Stuurhuis vervangen

Projecten, modificaties en accessoires.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johannes25
Audi A2 clublid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jan 2020, 16:27
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 jan 2023, 20:26 0 x

Goedendag,

Vorig jaar bij de APK keuring gaf mijn garage aan dat dit jaar het stuurhuis gereviseerd moet worden.
Nu ik hier en daar wat nazoek kan ik een gereviseerd stuurhuis krijgen voor € 300,= excl. BTW
Voor datzelfde bedrag kan ik ook een stuurhuis van Bosch of Brembo krijgen bij een ander garage dan mijn huidige.

Mijn huidige garage kan een revisie stuurhuis leveren voor € 475,= excl. BTW.
Dat is dan wel incl. binnenste kogels en de hoes die hier omheen zit.
Dit zit er blijkbaar bij veel bedrijven niet bij.

Vorig jaar zijn met de APK de stuurkogels vervangen en de stuurhoes en stuurhuishoes,.
Hij kon het toen nog schoonmaken. Geeft aan dat het nu niet meer door de keuring zal komen.

Nu zit ik met een paar vragen:

- Hoe weet ik nu of het stuurhuis idd vervangen moet worden? (Wij rijden ongeveer 5.000km per jaar) Ik merk niets aan het sturen. Auto stuurt super strak.
- En indien dit het geval is, kan ik beter een nieuw stuurhuis nemen of een gereviseerde?
- Bosch is natuurlijk een bekend merk, maar heeft iemand ervaring met de stuurhuizen van Brembo?
- Klopt het dat de stuurhuizen in principe zonder binnenste kogels en hoezen geleverd worden?
- De garage die een Bosch of Brembo stuurhuis voor € 300,= excl. BTW kan leveren geeft aan 2 uur werk te hebben voor het vervangen. Als ik hier en daar lees kan het nooit in die 2 uur, maar dat hjet eerder 4 tot 5 uur kost..
- Via het forum kom ik op een Duitse forum waar een link staat naar een product LecWec. (universele remedie tegen lekkende afdichtingen) heeft iemand hier ervaring mee. Lijkt mij een lapmiddel, maar ik ben geen techneut.

Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 jan 2023, 22:52 1 x

Johannes25 schreef:
19 jan 2023, 20:26

Vorig jaar zijn met de APK de stuurkogels vervangen en de stuurhoes en stuurhuishoes,.
Hij kon het toen nog schoonmaken. Geeft aan dat het nu niet meer door de keuring zal komen.

Nu zit ik met een paar vragen:

- Hoe weet ik nu of het stuurhuis idd vervangen moet worden? (Wij rijden ongeveer 5.000km per jaar) Ik merk niets aan het sturen. Auto stuurt super strak.
Waarschijnlijk is het "zweten" van het stuurhuis een serieuze lekkage geworden. Heb hetzelfde probleem gehad, als de olie eruit is, gaat de auto zwaar sturen ...
- En indien dit het geval is, kan ik beter een nieuw stuurhuis nemen of een gereviseerde?
Je zou ook nog een derde keuze kunnen maken, een gebruikt sruurhuis, ik heb 2 jaar geleden een gebruikt stuurhuis laten monteren door de A2-dokter.
- Bosch is natuurlijk een bekend merk, maar heeft iemand ervaring met de stuurhuizen van Brembo?
Is allebei aftermarket, wel goed navragen of deze passend zijn voor de A2.
- Klopt het dat de stuurhuizen in principe zonder binnenste kogels en hoezen geleverd worden?
Geen idee, waarschijnlijk om de prijs laag te houden (hergebruik van kogels/hoezen en of apart vervangen)
- De garage die een Bosch of Brembo stuurhuis voor € 300,= excl. BTW kan leveren geeft aan 2 uur werk te hebben voor het vervangen. Als ik hier en daar lees kan het nooit in die 2 uur, maar dat hjet eerder 4 tot 5 uur kost..
De wielen moet opnieuw worden uitgelijnd en de stuurhoeksensor moet opnieuw worden afgesteld, zou even navragen op dit bij de uren/prijs inzit.
- Via het forum kom ik op een Duitse forum waar een link staat naar een product LecWec. (universele remedie tegen lekkende afdichtingen) heeft iemand hier ervaring mee. Lijkt mij een lapmiddel, maar ik ben geen techneut.
Lijkt mij een lapmiddel, ik vraag me bij dergelijke middelen altijd af of de boel niet inwendig wordt vervuild/beschadigd. Als je pech heb moet er naderhand meer dan alleen het stuurhuis worden vervangen.

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik zou eens bij de A2-dokter informeren, ik ben 2 jaar terug goed door hem geholpen voor een vriendelijke prijs. De auto stuurt nog steeds goed. :thumbmin:
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 jan 2023, 18:09 0 x

Ik heb vorig jaar zelf het stuurhuis vervangen in een uurtje of 5. Had het nog nooit gedaan dus 2 voor een ervaren monteur lijkt mij te doen.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 jan 2023, 18:20 0 x

Johannes25 schreef:
19 jan 2023, 20:26
Goedendag,

Nu zit ik met een paar vragen:

- Via het forum kom ik op een Duitse forum waar een link staat naar een product LecWec. (universele remedie tegen lekkende afdichtingen) heeft iemand hier ervaring mee. Lijkt mij een lapmiddel, maar ik ben geen techneut.

Alvast bedankt voor de reacties.
In m'n SSangyong al 2 jaar zo het lekken van de stuurbekrachtiging op een aanvaardbaar lek niveau kunnen houden.
Dat wil zeggen dat er nog steeds af en toe wat druppelt.

Geen probleem hier in Gabon, de APK-man kijkt hier alleen of de remmen werken en of de handrem het nog doet.
Als hij je erg aardig vindt dan remt hij met het voet pedaal een beetje bij als de handrem te weinig werkt.
"Het was weer keurig meneer."
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

20 jan 2023, 18:59 0 x

Welke garage koop bij welke onderdelen leverancier!

Een compleet stuurhuis lekker makkelijk en klant betaalde wel.... of...
Revisie setje en iets meer uurloon?

Denk dat richting Waalwijk gaan na bellen de beste en voordeligste oplossing is en vraag gelijk of hij nog meer zwakke puntjes ziet.
Vele doen een nieuwe stuur of fusee kogel, ik doe rubbers liever jaar eerder preventief... goedkoper en sneller en onze A 2 dokter denkt hier hetzelfde over!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Johannes25
Audi A2 clublid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jan 2020, 16:27
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 jan 2023, 13:32 1 x

Vandaag contact gehad met A2 Dokter.
Ik heb gelukkig tijd tot half maart. :)
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Johannes25
Audi A2 clublid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jan 2020, 16:27
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 jan 2023, 21:56 5 x

Vanavond grote wisseltruc met de A2 Dokter.
Dit zie niet niet vaak.
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-01-31 at 21.53.16.jpeg
WhatsApp Image 2023-01-31 at 21.53.16.jpeg (145.05 KiB) 469 keer bekeken
Plaats reactie