Upgrade verlichting etc Dynamische achterknipper leds,leds

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

06 sep 2019, 14:45 0 x

Rectificatie;

De achter lichten met Halogeen nooit gezien, wel met gloeilampen.

Die zijn er als enkele en dubbele Gloei draden.
De Led in jou link is Enkele of Dubbele en als je juiste lampvoet hebt is dubbele LED mogelijk.

Ik zie achter;
1 Achterlicht.
2 Mistlamp.
3 Remlicht
4 Richtingaanwijzer.
5 Achteruit Rij Lamp.


4 & 5 dus Richting en Achteruit Rij zullen normale enkele lampen zijn.
Nr 1 & 2 of 3 & 1 kunnen combi zijn, met Aart die nu 2 achterlichten boven en beneden heeft.. en de rem en mistlamp er als 2e bij na omwisselen na goede dubbele contact.
Ik moet even controleren of en welke je kunt combineren.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 sep 2019, 17:31 0 x

Het zijn wat duurdere lampje philips lvision line of ook vast osram etc..

Of goedkopere lampen link..

https://www.concept-s.nl/verlichting/VH ... chiba.html

Maar die in led versie heb ik nog nooit led versie die aparte leds hebben branden voor apart bijv stadslampje in combinatie remlicht....in 1 Ledlamp uitvoering.

En als die er zijn waarom worden die dan niet door leden het gedeeld op het forum ?
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

06 sep 2019, 22:08 2 x

Beste LED-wanna be’s,

Indien je LED verlichting wil plaatsen in jouw A2, dien je te weten dat de verlichting in een A2 iets geavanceerder is dan een schakelaaer, een draadje en een lampje. Aangezien de gewone verlichting, de remlichten en de knipperlichten worden ‘gecontroleerd door de boardcomputer’, treden er onverklaarbare neveneffecten op als je hier zomaar LED lampen in plaatst.

Bij de controle door de boardcomputer worden afwijkende waarden gemeten, die zeker niet altijd de goede diagnose tot gevolg hebben. Indien een gloeilampje of halogeenpeertje de geest geeft, heeft de boardcomputer geen probleem met de correcte diagnose. Het wordt vaag voor deze computer als er afwijkende waarden worden waargenomen, anders dan de zojuist genoemde lamp storing. Toen de A2 destijds op de markt kwam, heeft Audi met de ontwikkeling van de diagnoses geen rekening gehouden met het gebruik van LED lampen. Deze diagnose waarden bestaan gewoonweg niet in de A2. Gevolg, bij mij, waren allerlei niet te relateren problemen met mijn remmen, te laag olie niveau, lampen meldingen en ook de ruitenwisservloeistof zou vaak opspelen. Ervaring leerde dat deze meldingen zich volledig willekeurig voordeden. Eerder genoemde oorzaken en diagnose meldingen deden zich zonder herkenbare samenhang voor.

Met het oog op zichtbaarheid, ben ik toch door gaan zoeken naar werkbare oplossingen. Er worden commerciële oplossingen aangeboden die van alles beloven, maar zgn. ‘Canbus-compatible’ LED lampen, werken in de praktijk vaak minder goed dan de fabrikant beloofd. Wederom mijn ervaring, toch zijn er ook forumleden die met deze lampen wel prima ervaringen hebben.
Daarnaast zijn er aanpassingen te doen op de knipperlicht module, waarmee de juiste stroom en diagnostiek naar de knipperbollen gaat. Hierdoor is de welbekende hyper-flash tegen te gaan, dus ook zonder Canbus-compliancy.

