A2 1.4 tdi in de revisie...

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 dec 2018, 21:14 5 x

Vandaag is de 'verlengde' versnellingsbak in m'n A2 gemonteerd. De bak heeft een aangepaste 3e, 4e en 5e versnelling, met tandwielen uit een bak van een VW Transporter. De 1.4 tdi AMF met standaard bak rijdt 85 km/uur bij 2.000 tpm. Een 1.2 tdi rijdt 95 km/uur bij 2000 tpm. De gereviseerde bak is zo aangepast dat de 1.4 tdi bij 2.000 tpm maar liefst 105 km/uur zou moeten rijden. Dat maakt 'm zuiniger en stiller.
Het resultaat is dat m'n A2 bij 2.000 tpm nu 115 km/uur op de teller aangeeft. Ik schat dat dit inderdaad 105 gps km's is. Heerlijk rustig! Op een 80 km weg moet ik in de vier rijden, maar ook dan draait de motor nog onder de 2.000 tpm.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 dec 2018, 21:34 0 x

Zo te zien zitten er al nieuwere voordempers onder m'n A2; Sachs advantage 300.034.
Bijlagen
IMG_20181215_213544_068.jpg
IMG_20181215_213544_068.jpg (205.97 KiB) 6013 keer bekeken
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 dec 2018, 11:53 0 x

En kan je ook zeggen hoe die Sachs Advantage schokkers bevallen? Het lijken mij wel aardig goede schokdempers als je een beetje de comfort kant op wil, maar graag hoor ik wat jouw ervaring is.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 dec 2018, 12:27 0 x

Pas gisteren voor het eerst fatsoenlijk met m'n A2 kunnen rijden, dus ik heb nog geen uitgebreide rijervaring kunnen opdoen. Ik denk dat dit (300.034) de voorlopers zijn van de huidige oliegedempte Sachs 300.032. Die zijn zeker comfortabel. Weet ook niet hoe lang deze dempers er al onder zitten. Maar de eerste indruk is positief! De 1.4 tdi rijdt veel beter dan de 1.2 tdi. Het onderstel is zwaarder uitgevoerd en dat geeft een rustiger gedrag op verkeersdrempels en in de bochten.

Plan is de auto nu eerst een tijdje lekker in te rijden. We hebben de verstuivers gereviseerd, maar cilinder drie geeft nog wat afwijkende waarden. Hier zat een verstuiver met beschadigde nozzle in. Compressie is gelijk voor alle drie de cilinders, maar we willen ook nog een lektest uitvoeren. Eventueel moet de cilinderkop eraf om de kleppen na te lopen en igv beschadiging te vervangen.

Ondertussen ga ik wel een set nieuwe banden bestellen, de remmerij eens goed nalopen en schoonmaken, de egr afdichten en zsm chippen. Kleine dingen als ruitenwisser en dempers achterklep vv heb ik al gedaan.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 dec 2018, 18:53 0 x

Ondertussen een set nieuwe banden besteld. Dunlop SP Sport FastResponse 175/65 R15 84H komen er onder. Voor deze banden gekozen vanwege de gunstige resultaten in diverse testen en goede scores voor verbruik (C), gedrag op nat wegdek (A) en geluid (67 dB). Ook de scherpe prijs (59 euro p.s.) is meegenomen. Nog wel getwijfeld over Michelin Energy Saver, maar die scoren minder goed in allerlei testen (oa op grip) en zijn een stuk duurder.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 dec 2018, 23:22 0 x

Vandaag voor het eerst een flinke rit over de snelweg gemaakt. De A2 staat nog bij de garage (JB Autoservice), want ik ben nog aan het sleutelen... Meeste kilometers gewoon toeren met 120 km/uur. De auto rijdt heerlijk en laag in de toeren. Ook even iets meer gas gegeven... Bij 160 km/uur maakt de motor 2.700 tpm. Best nog rustig eigenlijk. Achter een vrachtwagen zitten en dan inhalen vraagt met de langere bak terugschakelen naar de vier.
Vanavond een verse accu gemonteerd. Oude accu kwam niet door de test. Verder zit al het plastic weer op z'n plek. Wil je kunnen sleutelen, dan moeten ruitenwisser, paravan en luchthapper beter even worden gedemonteerd. De EGR heb ik buiten bedrijf gesteld.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 dec 2018, 21:44 1 x

Ook vandaag flink kilometer gemaakt. Voor de reis de tank van de A2 volgegooid. Vandaag totaal 273 km gereden. Vooral snelweg km's met 120 km/uur. Daarnaast op 80 km wegen met 90-100 km/uur. Niet bewust heel zuinig gereden ofzo. Net thuis de auto weer afgetankt. Verbruik van 10,9 liter, dus 1op 25 gereden! Erg zuinig vind ik ☺
IMG_20181220_214113_237.jpg
IMG_20181220_214113_237.jpg (245.21 KiB) 5825 keer bekeken
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 dec 2018, 22:39 0 x

Euhh, zit toch geen 1,2tdi in?? :joy: :joy:

Jos.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 dec 2018, 23:02 0 x

Met zo’n overbrenging zou ik wel een blowerdruk metertje willen hebben, al is het alleen maar om een indicatie van de lagerbelasting te krijgen.
Overbelasting van lagers en pistonpen komt nu dichterbij omdat het toerental aanzienlijk verlaagd is bij een zelfde snelheid ( in de 5e versnelling).
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 dec 2018, 23:55 0 x

jaapje schreef:
20 dec 2018, 23:02
Met zo’n overbrenging zou ik wel een blowerdruk metertje willen hebben, al is het alleen maar om een indicatie van de lagerbelasting te krijgen.
Overbelasting van lagers en pistonpen komt nu dichterbij omdat het toerental aanzienlijk verlaagd is bij een zelfde snelheid ( in de 5e versnelling).
Deze drijfstangen kunnen meer dan 400nm aan, dat heeft deze nog lang niet. Turbodruk is gewoon netjes aan het afregelen, das allemaal gecontroleerd. Een tuning maakt zo'n motor wel behoorlijk levendiger, vooral met zo'n lange bak.

Jos.
Plaats reactie