Pagina 1 van 1

Van Diesel naar Benzine of LPG?

Geplaatst: 15 nov 2018, 20:42
door eekhoorntje
Hoewel ik nog niets klaar heb en kan aanbieden, in Rusland is al werkende met problemen,
en ook elders vond ik plannen die kant op.
Zodra de problemen zijn opgelost.... en zij weten ook niet hoelang het gaat duren.
Maar er lijkt een oplossing te komen.

Vele Europese landen willen de steden Dieselvrij maken waardoor deze voor vele waardeloos worden.
Hoeveel mensen hebben interesse als er een betaalbare ombouw mogelijk is en wat willen we daarvoor betalen?

Dit kan zowel laten doen voor sommige zijn als zelf doen met extra lange meeting!
Ik begreep dat gezien de delen die gedaan moeten worden het al snel een maand tot 3 maanden gaat duren.

De ingrepen zijn;

Compressie van 1:19½ naar 1:12 of 1:13, Mazda heeft Sky Active met 1:14 maar dat word lastig...
De oude AUA en BBY motoren hebben 1:10,5
De Fsi 1:12.
Hiervoor word het blok uit elkaar gehaald en naast de kop ook de krukas voor aanpassen zuigers.

Verder word de diesel injectoren Fsi injectoren.

De Gloei bougie normale met bobine erbij.

En dan totaal andere ECU, zowel de diesel als benzine ECU is niet geschikt.
De diesel houden kan niet, en benzine heeft 4 in plaats van 3 cilinders!

Het is een flinke klus en als je het voordelig zelf wilt uitvoeren in groep met begeleiding, reken op 1 tot 3 maanden en dus auto huren of tijdelijk een sloper of lekker fietsen!

Ik wil weten hoeveel interesse er is onder voorbehoud en wat U maximaal wilt betalen.
Dan kan ik inventariseren of we zodra alle problemen opgelost zijn zelf ombouwen of daar laten doen en met trailer en 10x A2 kunnen vervoeren voor lagere kosten!

Ik hoop eind volgende jaar mijn AMF met nu Euro 3 als Euro 5 benzine of Euro 6 met LPG6 zonder benzine dus ook op gas startende terug te ontvangen.

Re: Van Diesel naar Benzine of LPG?

Geplaatst: 16 nov 2018, 21:28
door eekhoorntje
Tussen resultaat;

Voor een 1.4 Tdi van 960 blijft het gewicht hoger dan een 1.4 benzine, die maar 870 of 895 weegt.
Dat betekend jarenlang meer belasting betalen.
Ook nog moet het blok uit elkaar voor aanpassen zuigers en dus veel werk.
Ook de kop aanpassen met andere injectors en van gloei naar normale bougie en de ECU is veel werk.
Daarom heb ik besloten dat dit goede degelijke gietijzeren blok daar mag blijven.

Een alternatief is hier sloop benzine auto kopen, Polo, Ibiza of Fabia met 1.4 benzine die van aluminium is en de ECU overzetten. Ook de sleutels en sloten nodig voor start onderbreker en op de kabelboom na makkelijker te monteren en gelijk 90 Kg minder dan diesel blok, en nog maandelijks belasting voordeel.
Er blijken genoeg sloop voertuigen compleet te zijn, en ik heb net ontdekt dat je zelfs een 6 bak of Automaat kunt zoeken, dus meer mogelijk en sneller om te bouwen.

1.2 Tdi; slechts 840 Kg maar ombouw moet het blok uit elkaar en soms gaat de krukas problemen geven en krom bij loshalen hoorde ik.
Wel leuk want 30 Kg minder en aluminium blok en aangepast onderstel en met de turbo zou je boven de 75 Pk moeten kunnen halen... op benzine zelfs 1 klasse lager in belasting dan de AUA & BBY.
Net als de 1.4 Tdi moet je hier ook de zuigers uitdraaien en balanceren voor minder compressie, maar dan wel een snellere auto voor veel werk, maar geen ander blok nodig dus minder inkoop onderdelen!
De Automaat word dan wel handbediend zodra deze lastig gaat doen.

De 1.4 Tdi kan tot 130 Pk leveren zag ik.
De 1.4 benzine is tot 101 Pk te koop..... maar die zit dan hoog in toeren en veel minder koppel.
De 1.2 Tdi tot benzine ombouw kan rond de 78~84 Pk opleveren tot nu toe, mits hun rollenbank de juiste waarde zou geven!

Ik ga dus daarom nu op zoek naar een 1.4 benzine sloper met weinig Km en goede onderhoud historie en een schade auto is compleet dus geen blok op sloop halen, want voor de ECU kosten geld en dan ontbreken de sleutels en het inlezen kost ook geld... sloten en ECU ook overzetten en het zal gelijk werken.