De oplossing waar ik voor heb gekozen, is voor de plaatsing van extra gloeilampen. Ik heb in de stroom-circuits van de gewone achterlichten, de remlichten en de knipperbollen achter verlengd naar twee achterlichten van een voormalige fietsendrager. Deze heb ik los geplaatst in de accu-bak en dienen dus nergens anders voor, dan om de boardcomputer voor de gek te houden en hem de ‘Audi-waarden’ geforceerd aan te bieden. De demping, die gloeilampen hebben op stroomgebruik bij aan en uitzetten, zitten immers in het systeem en nu vind de boardcomputer alles weer ausgezeichnet. Geen hyperflashes, geen problemen met rem systeem meldingen of paniek bij een te laagruitenwisservloeistof niveau meer! Ik heb ze allemaal wel gehad, maar sinds de plaatsing van de ‘blinde’ achterlichten, rij ik probleemloos rond met volledige externe LED verlichting.

Bij de laatste APK-keuring bleek alles prima in orde ... zelfs de complimenten over het heldere en goede lichtbeeld gekregen.

Nu dit is opgeklaard ... zijn er nog meer forum leden met, al dan niet zelf bedachte oplossingen? Ik ben benieuwd naar zowel het probleem als naar de bedachte oplossing. Jullie weten het wel, maar nu nogmaals ...

Sharing is caring

My two cents ...
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

07 sep 2019, 09:48 0 x

Zoals Aart hier al schreef;
Dimlicht;
Mijn 2x 55 watt Halogeen = 110 Watt.
Nu zijn er Led lampen die naast meer licht ook minder stroom gebruiken.
De 25 Watt lampen word maar 50 Watt en geven storing bij mijn.
De 35 Watt komen samen op 70 Watt en dat word blijkbaar geaccepteerd!
Verder zijn er nog 45 Watt Led lampen met koel ventilator maar die maken raak geluid, alsof je in een Leaf zou rijden!


De Stadslichten;
De 3 of 5 watt waarbij de laatste vaak brand vlek in plastic veroorzaken kun je wel door 3 watt Led vervangen, dus meer licht bij zelfde hoeveelheid stroom.

Lamp stuk?
Ja, Stadslampje moest omgedraaid worden, + en - mag je blijkbaar niet wisselen!
En de H7 Dim staat een nauwelijks leesbare + & - en bruin om rood? daar stond niets op de Audi stekker...

Maar nog erger, de Chinese Opgave van 25, 35 en 45 Watt voor LED lampen? Die klopt niet altijd,
na meten kwam ik op 22 , 38 en 49 Watt.... dus geloof niet zomaar wat ze online aanbieden.

Omdat ik op de plaatselijke Sloperij de LED lampen eruit mocht halen, allen merkloos kwam ik achter nog
meer ellende, enkele waren met koellichaam en ventilator te lang en zwarte kapje kon niet meer dicht!

Ook verkeerd lichtbeeld omdat de LED teveel naar voren of achteren was geplaatst dus fout lichtbeeld gaf.

En diverse met defecte LEDś dus levensduur?
Ik heb nu Power LED's met 1 LED per kant dus 2 erop, als er 1 word afgedekt zie je licht maar APK afkeur, dus voor je naar de APK gaat, even auto tegen muur laten schijnen want als garage het afkeurde zullen vele er H7 Halogeen in zetten en die kosten daar meestal €10,- per stuk... en sommige gooien foute LED weg!

Ook nog enkele met losse ringen die niet goed vast zaten of op verkeerde hoogte....
Als je doosje van 2 hebt verwacht je 2 dezelfde maar hoogte verschil?

Helaas kan ik niemand waarschuwen voor foute zooi omdat zowel de handelaren als Doosjes wisselen.
Ik koop ze zelf per 12 doosjes, 24 lampjes en eerst testen op lichtbeeld in werkbank, daar oude lamp vastgezet en met streep op muur van oude Halogeen weet ik dat die goed is... lampje er even in en kijk of het beeld goed is....
Als je foto reportage van foute lampen stuurde kreeg ik ze alle 24 nogmaals gestuurd.
Van de eerste partij waren er 5 fout, de gratis nagestuurde 7 fouten... dus hoewel er vele goede tussen zaten, je weet nooit hoeveel goede je zult krijgen, en de 1 doosje bestellers moeten dan lang wachten op goede lampen, elke zending 6 tot 8 weken!

