Dagboek van een Kristallblauwe ATL.
- Spits
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
- Locatie: Rotterdam
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Vandaag de "intake manifold valve" vervangen, wegens een oplichtend EML, en geregistreerde foutmelding zoals al aangegeven in een bovenstaande post.
(de foto's staan in volgorde, maar dan wel verkeerd om.... Solly hool )
De foutcode is gewist en na een testritje is de fout weg gebleven.
De oude klep bleef af en toe geblokkeerd staan in half dichte positie, en dat geeft natuurlijk een foutmelding.
De klep zit daar om lucht toevoer af te sluiten bij het afzetten van de motor, verder niets. Als je ook goed luistert dan kan je 'm weer open horen gaan na het afzetten van de motor.
Overigens alleen bij een diesel, bij een benzine broeder zou dit gewoon een gasklephuis heten en de doorstroming van lucht regelen aan de hand van de vermogensvraag.
(de foto's staan in volgorde, maar dan wel verkeerd om.... Solly hool )
De foutcode is gewist en na een testritje is de fout weg gebleven.
De oude klep bleef af en toe geblokkeerd staan in half dichte positie, en dat geeft natuurlijk een foutmelding.
De klep zit daar om lucht toevoer af te sluiten bij het afzetten van de motor, verder niets. Als je ook goed luistert dan kan je 'm weer open horen gaan na het afzetten van de motor.
Overigens alleen bij een diesel, bij een benzine broeder zou dit gewoon een gasklephuis heten en de doorstroming van lucht regelen aan de hand van de vermogensvraag.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- Spits
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
- Locatie: Rotterdam
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Nog even voor de liefhebbers; De klep heb ik op Amazon gekocht:
https://www.amazon.de/dp/B07HGCV38D/ref=cfb_at_prodpg
https://www.amazon.de/dp/B07HGCV38D/ref=cfb_at_prodpg
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- Spits
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
- Locatie: Rotterdam
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
En daar was die weer; de V157 malfunction foutcode.......
Maar hoe dan, had er toch net een nieuwe opgezet.
Tja, na wat meten en kijken is in ieder geval de kabelboom intact.....
Eerst maar 's de oude klep bekijken die ik van de week gewisseld had.
Voorzichtig open gemaakt, en waar ik al bang voor was, was zichtbaar (2 en 3de tanden zwarte tandwiel);
Zoals je kan zien zijn de tanden versleten op de oude klep.
Dit gaf ellende voor motormanagement, en liet daarom check engine opkomen in het dashboard.
Tot zover oké. Maar waarom geeft de nieuwe klep dan weer ellende, immers; starten gaat goed, rijden gaat goed, uitzetten gaat goed..... Ik nie snap niet. Het enige wat ik kan bedenken is dat de klep geen goede terugkoppeling geeft aan de ecu. Misschien wel een hardware niet compatibel met de software of iets van die strekking.
Het idee was toen om de elektronica van de oude klep in de nieuwe te zetten.
Helaas gaf dat helemaal een rare werking. Klep bleef van open naar dicht gaan op contact, en ook als het contact uit stond.
Blijkbaar is de aandrijfmotor van de nieuwe klep anders dan de oude, en is een printplaat overzetten niet gewenst.
Uiteindelijk heb ik de tandwielen iets verdraaid van de oude klep, zodat er weer iets verse tandjes in elkaar grijpen en alles weer netjes terug gezet (Electronica), getest of alles soepel open en dicht gaat en weer op de auto gemonteerd.
Foutcode verdween instant, zonder tussenkomst van een foutcode wisser!
Voorlopig laat ik de oude V157 weer even zitten, en ga wel opzoek naar een tandwiel reparatie set die ik op het net al een paar keer voorbij zag komen.
Helaas is overzetten van tandwiel geen optie van de nieuwe op de oude klep door een verschil in constructie.
Maar hoe dan, had er toch net een nieuwe opgezet.
Tja, na wat meten en kijken is in ieder geval de kabelboom intact.....
Eerst maar 's de oude klep bekijken die ik van de week gewisseld had.