Verder hoef ik dan ook niet meer op ooit misschien betrouwbaar geworden aangepaste ECU te wachten, en we lossen zo wel het Diesel probleem op en ik verwacht vele koopjes.
De Km stand is dan bij aankoop minder belang, meer de staat van de rest auto!

Re: Van Diesel naar Benzine of LPG?

Geplaatst: 25 nov 2018, 20:38
door eekhoorntje
De 1.2 Tdi is binnen, maar 840 Kg maar.....

Naast de gebroken tandriem en 3 kromme kleppen lijkt het mee te vallen.
Nog schimmel op de stoelen wegens vocht en buiten het vuil van onder de bomen... na 8 maanden stilstaan volgens laatste diesel bon!

Geen Airco, geen OSS, geen Radio en ook geen stuurbekrachtiging en nog veel meer niet.
Wel lekker licht en smalle wielen , 4x winter en 4x zomer met de lichte aluminium die er onder hoorden...14"

Gelukkig is na lang zoeken veel ellende en achterstallig onderhoud gevonden.
Naast de remblokken met metaal op metaal dus gelijk met schijf vervangen en achter ook maar.
Dat het Black Friday was, ik bezorg de pakket bezorger graag rugklachten maar nu Rode Zondag want het geld is al betaald!

Na proefdraaien met 3 kleppen en oude pakking... normaal doe ik dat nooit en ondanks lekken, het ging zonder tik dus rest motor zou goed moeten zijn.
De bak schakelde prima en eigenlijk viel het best mee.
Ik ga nu slopen, zuigers eruit, omdat niet de clinderkop maar zuiger de verbrandingsruimte vormde moet ik dat gat groter maken voor minder compressie.
1:19,5 is teveel, 1:14 van Mazda Sky Active ook nog veel en ik hoop tussen de 1:12 en 1:13 uit te komen.

De injectoren en ECU word vervangen, dat word van een Seat Mii die in puin lag en het blok ook geraakt was, maar injectoren en ontsteking en ECU lijken nog bruikbaar.
Dat is al 3 pitter en maar 1000 cc dus met de turbo van de 1.2 moet dat redelijk in de buurt komen.

Als het lukt is deze geen 870 Kg als AUA & BBY maar 840 Kg...
Maar ik reken erop dat deze bij de ALV nog lang niet klaar zal zijn, de bedrading is totaal anders en pas dat maar eens aan... net als de teller, wel kan is straks meer toeren maken maar dat hoeft voor mijn niet. 4000 toeren vind ik meer dan genoeg, 130 en meer kost alleen maar geld.

En omdat de FSI met aanpassing ook voor Gas injectie gebruikt kan worden , dan krijg je G6, alleen in NL gaan we met keuren niet verder dan G3 maar elders is G4 zeldzaam, meestal G5 en G6....
Schoner en zuiniger en ondanks compressie heb ik dan geen dure en moeilijk verkrijgbare Super te zoeken.

Re: Van Diesel naar Benzine of LPG?

Geplaatst: 16 jul 2019, 13:11
door Airspeed
Leuk project!
eekhoorntje schreef:
25 nov 2018, 20:38
De injectoren en ECU word vervangen, dat word van een Seat Mii die in puin lag en het blok ook geraakt was, maar injectoren en ontsteking en ECU lijken nog bruikbaar.
Dat is al 3 pitter en maar 1000 cc dus met de turbo van de 1.2 moet dat redelijk in de buurt komen.
Let op dat een turbo van een diesel niet bestand is tegen de veel hogere uitlaatgastemperaturen van een benzine...

Administratief prettiger zou ik het zelf vinden dat de RDW in Nederland de (onbouw)keuring doet. Kan dat voor normaal geld? Ik kan me herinneren dat alleen voor auto's met kenteken (eerste toelating) 1997 of ouder, dit vrij simpel kan/kon. Ik heb destijds mijn oude vw kever zo ook met 200pk door de keuring gekregen.
Wat zou er voor onze A2's nodig zijn als je eea hier in NL van diesel naar benzine op kenteken wil hebben?

Re: Van Diesel naar Benzine of LPG?

Geplaatst: 16 jul 2019, 13:34
door eekhoorntje
Van Diesel naar Benzine moet naast de motor ook alle kabels aangepast worden, net als ECU dus complete benzine sloper nodig voor overzetten, en zoveel total loss en nog compleet zijn er nog niet.

Van Diesel naar 3 cilinders op LPG lijkt meer kans te hebben.
Hier in Nederland moet je eerst keuren RDW, en mag je niet testen.
Daarom word ik gedwongen om het elders te doen, en zodra er een betrouwbare gekeurde komt....?
Je weet nooit hoelang zoeken en ontwikkelen koste vooraf dus even geduld.

Wel lijkt het of elke Turbo eraf moet, anders heb je een gesmolten motorblok met zuigers aan de zijkanten!