Motor ombouw

Projecten, modificaties en accessoires.
blauwe-TDI
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 dec 2017, 20:31
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

26 jan 2018, 11:17 4 x

Hallo,

Hierbij een verslagje van de motor ombouw die ik onlangs heb uitgevoerd.

Waar gaat het om:
Een 1.4 TDI 90 pk (ATL).
In mijn auto zit dezelfde motor nu heb ik de schade auto van Hans gekocht, ook een ATL, en heb zijn motor compleet met versnellingsbak, aandrijfassen, wiellagers, veerpoten incl. toplager overgezet.
Waarom? De schade auto heeft ca. 100.000 km minder gelopen dan de mijne.

De motor van de schade auto had net groot onderhoud achter de rug die van mij was daarvoor aan de beurt.

Hoe
Er is geen brug voorhanden. Daarom heb ik de voorbumper verwijderd. Ik beperk me tot de hoofd zaken omdat andere zaken voor zich spreken.
Van het front waar de koeling. interkoeler enz. inzit heb ik alle slangen los gemaakt en de koelvloeistof af laten lopen met uitzondering van de airco.

De droger en de vaste leidingen zitten aan de linkerkant gemonteerd de verbinding naar de aircopomp (rechts) gaat met flexibele slangen. Ik heb het front opgehangen en de aircopomp los gemaakt en deze naar ook naar de linker kant gebracht (opgehangen).
Dit heb ik gedaan omdat de aircopomp op mijn wagen nog maar 2 jaar oud is en recent afgevuld. Ik kon daarmee de motor verwijderen zonder het airco systeem te hoeven legen en opnieuw te vullen.
Ook heb ik de verse aircopomp op de donor motor gemonteerd.

Verder is het een kwestie van alle leidingen en stekkers die verbinding hebben met de motor losmaken.

Ik ben begonnen met de donor om die uit te bouwen. Het lastigst bleken de drie moeren te zijn waarmee de uitlaat op de turbo vast zit. Van de donor auto kreeg ik die uiteindelijk los. Op mij eigen auto waren een ander type moeren gebruik. Die zagen eruit als moeren met een insnede aan het uiteinden. Ik denk dat de moeren daarmee knellen om de draadeinden.
Ik kreeg met geen enkel stuk gereedschap grip op deze moeren.
Uiteindelijk heb ik de moeren stuk geslepen met kleine slijpschijfjes op een Dremel. Je kunt er erg slecht bij, was echt een vervelend klusje, maar het is uiteindelijk gelukt.

Toen alles los was heb ik een karretje gemaakt van een paar balken een plaatje hout en vier zwenkwielen daar heb ik de motor op laten zakken. Voordat ik dat heb gedaan heb ik overigens de onderste motorsteun (verbinding naar het subframe) losgemaakt. Vervolgens de motor op de kar later zakken een spanband er omheen en de twee andere motorsteunen (links en rechts) los gemaakt. Dan de auto een klein stukje op krikken en ik kon de motor inclusief de aandrijving en veerpoten onder de auto vandaan rijden.
IMG_2695.JPG
IMG_2695.JPG (909.4 KiB) 4745 keer bekeken
Zelfde procedure bij mijn auto en dan de donor motor eronder rijden en weer alles vast maken.
Heb voor de montage van de uitlaat een nieuwe pakking en moeren gebruikt (gewoon bij de dealer gehaald).
IMG_2713.JPG
IMG_2713.JPG (1.16 MiB) 4745 keer bekeken
Starten
Dan nadat alles weer vast zit en de koelvloeistof is aangevulde en de accu weer is aangesloten starten. Dat was geen succes, helaas. De motor liep wel maar niet mooi rond. Ik had wel wat gekuch verwacht vanwege lucht in het brandstofsysteem. Maar ook na een tijdje bleef de motor nog onregelmatig stationair lopen. Uiteindelijk werd het beter. Heb een stuk gereden en vond de motor veel trager dan ik gewend was. Toen ik terug was liep de motor stationair wel beter dan met de start maar wel een beetje rauw. Na het afzetten van de motor en opnieuw starten liep de motor weer net zo onregelmatig als met de eerste start, :@ .

ECU
Ik heb toen besloten de ECU over te zetten. Dan moet je ook het instrumenten paneel en de spoel bij het contactslot overzetten. Ook moet je dan de voorkant van de sleutel van de donor auto overzetten omdat je anders problemen krijgt met de startblokkering.
Dit alles overgezet om te zien of de motor dan wel goed loopt, dat deed deze in de schade auto namelijk wel.
Om het contactslot en de spoel over te zetten hoef je niet het hele slot los te maken (breekbouten). Je kunt het slot zelf verwijderen door terwijl de sleutel erin zit met een stuk staaldraad (dikke paperclip) het binnenwerk te ontgrendelen deze kun je er dan compleet uitnemen.

