Vervangen lampjes naar LED

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 mei 2020, 18:39 0 x

Heb hier en daar wel eea erover gelezen maar welke lampjes zijn zonder verdere aanpassingen te vervangen in LED?

Binnenverlichting?
Achteruirrijlamp
Mistlamp achter
Remlichten
Kentekenverlichting

Zover ik weet is richtingaanwijzers niet zomaar mogelijk.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 mei 2020, 11:12 0 x

Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 mei 2020, 12:06 0 x

En jij denkt dat ik niet de moeite genomen heb om dit te doen. Sterker nog ik heb zowat het hele forum doorgelezen. Het barst helaas van de links die nergens meer naar leiden en de informatie is vrij diffuus. Zoekfunctie werkt ook niet altijd even goed.

Bedankt voor je bijdrage die niks bijdraagt!
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 mei 2020, 12:57 2 x

4$$ schreef:
09 mei 2020, 12:06
En jij denkt dat ik niet de moeite genomen heb om dit te doen. Sterker nog ik heb zowat het hele forum doorgelezen. Het barst helaas van de links die nergens meer naar leiden en de informatie is vrij diffuus. Zoekfunctie werkt ook niet altijd even goed.

Bedankt voor je bijdrage die niks bijdraagt!
Ik maakte dat niet op uit de eerste post, sorry daarvoor.
Het lijkt mij handiger om in een onderwerp wat het dichtst bij jouw vraag komt
aan te haken en daar de vraag opnieuw te stellen.

Voor het overige: https://youtu.be/ZZm_rvmnFSA
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 mei 2020, 15:05 1 x

Beiden in de eerste post wat kort door de bocht, maar goed opgelost. :thumbmin:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 mei 2020, 23:46 0 x

@4$$,
Hier zijn mijn LED bevindingen, ik hoop dat je er iets aan hebt:
Er zijn bij de A2 een aantal verlichtingscircuits die niet worden gechecked door de board computer. In principe kun je hierin de halogenen vervangen door LED zonder foutmeldingen.

Het betreffen hierbij het achteruitrijverlichting, de stadsverlichting voor, de nummerplaatverlichting, de mistverlichting achter en de interieurverlichting. Je kunt hiervoor min of meer schadeloos corresponderende LED varianten in plaatsen. Let wel ... corresponderende LED’s gelet op de temperatuur ontwikkeling.

De knipperlichten zullen naar alle waarschijnlijkheid wel problemen geven, deze zullen waarschijnlijk gaan hyper-flashen (te snel knipperen). Door een te laag verbruik gaat het bi-metaaltje in de knippermodule te snel schakelen.
Hiervoor schijn je het knipperlichtrelais direct te kunnen aanpassen (is ook een forum draadje over). Maar dit hyper-flashen kun je ook op een andere manier oplossen. Hierover later meer ...

Ook de remlichten en de achterlichten worden gemonitord door de boardcomputer, dus als deze niet de Canbus comptabiliteit van de A2 heeft, kun je foutmeldingen verwachten. De praktijk heeft mij geleerd dat de ene Canbus-proof de andere niet is. Vaak een teleurstellend resultaat als gevolg

Indien je gaat experimenteren met LED lampen, bereid je voor op een waslijst aan ‘niet verklaarbare’ foutmeldingen. Van te weinig ruitewisservloeistof (?) tot meldingen over de remmen (?!) ... je zult ze allemaal krijgen, omdat je een LEDje ergens hebt geplaatst.

Ik heb mijn LED-quest toch door gezet en stapje voor stapje ben ik bij een, voor mij, acceptable situatie uitgekomen. Slechts sporadisch (drie keer per jaar) heb ik nog een melding ‘Check main beam’, maar een blik naar buiten leert mij dan snel genoeg, dat mijn koplampen het gewoon doen.

Ik heb licht technisch de wenselijke situatie gevonden middels kwalitatief goede LED koplampen en achterlicht LEDs. Daarnaast heb ik door ‘trial en error’ een combinatie van LED peertjes achterhaald, waardoor het lichtbeeld aan de buitenkant helemaal naar wens was.
Om het probleem van de board computer checks op te lossen heb ik toevoeging gemaakt in elektrische systeem, waarmee de ‘te verwachten weerstand en dempingswaarden’ voor de board computer ook worden aangetroffen. Dit klinkt allemaal heel wijs, maar wat ik heb gedaan ... klinkt best logisch ... slis ...