En wat Arc Sissy al zegt, als je weet dat je bij opgave 35 en 2x 38 watt kreeg dus 110-76= 34 watt tekort! De 25 watt lampen die maar 22 gebruikte na controle zijn dus 110 - 44= 66 watt tekort, en fout melding en problemen, geld terug gehad en zit nu in oude Kampeerauto die alles goed vind.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2019, 15:23 1 x

Arcissy dank voor je bijdrage help je anderen weer die die info niet wisten .

extra info :

verlichting wordt gecheckt door licht controle module 393 stroomdiagram bedrading schema Audi A2

ook algemeen gebruik overige Audi (VAG) omstreeks die bouwjaren

( met o.a Fiszit bij mijn ieder geval bouwjaar 8/2002 )


met audi nummer 4Bo 919 471 A en Hella 5KG 006 568-05

positie onder middenconsole voorin onder dashboard.

Ja de A2 dokter wis ook welke module ik bedoelde... :joy: die kun je zelfs bij wijze van spreken wakker maken en vragen welke nummer die zou hebben ... :joy:

toevallig zag ik op een website een voor diesel rijders onder ons wordt hij daarvoor ook gebruikt om de weerstand te meten te checken en melding defect ? van de gloeispiraal gloeipluggen ????

wie kan dit uitsluiten dit een foutieve omschrijving is bij dit produkt website ?

https://www.autorecyclingcompany.nl/pro ... b0919471a/
Bijlagen
regelapparaat lichtcontrole audi _4B0 919 471 A  Hella 5KG 006 568 05.jpg
regelapparaat lichtcontrole audi _4B0 919 471 A Hella 5KG 006 568 05.jpg (21.86 KiB) 3855 keer bekeken
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 okt 2019, 17:09 0 x

LED lampen zonder E keur mag dat? Hier de APK eisen;


‘Kermisverlichting, goed- of afkeur?’ Bas Bal vroeg het bij wat een van de reageerders op de AMT Autotechniek- Facebook-pagina een ‘gesjonnyficeerd’ achterlicht noemde. Wat is in dit geval nu het goede antwoord: APK goed- of afkeur?

De reacties gingen over wel of geen reflector, de 60% regeling, afstanden van 75 mm, aantal lichten, een E-keur en over links en rechts gelijk. Maar hoe zit het nou echt? Die vraag stellen we aan Bert Top. Hij is Adviseur APK bij de RDW. Zijn antwoord: “Om iets te kunnen of mogen afkeuren, moet daar een eis aan ten grondslag liggen. Kort gezegd, als het niet verboden is, dan is het toegestaan. Het gaat hier om een licht bestaande uit meerdere lichtbronnen, zoals ook wordt bedoeld in 5.2.55 eerste lid van de Regeling Voertuigen.”
E-keurmerk

Top gaat verder: “De 60% regelingen en de genoemde afstand van 75 mm komen alleen om de hoek kijken in het geval er sprake is van meer dan één (afzonderlijke) lichten. Over een ontbrekend E-keur wordt niets gezegd in de APK-eisen. Dat is dus ook geen reden voor afkeuring. Over links en rechts gelijk kan ik niets zeggen, omdat ik maar een licht zie (lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn). De reflector hoeft niet per se in het achterlicht te zitten, maar kan ook separaat in de bumper zijn geplaatst. Ik kan dat niet zien, maar die moet er wel zijn. Kortom, op basis van wat ik kan zien: goedkeuren voor APK.”
Meer over APK

Meer weten over APK-regelgeving 2016, APK-praktijk voorbeelden, equipment zoals remmenbanken en EOBD-tools? Bekijk het APK-dossier van AMT, interessant voor elke APK-keurmeester.
Eerste publicatie door Erwin den Hoed op 6 mei 2016
Laatste update: 28 nov 2016
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 okt 2019, 17:11 0 x

Deel II :

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft aangekondigd dit najaar verkopers van voertuigverlichting te controleren. Uit hun eigen onderzoek blijkt dat er veel verlichtingsunits worden verkocht zonder het verplichte E-keurmerk. Een potentieel probleem.