Opnieuw starten
Met de bijbehorende software loopt de motor goed.
Waar dit in zit is mij een raadsel. Het zijn beide ATL blokken. Je zou verwachten dat die beide goed moeten lopen op de standaard software, voor zover ik weet is mijn auto niet gechipt.

Nu de komende tijd maar rijden en kijken hoe de motor zich houd.
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jan 2018, 12:03 0 x

Leuk dat in ieder geval een gedeelte van de A2 van @HansH wordt gerecycled. Zie ook https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?f=4&t=7541

Verder een mooi verslag! Altijd leuk om te lezen dit soort dingen.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jan 2018, 12:19 0 x

Mooi relaas van de motorwissel!

Inderdaad vreemd dat de (nieuwe) motor en (oude) ECU niet lekker samenwerkten; hoe lang heb je ze aan elkaar gekoppeld gehad? Ik kan me voorstellen dat de "gewenning" een uur / 50 km rijden vergt. Gaf de oude ECU nog foutmeldingen terwijl de moet onregelmatig liep?
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 jan 2018, 13:30 0 x

Mooi werk! Daar zijn vast wel heel wat uurtjes meegemoeid, inklusief nachtplanning? Bij die foto's krijg ik direkt de tekst " Vorsprung durch technik" in mijn hoofd.
Wel geruststellend dat de bijbehorende ecu wel het goede resultaat gaf!
Gebruikersavatar
wil
Berichten: 209
Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:05
Locatie: Heerhugowaard
Motortype: Weet ik niet

26 jan 2018, 14:24 0 x

Vind het erg interessant hoe je dit hebt aangepakt , ik ben zelf niet echt onhandig maar aan dit soort dingen ga ik mijn vingers niet branden.
Moet je nu ook de "nieuwe" motor in je kenteken laten veranderen oid?
blauwe-TDI
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 dec 2017, 20:31
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

26 jan 2018, 14:46 0 x

Heb de motor zeker wel een uur met de oude ECU laten lopen en heb er een stuk mee gereden.
Hij liep niet mooi regelmatig. Stationair was het wel beter geworden maar zoals gezegd met opnieuw starten, met warme motor gelijk weer het op twee benen lopen effect.
Ik kreeg idd ook een foutmelding het oranje motor lampje ging aan.

Volgens mij hoef ik het motornummer niet aan te laten passen. Het is nog steeds een diesel en een ATL maakt technisch en qua milieu eisen allemaal niets uit.

Was een flinke klus, twee keer uitbouwen en een keer inbouwen. Gelukkig ging het meeste voorspoedig. Maar het kost wel een paar dagen.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

24 jul 2021, 10:47 1 x

Zo, Da's lang geleden :P .
Nou niet heel lang, want gisteren was het de bedoeling om een remap/chip tuning te laten plaatsvinden en dat gaf precies hetzelfde euvel! :(

En hoe komt dat? Nou dat komt omdat ik deze bovenstaande A2 nu bezit........
Klaarblijkelijk is er op maat geschreven software op de ECU van @HansH gezet, vanwege een bepaalde reden (?).

Na het testen van een originele ATL standaard ECU liep de motor ook onregelmatig stationair.
Uiteindelijk is de bewaarde software weer terug geschreven en de motor liep weer netjes.
Doch, ik mis wat trekkracht onderin in vergelijk met m'n oude ATL....... To be continued!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 jul 2021, 16:31 2 x

Ik heb hier nog een ECU voor de ATL liggen, waar Morris (MT Automotive in Wijk bij Duurstede) de startonderbreker heeft uitgeprogrammeerd. Gebruikt voor testen toen mijn cruise control kuren had. Als je een exemplaar om mee te experimenteren nodig hebt...
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

24 jul 2021, 21:06 0 x

@Peter_Maathuis Thanx, heb hier ook nog een originele ATL ECU met remap van Timmus, dus linksom of rechtsom gaat 't goedkomen!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 jul 2021, 21:08 1 x

Spits schreef:
24 jul 2021, 10:47
Zo, Da's lang geleden :P .
Nou niet heel lang, want gisteren was het de bedoeling om een remap/chip tuning te laten plaatsvinden en dat gaf precies hetzelfde euvel! :(

En hoe komt dat? Nou dat komt omdat ik deze bovenstaande A2 nu bezit........
Klaarblijkelijk is er op maat geschreven software op de ECU van @HansH gezet, vanwege een bepaalde reden (?).

Na het testen van een originele ATL standaard ECU liep de motor ook onregelmatig stationair.
Uiteindelijk is de bewaarde software weer terug geschreven en de motor liep weer netjes.
Doch, ik mis wat trekkracht onderin in vergelijk met m'n oude ATL....... To be continued!
Een tuner ziet toch meteen wat er aangepast is aan deze ecu? En met dat programma is er dan toch weer een tuning voor te maken?

Jos.
Plaats reactie