Voorzichtig open gemaakt, en waar ik al bang voor was, was zichtbaar (2 en 3de tanden zwarte tandwiel);
Zoals je kan zien zijn de tanden versleten op de oude klep.
Dit gaf ellende voor motormanagement, en liet daarom check engine opkomen in het dashboard.
Tot zover oké. Maar waarom geeft de nieuwe klep dan weer ellende, immers; starten gaat goed, rijden gaat goed, uitzetten gaat goed..... Ik nie snap niet. Het enige wat ik kan bedenken is dat de klep geen goede terugkoppeling geeft aan de ecu. Misschien wel een hardware niet compatibel met de software of iets van die strekking.
Het idee was toen om de elektronica van de oude klep in de nieuwe te zetten.
Helaas gaf dat helemaal een rare werking. Klep bleef van open naar dicht gaan op contact, en ook als het contact uit stond.
Blijkbaar is de aandrijfmotor van de nieuwe klep anders dan de oude, en is een printplaat overzetten niet gewenst.
Uiteindelijk heb ik de tandwielen iets verdraaid van de oude klep, zodat er weer iets verse tandjes in elkaar grijpen en alles weer netjes terug gezet (Electronica), getest of alles soepel open en dicht gaat en weer op de auto gemonteerd.
Foutcode verdween instant, zonder tussenkomst van een foutcode wisser!
Voorlopig laat ik de oude V157 weer even zitten, en ga wel opzoek naar een tandwiel reparatie set die ik op het net al een paar keer voorbij zag komen.
Helaas is overzetten van tandwiel geen optie van de nieuwe op de oude klep door een verschil in constructie.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3779
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Kan het zijn dat de nieuwe klep met behulp van VAG-com moet worden ingelezen?
- Spits
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
- Locatie: Rotterdam
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Bij de benzine broeders noodzakelijk, en bij de A2's op brandstof van de duivel volgens mij niet. Heb er in ieder geval niets over kunnen vinden, maar als iemand het weet hoor ik het graag.Peter_Audi_A2 schreef: ↑01 apr 2019, 21:52Kan het zijn dat de nieuwe klep met behulp van VAG-com moet worden ingelezen?
Het zou ook gewoon aan de klep kunnen liggen, deze is immers een aftermarket merkloos ding en géén originele VDO klep........ Gevalletje goedkoop =........ Juist, dat dus.
Sometimes you loose, sometimes the other one wins......
Oja voordat ik het vergeet; koop de klep waar ik een link van gepost heb dus maar niet!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3779
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ga je nog een "bewertung" invullen? Lijkt me goed om het even terug te koppelen naar de leverancier ...
- Spits
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
- Locatie: Rotterdam
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Goeie van je, vergeet ik altijd te doen!
Terugkoppeling kan ik niet zoveel mee, immers heb ik de klep opengemaakt dus van refund zal geen sprake zijn. Zou ook niet fair zijn van mijn zijde om dan nog een claim neer te leggen.
Afijn, mijn verlies, hopen dat andere klanten het op andere gedachte kan brengen is nog wel zo aardig.
Review is achtergelaten op Amazon, maar wel in Engels wegens geen Dooits spreggen oent skreiben, dus zien of ie geplaatst wordt!
Terugkoppeling kan ik niet zoveel mee, immers heb ik de klep opengemaakt dus van refund zal geen sprake zijn. Zou ook niet fair zijn van mijn zijde om dan nog een claim neer te leggen.
Afijn, mijn verlies, hopen dat andere klanten het op andere gedachte kan brengen is nog wel zo aardig.
Review is achtergelaten op Amazon, maar wel in Engels wegens geen Dooits spreggen oent skreiben, dus zien of ie geplaatst wordt!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- eekhoorntje
- Berichten: 3332
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
Ik zou deze toch terug sturen, dat plastic is gewoon niet goed gemaakt en met foto zien ze geen
slijtage maar gewoon tekort plastic in gedaan.
Bij montage niet opletten en dat is dus montage fout.
Matige onderdelen met gietfouten dus geen tanden zie ik.
