) 3888 keer bekeken
IMG_20210226_140036.jpg
IMG_20210226_140036.jpg (3.13 MiB) 3888 keer bekeken


Een boel afkortingen, sorry daarvoor, als je wil weten: Google is your friend...........
Laatst gewijzigd door Spits op 26 feb 2021, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 feb 2021, 13:58 1 x

Toch nog goed leesbaar hoor😁😁
Plaats reactie