Ik heb de lichtunits van een fietsendrager gehaald, en deze weg verwerkt naast de accubak in het achter-onder. De aansluitingen van het achterlicht-units heb ik gesplitst en hierin twee kabelboompjes naar de accubak opgenomen ... naar de eerder genoemde achterlicht units van de fietsendrager. Deze zijn netjes afgesloten en lekker compact. Hierin branden ... natuurlijk ... de te verwachten halogeen lampen mee: Computer says OK!
Ik heb de boel nu meer dan een jaar naar wens werkend en heb geen problemen gehad met de temperatuur van deze units. Je zult met meer factoren rekening moeten houden dan alleen de LED’s. Ook de staat van je koplamplenzen en -reflectoren spelen een grote factor in het geheel.
Misschien dat andere forumleden ook een duit in dit LED-zakje willen doen en met meer nuttige tips komen. Wanneer Corona een beetje is geluwd en we kunnen weer een meeting organiseren, raad ik je aan eens een rondje rond andere A2’s te lopen, te vragen en zelf te zien. Dit kan je heel wat zoeken besparen.

Al met al, na zeker drie maanden met de bekende PROTEST-PIEP als dagelijkse routine, vind ik het erg bevredigend hoe simpel èn doeltreffend de uiteindelijke oplossing is gebleken!

PS. Dit is het geheim van slechts 1 smit. Veel wijsheid ermee :cool:
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

10 mei 2020, 10:18 0 x

Bouwjaar?

De eerste AMF en AUA hebben een andere Canbus dan de latere,
productie datum is hierbij bepalend.
De BBY, BHC, ATL en Fsi zijn lastiger met de Canbus.

Koplampen;
De H7 moeten goede Dim lampen zijn, anders afkeur of matige lichten.

De H3 groot licht zijn duur en lastig te koop, H1 past niet, maar een H3 breed straler die foute lichtbeeld geeft mag wel, dat is voor huisnummers zoeken ideaal, pakket bezorgster is hier erg blij mee, ook voor zijstraten inkijken of als mistlamp in groot licht unit.
De H1 kopen en H3 ring overzetten heb ik al vaker gedaan, uurtje werk.

Dikke konten? Ja, naast de flappen die vaak duurdere zijn komen er ook vele met koel fan of koel blok uit China, de veer monteren kan alleen met losse koplamp op werkbank met tangetje,
dat is lamp richten los erin... vaak ring voor H7 Dim bijstellen, en dan later veertje met punt tangen er omheen wurmen!
Daarom heb ik altijd een gewone reserve H7 voor onderweg pech!

Remlicht:
Wegens Canbus moest ik 17 Leds op strip monteren!
Die los in huis werken perfect maar.... als ik in de avond uren op de rem trap?
De Rose buurt is dan minder Rood verlicht!
Heb er maar 1 gemaakt en die verblind iedereen achter je, dus als je dit als "Anti Bumper Klevers"wilt gebruiken? maar voor normale rem zou ik dit nooit doen, Mistlamp nog niet aan gedacht!

Als ik een 2e strip maak en die als Mistlampen zou zetten is even op een Meeting een tunnel opzoeken en dan Achtermist lampen even aan!
Voor de 20 watt naar 18,3 watt is het dus overbelichting en verblindend in de avond uren!

Dit Experiment was leuk,
Ja, ik Spoor niet, rij Audi A2 zeg ik dan maar!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 mei 2020, 13:54 0 x

Dank voor deze nuttige informatie.

Aan de koplampen, mistlampen voor, achterlichten, remlichten en knipperlichten wil ik niet gaan klooien.

Het gaat me om binnenverlichting, achteruitrijverlichting, mistlamp achter en kentekenverlichting. Zoals ik lees geven deze de minste problemen.

Werkt de dimmende functie van de binnenverlichting wel nog met led?
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

10 mei 2020, 16:44 0 x

Aan / uit bleef, langzaam minder niet.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

10 mei 2020, 17:02 0 x

4$$ schreef:
10 mei 2020, 13:54
Dank voor deze nuttige informatie.

Aan de koplampen, mistlampen voor, achterlichten, remlichten en knipperlichten wil ik niet gaan klooien.

Het gaat me om binnenverlichting, achteruitrijverlichting, mistlamp achter en kentekenverlichting. Zoals ik lees geven deze de minste problemen.

Werkt de dimmende functie van de binnenverlichting wel nog met led?
Waarom niet? Aan /uit ken ik niet. Dimt gewoon met de de rest
Plaats reactie