Dat het open gemaakt is mag normaal nooit maar nu vind ik dat wel redelijk.
Alleen maar terug hadden ze deze gewoon weer opnieuw verkocht en krijg je kringloop onderdelen
die vele keren retour gaan.
De leverancier kan met deze foto ook bij de fabriek claimen en misschien kwamen er wel meerdere terug.
Gewoon proberen, hier heb je nu toch ook niets aan!
Verder kreeg ik in Berlin de indruk dat de meeste studenten beter Engels spreken als vele Nederlanders dus doe maar....
Zahnrad mit Gussfehler, 4 Zähne fehlen. (Tandwiel met gietfout, 4 tanden ontbreken!)
Gearwheel with casting error, 4 teeth missing.
slijtage maar gewoon tekort plastic in gedaan.
Bij montage niet opletten en dat is dus montage fout.
Matige onderdelen met gietfouten dus geen tanden zie ik.
Dat het open gemaakt is mag normaal nooit maar nu vind ik dat wel redelijk.
Alleen maar terug hadden ze deze gewoon weer opnieuw verkocht en krijg je kringloop onderdelen
die vele keren retour gaan.
De leverancier kan met deze foto ook bij de fabriek claimen en misschien kwamen er wel meerdere terug.
Gewoon proberen, hier heb je nu toch ook niets aan!
Verder kreeg ik in Berlin de indruk dat de meeste studenten beter Engels spreken als vele Nederlanders dus doe maar....
Zahnrad mit Gussfehler, 4 Zähne fehlen. (Tandwiel met gietfout, 4 tanden ontbreken!)
Gearwheel with casting error, 4 teeth missing.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Spits
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
- Locatie: Rotterdam
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Eh, Dirck, de afgesleten tanden zijn van de oude klep..........eekhoorntje schreef: ↑02 apr 2019, 11:03Ik zou deze toch terug sturen, dat plastic is gewoon niet goed gemaakt en met foto zien ze geen
slijtage maar gewoon tekort plastic in gedaan.
Bij montage niet opletten en dat is dus montage fout.
Matige onderdelen met gietfouten dus geen tanden zie ik.
Dat het open gemaakt is mag normaal nooit maar nu vind ik dat wel redelijk.
Alleen maar terug hadden ze deze gewoon weer opnieuw verkocht en krijg je kringloop onderdelen
die vele keren retour gaan.
De leverancier kan met deze foto ook bij de fabriek claimen en misschien kwamen er wel meerdere terug.
Gewoon proberen, hier heb je nu toch ook niets aan!
Verder kreeg ik in Berlin de indruk dat de meeste studenten beter Engels spreken als vele Nederlanders dus doe maar....
Ben zelf zo eigenwijs en verantwoordelijk geweest om een "El Cheapo" klep te kopen, te monteren, niet werkend naar bevrediging gevonden (foutcode) en 'm vervolgens open te slopen....... In dat licht bezien lijkt het me niet kies dan nog aanspraak te maken op een financiële teruggave.
Maakt niet uit verder, ik neem mijn verlies, maar ook winst om weer wijzer te zijn geworden.
De oude klep is nu voorlopig werkende met de ralle tandwielen en te zijner tijd ga ik een oplossing vinden om deze weer netjes te maken. Hoe weet ik nog niet, maar waar een wil is , is een weg!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Je schreef het zelf al:
Sometimes you loose, sometimes the other one wins......
Wat voor mij nog erg onduidelijk is:
Wat doet dat klepje nu precies?
Als je geen brandstof meer inspuit gaat een diesel ook uit, daar heb je geen klep voor nodig in de lucht toevoer..... wordt er op 1 of andere manier iets met het gecreëerde vacuüm gedaan?
Sometimes you loose, sometimes the other one wins......
Wat voor mij nog erg onduidelijk is:
Wat doet dat klepje nu precies?
Als je geen brandstof meer inspuit gaat een diesel ook uit, daar heb je geen klep voor nodig in de lucht toevoer..... wordt er op 1 of andere manier iets met het gecreëerde vacuüm gedaan?