Alle lampen aan de buitenkant van een voertuig moeten over een E-merk beschikken. De fabrikant van de lamp is verantwoordelijk voor het aanvragen van dat keurmerk. Het produceren van lampen zonder goedkeuring is alleen toegestaan als deze zijn bedoeld voor specifieke doeleinden, bijvoorbeeld voor gebruik op een racecircuit.

Verkopers mogen geen voertuigverlichting zonder E-merk verkopen als deze bedoeld zijn voor voertuigen op de openbare weg. Automobilisten zijn verantwoordelijk voor het gebruik van goedgekeurde lampen in hun voertuig, maar ILT gaat tevens controleren en handhaven bij verkopers.
Onderzoek en testen door RDW

Het ILT-onderzoek richtte zich op de verkoop van voertuigverlichting en specifiek op autolampen met een halogeenvoet (koplamp) of een bajonetvoet (bijvoorbeeld knipperlicht). Uit het onderzoek blijkt dat er ook xenon- en LED-lampen zonder E-merk verkocht wordt.

Een fabrikant moet de goedkeuring aanvragen bij de RDW. Deze test de lamp vervolgens op diverse eigenschappen, waaronder de lichtintensiteit. Ook voert de RDW tests uit op het gebied van kortsluiting, levensduur en overbelasting. Als de lamp deze tests goed doorstaat volgt een E-merk en is gebruik op de openbare weg toegestaan.

Logisch gevolg: doordat alle fabrikanten aan dezelfde technische eisen moeten voldoen draagt zo’n keurmerk bij aan eerlijke concurrentie.
Hoe herken ik een E-merk?

Een E-merk staat op de metalen rand van de lamp en is te herkennen aan een afgeplatte cirkel met daarin de letter E en een getal hierachter dat het land aangeeft waar het product is gekeurd. Voor Nederland is dat bijvoorbeeld E4. De meeste lampen hebben naast een E-merk ook een R-vermelding, omdat die aangeeft waarop het E-merk betrekking heeft.

Xenonlampen met een E-merk hebben een voet die is ingebouwd in een koplampunit die bedoeld is voor xenonverlichting. De R-vermelding hiervoor is R99. Ook LED-verlichting heeft een eigen koplampunit. Deze koplampunits (en de bijbehorende lampen) moeten zijn voorzien van een E-merk. Hierop is R128 van toepassing. Halogeenverlichting met een H-voet moet beschikken over E-merk en een R37 vermelding.

Let op: 10R of R10 heeft niets met de lamp te maken en is geen juiste goedkeuring voor het doel waarvoor de lamp op de markt is gebracht. LED-verlichting met een H-voet, of ‘ombouwsets’ van xenonlampen, mogen niet zijn voorzien van een E-merk. Verkopers mogen deze producten niet verkopen en voertuigbezitters mogen deze producten niet gebruiken op de openbare weg.

Meer weten? Kijk op de website van ILT
Bron: Bovag.nl
Laatst gewijzigd door HansJan op 08 okt 2019, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Walter Doedens
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2021, 14:12
Locatie: Amstelveen
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

10 jan 2021, 14:22 0 x

Je kan het altijd aan de specialisten van https://www.tralert.com/ vragen.
Die doen veel met dynamische achterlichten op LED basis. Wel voornamelijk voor aanhanger verlichting etc. zag ik hier:
https://shop.tralert.com/nl/led-verlich ... erlichten/

Anders gewoon aan de plaatselijke Audi dealer vragen.
Plaats reactie