Amulettrote AMF Dagboek.

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

24 jan 2021, 10:58 1 x

IMG_20210122_173153.jpg
IMG_20210122_173153.jpg (2.29 MiB) 2616 keer bekeken
Even een stukje over de nieuwe veren. Het is mijn persoonlijke bevinding en of de keuze voor deze veren een wijs besluit is weet ik niet.
Als je op zoek bent naar een veer voor een A2 dan kan je terecht komen in een oerwoud van keuzes, in dit geval is "ignorance is bliss".....

Goed. M'n A2 is voorzien van Bilstein B8 dempers. Waarom zulke verkorte stugge dempers? Eigenlijk wilde ik de A2 iets lager hebben en daar horen dan verlagingsveren bij, deze "veren" het beste met goede bijpassende dempers, althans dit zeggen mensen die er verstand van hebben.
Na een maand verlagingsveren eronder gehad te hebben, heb ik deze weer verwijderd; tandvulling tergend en knoerthard!
Tja, wat verwacht je dan Menno? Nou, ik verwacht dat 't nog een beetje veert, ik geef er een poep geld aan uit en ben eens niet eigenwijs maar volg de adviezen van Experts.......

De volgende stap na de verlagingsveren was de montage van Spidan 49527 veren in combinatie met Bilstein B8 dempers, tenminste aan de voorkant.
Nah, gruwel zeggen een hoop mensen, nooit en te nimmer standaard hoogte veren combineren met verkorte dempers, dit gaat stuiterhard worden en is een kansloze exercitie, etc, etc!
Tadaa, wat denk je? Het geheel ging weer veren en er kon weer een drempel genomen worden zonder dat de binnenspiegel weer gericht moest worden.....

Helaas brak er 1 veer. Komt dat door de combinatie van verkorte demper en standaard veer? Misschien wel of niet ik nie weet nie.
Wat ik wel wist nu is dat de B8's verdomd goed dempen, en misschien wel met een nóg "slapper" veertje overweg zouden kunnen....
Dus is er een veer aan de voorkant onder gekomen van de lichtste A2 die er is, de 1.2tdi.
De veer van deze is 293mm lang in tegenstelling tot 338mm voor de gewone diesels en benzine versies.
Nu deze gemonteerd zijn blijkt dat de B8's een fantastische ingaande demping hebben. Eigenlijk zou het geheel namelijk te slap inveren.
Uiteraard zal de tijd leren of de veertjes het volhouden.
Ze zijn in ieder geval iets korter, wat dan beter voor de dempers zou zijn in dit geval......
Overigens rijden ze top, auto staat mooi recht en verkeers drempels kunnen met de geldende snelheid genomen worden (spiegels blijven in positie 😉).
Achter zitten overigens nog steeds de Pi progressieve verlagingsveren met de B8's.

Deze 1.2tdi veren zijn er natuurlijk niet "lukraak" onder gekomen.
Op het Engelse forum zijn er een aantal leden die de maten en karakteristiek van een aantal Vag en A2 veren uitgeplozen hebben en daar lijstjes van hebben samengesteld.
Dit wou ik even kwijt over de Sachs 998 405 in combinatie met Bilstein B8 onder een AMF Tdi.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 jan 2021, 13:10 0 x

Nuttige info :thumbmin:

Ik heb net geshopt voor nieuw spul en het is idd erg onoverzichtelijk wat je nou moet hebben... en de combinaties van mogelijkheden en ervaringen van mensen geven niet bepaald snel goed inzicht.

Denk dat jouw dempers nu wel harder aan de slag moeten met deze veren?
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 jan 2021, 16:57 0 x

Maar goed dat je deze niet monteerde, dan worden ze flink harder door samen persen.
Zelfde merk, Audidoc over made in Holland geplakt en zelfde 40 code voor Duitse Sachs...

Bij kortere demper moet je voor comfort inderdaad ook kortere veren hebben....
En de vorige, die waren erg veel langere, en misschien daarom ook gebroken?

Maar ook andersom, standaard lange schokbrekers met korte veren,
heb ze eerder gezien en dan gaat de aanslag kapot.

En als je online naar een A2 kijkt, ze gaan er vanuit dat je standaard schokbrekers monteerde
en geen kortere..

Hopelijk blijven ze nu wel heel, goed merk en zelf kocht ik dikkere, iemand had voor Blikken dakje versie gemonteerd en ik heb Open Sky, ietsje zwaarder achterin, dus foto van achter veren!
Bijlagen
IMG_sachs.jpg
IMG_sachs.jpg (416.97 KiB) 2571 keer bekeken
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 feb 2021, 19:31 1 x

Terugkomend op de Spidan veren; er zijn op het Engelse forum meerdere gebruikers die gebroken Spidan veren rapporteren: https://www.a2oc.net/community/index.ph ... old.42635/

Geeft wel te denken over de kwaliteit...

Edit: ik zie dat je dat draadje ook al gevonden had @Spits
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

18 feb 2021, 17:31 1 x

Spinazie schreef:
14 feb 2021, 19:31
Terugkomend op de Spidan veren; er zijn op het Engelse forum meerdere gebruikers die gebroken Spidan veren rapporteren: https://www.a2oc.net/community/index.ph ... old.42635/

Geeft wel te denken over de kwaliteit...

Edit: ik zie dat je dat draadje ook al gevonden had @Spits
Er is een gedachte dat er een slechte batch veren op de markt is verschenen. Het is jammer, maar dat kan gebeuren.......... Voor de meeste een reden om nu van de Spidans weg te blijven.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

09 mar 2021, 17:36 0 x

Staat nu in de te koop hoek hier op het forum en nu ook op Autoscout24.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi- ... aign=share
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

29 apr 2021, 19:18 0 x

Mag dicht/op slot.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gesloten