Soft close portieren retrofit

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
singer
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 aug 2014, 18:50
Locatie: Dordrecht
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

02 feb 2021, 15:04 0 x

Beste A2-ers,
Ik bedacht gisteren ineens dat het op een A2 wel leuk zou zijn om er ( al is het maar voor de voorportieren...) een afternarket ‘soft close’ setje in te schroeven.
Best wel gaaf, alsof de butler, met een zacht klikje, de deur voor je sluit...
Heeft een van onze leden hier al eens serieus naar gekeken? , zelf ben ik helaas niet technisch genoeg om te weten of zoiets zou kunnen werken icm de toch al vele gadgets die in onze otootjes verstopt zitten...
Ik ben ook benieuwd of iemand het zelfs al heeft ingebouwd.....
Ik hoor graag, met beste groet,
Sam Singer
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

02 feb 2021, 17:12 0 x

Heb een Freun ... de gezien die achterklep na knopje dicht ging,
weet iemand van wie die blauwe C.S. is daar?

Als de achterklep lukt moet dat met deuren ook kunnen... wel meer werk vermoed ik.
Het beste is om eerst van verschillende merken die dit al hebben kijken hoe daar de techniek zit.

Zelf ga ik kijken voor op afstand achterklep open/dicht hoeveel werk dat is, makkelijk met boodschappen... als je aan komt lopen...

Geen idee of het mijn ooit lukken gaat...
Onderdelen moeten namelijk uit dure slopers komen en geen idee wat ze hiervoor vragen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 feb 2021, 18:33 1 x

@eekhoorntje daar zet jij je kleinkinderen toch voor in?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
singer
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 aug 2014, 18:50
Locatie: Dordrecht
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

02 feb 2021, 21:15 1 x

Beste,
Ik zag al een aanbieding van compte soft close set voor Audi e-tron voor £399,-
https://www.kufatec.com/en/audi/e-tron/ ... n-ge-44140
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 feb 2021, 14:01 1 x

singer schreef:
02 feb 2021, 21:15
Beste,
Ik zag al een aanbieding van compte soft close set voor Audi e-tron voor £399,-
https://www.kufatec.com/en/audi/e-tron/ ... n-ge-44140
Set is voor 1 deur en ze zoeken nog iemand met een Audi E-tron voor een testinstallatie ... ;)
Wat ik lees in de beschrijving heb je een bepaalde type deurslot voor nodig, vraag is
of deze compatible is met de (bijna 20 jaar oude) deursloten en programmeercode van het CAN-bus.
Gebruikersavatar
singer
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 aug 2014, 18:50
Locatie: Dordrecht
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

03 feb 2021, 14:07 0 x

Ja ik zag het, voor een ‘vriendenprijsje’, ik zag niet dat het maar voor 1 deur was....
Het is net als met een standkachel, zoals ik die in m’n vorige auto had, de slagzin van Webasto is: Makes from every car..., a limousine😉
Gebruikersavatar
Caspeer
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 dec 2019, 18:20
Locatie: Lelystad
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

03 feb 2021, 20:47 1 x

Ik wist dat ik niet de enige was met flink doorgedraaide ideeën voor de A2'tjes, maar dat er nog iemand zou zijn die over softclose na zou denken had ik toch niet verwacht.
Voor het eerst mee mogen maken in een 5-serie F11, en man-o-man wat voelt dat luxe aan.
Ik kan je vertellen dat ik er al eens flink in ben gedoken, maar dat het mij aan tijd tekort komt om het allemaal te maken. Ondertussen rijd ik ook al ruim een jaar zonder dakhemel rond, van die plannetjes...
Mijn bevindingen zijn als volgt:
- Op de achterklep na is het nagenoeg onmogelijk om de standaard deurvergrendeling te gebruiken voor deze toepassing.
- Een mogelijkheid is om op maat deze vergrendelingen te laten maken, maar dat is duuuuuuur!
- Dan volt dus een ander plan, namelijk zelf maken.
- Een tweede metalen houvast wordt geplaatst in de autozijde.
- Een extra opening wordt gemaakt in de deur.
- Met een 3D printer maak je een mechanisme waarin een motortje verwerkt zit (schets niet bij de hand).
- Een Arduino Nano wordt aan een magneetsensor en het motortje gekoppeld.
- Een magneet wordt geplaatst aan de autozijde en de magneetsensor wordt afgesteld aan de deurzijde.
- De hele handel aansluiten, programmeren en testen en klaar is kees.

Naast het gebrek aan tijd, vind ik het ook zo zonde om het alleen voor mijzelf te maken. Als je dan zoveel tijd in een concept stopt en niemand anders is geïnteresseerd, heb je toch wel wat tijd weggegooid.
Misschien dat ik hier bij genoeg animo wel eens wat verder in kan duiken...
Gebruikersavatar
singer
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 aug 2014, 18:50
Locatie: Dordrecht
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

03 feb 2021, 21:06 0 x

Leuk bericht, merci. Misschien dat het n virusje gaat worden...Ik zag het bij een subliem gerestaureerde EType coupé, zooooo smooth....Klackckck, en dicht! bovendien zijn dat ook erg lichte alu deurtjes.....
ik heb een Duits bedrijf gevraagd er eens naar te kijken, jouw idee (3-D printen ) zou ook het ei van Columbus kunnen zijn, van de electronica weet ik te weinig af, maar t zal best in te passen zijn denk ik....zodra ik nieuws heb laat ik t weten, doe jij intussen je hemeltje...😉
Gebruikersavatar
Caspeer
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 dec 2019, 18:20
Locatie: Lelystad
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

03 feb 2021, 22:08 0 x

Klinkt als een goed idee! Die hemel gaat snel weer de auto in want alle kabels zijn ondertussen aangelegd.
Ik sta ook altijd open om samen over dit soort ideeën te brainstormen en ze eventueel werkelijkheid te maken.
Techniek is geen probleem, dat komt in orde. Alles einwandfrei laten lopen is de grootste klus.
Gebruikersavatar
singer
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 aug 2014, 18:50
Locatie: Dordrecht
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

03 feb 2021, 23:08 1 x

Leuk, ik heb ook altijd wel eea te doen, dus een deadline mbt t ‘project’ heb ik niet...tot later,
Plaats reactie