accu vervangen EV ombouw

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Pieter_ev
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 nov 2022, 19:43
Locatie: Amstelveen
Motortype: A2 met motorombouw

28 dec 2022, 23:09 7 x

Hierbij mijn EV reparatie project.
Hier onder zal ik mijn best doen de verschillende delen te beschrijven.

RDW invoeren/kenteken
EV ombouw projecten kunnen naar mijn weten op 3 verschillende manieren op kenteken komen.
  • Een ombouw zal in de meeste gevallen EMC gekeurd moeten worden. Dit kost veel.
  • Een ombouw word opgebouwd met onderdelen van een europese goedgekeurde donor auto. Mogelijk zonder EMC keuring.
  • Een ombouw is al een keer gekeurd in een ander europees land.
Zelf loop ik al langer met het idee om een auto om te bouwen tot ik deze a2 tegen kwam. Met het duitse kenteken zou ik in Nederland op een redelijk makkelijke manier in een EV rijden waar ik zelf ook aan kan sleutelen. Dus na de aankoop eerst maar naar de RDW. Hier werden wat foutjes in het duitse kenteken gevonden.
Zo stond er nog een CO2 uitstoot en een geluids uitstoot op het duitse kenteken. Als het goed is staan deze nu beide op nul maar ik heb het kenteken nog niet binnen.
trailer.jpg
trailer.jpg (264.18 KiB) 806 keer bekeken

LiFePo4 accu demonteren
oud1.jpg
oud1.jpg (4.01 MiB) 806 keer bekeken
Het accupakket zit achterin in een aluminium bak tussen het frame. De diesel tank ligt nog op zijn orginele plek en wordt gebruikt voor de verwarming. Het systeem werkte met een emus bms(alle losse printplaatjes op de cellen). De BMS(Battery Managment System) houd de cellen in de gaten voor over en onder voltage en temperatuur. Daarnaast balanceerd hij alle cellen tot het zelfde voltage. In een gebalanceerd pakket wordt van elke cel even veel gevraagd(belangrijk voor de levensduur). Helaas zijn alle cellen erg ontladen, de hoogste losse cel heeft een spanning van 0.4V (normaal tussen de 2.5 en 3.65 volt). Het pakket bestaat uit 30 cellen in serie. 96V(nominaal), 180Ah, 17.2KWh in totaal. Elke cel weegt 5.6kg dus 186kg in totaal.
Ik heb er voor gekozen om het komplete accupakket te vervangen. De cellen zijn volgens mij niet meer naar orginele werking te herstellen.
De oude accucellen zijn LiFePo4 cellen hier een foto met data:
Calb.jpg
Calb.jpg (3.31 MiB) 806 keer bekeken
A2 ev ombouw 2002
VW type 3 variant 1966
Gebruikersavatar
Pieter_ev
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 nov 2022, 19:43
Locatie: Amstelveen
Motortype: A2 met motorombouw

28 dec 2022, 23:41 2 x

Opel Corsa e accu pakket
Corsa1.JPG
Corsa1.JPG (831.53 KiB) 799 keer bekeken
Corsa2.jpg
Corsa2.jpg (3.01 MiB) 799 keer bekeken
corsa3.jpg
corsa3.jpg (4.04 MiB) 799 keer bekeken
Corsa4.jpg
Corsa4.jpg (3.63 MiB) 799 keer bekeken
In de zoektocht naar een nieuwe accu ben ik uiteindelijk op dit accupakket uit een Opel Corsa e uit 2020 terecht gekomen. Het pakket komt uit een schadeauto met weinig kilometers en de lithium cellen zijn in mooie modules verwerkt. Ik ben van plan het bestaande BMS systeem over te nemen. Het complete pakket bestaat in totaal uit 96 cellen in 18 modules van 6 cellen. Elke module heeft een capaciteit van 2.775kWh. Omdat dit een andere lithium chemistry is hebben deze cellen een andere voltage range (van 3 tot 4.2 volt). 24 van deze cellen in serie hebben ongeveer het gewenste voltage. Dat zijn dus 4 modules van 6 cellen. Ik ben van plan om meerdere pakketten van 4 modules in te bouwen om zo op een mooie range te komen. Elk pakket zal ongeveer 60 km range zijn maar dat is nu nog lastig te zeggen. Het ontwikkelen van een systeem rond de bestaande BMS zal wat tijd kosten maar een mooie integratie maakt het de moeite waard.

Eerste (onveilige)meters
Om het geheel toch te testen(en omdat ik het niet kon laten ;) )heb ik vandaag 4 nieuwe modules aangesloten zonder BMS. In eerste instantie kwam er geen beweging in. Na het checken van alle bedrading en het maken van duidelijke schema's kwam ik er achter dat er een laad beveiliging op zit. Deze beveiliging zorgd ervoor dat de auto niet "start" als de accu aan het laden is. Ik had alleen al eerder de lader hiervan losgekoppeld. Hierna was het zover de eerste meter (en niet veel meer :joy: )
https://youtu.be/YooQENT02AY
A2 ev ombouw 2002
VW type 3 variant 1966
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 dec 2022, 00:15 1 x

Gaaf hoor!

Sympathy for the devil :thumbmin:
Gebruikersavatar
Ger964
Berichten: 238
Lid geworden op: 26 mar 2014, 01:10
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 dec 2022, 10:27 0 x

Mooi project 👍.

Zal best een markt voor kunnen zijn mits het betaalbaarder en meer plug & play wordt. Veel A2’s hebben inmiddels een hoge kilometerstand en zouden op deze manier een tweede leven kunnen leiden.
Adrie-1
Audi A2 clublid
Berichten: 138
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:11
Locatie: Eindhoven
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 dec 2022, 10:45 1 x

Goede werkplaats tot je beschikking zie ik, dat is al heel fijn!

Bij je oude cellen zie ik blauwe en grijze, wellicht al een keer eerder vervangen?
Zaten die cellen nog vast, anders dan door de zwaartekracht? Het lijkt alsof je ze er zo uit kunt tillen...

Gaaf project, leuk dat je het hier deelt! Ik ben nog niet verder gekomen dan wat klooien aan een electrische scooter (met lifepo4 btw.).
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 dec 2022, 17:18 1 x

Ziet eruit als een grondige aanpak, respect!

Ik hoop dat je documentatie van het Opel BMS kunt vinden, want het BMS moet ook met de lader communiceren. Dat gaat bij mij via CAN. Het BMS zou zomaar kunnen vragen om 400 Volt en de lader staat dan met de spreekwoordelijke mond vol tanden.

Je zult waarschijnlijk ook de hoogspanningbekabeling (en de zekeringen) moeten aanpassen aan de grotere stroomsterkte: Opel gebruikt 400 Volt en je A2 100 Volt, maar de motor in de A2 is vast wat zwakker dan die in de Opel.

Heb je bedacht wat je met de oude cellen gaat doen? Ik heb nog geen bedrijf gevonden die LiFePO4 kan recyclen...

Ben heel benieuwd hoe het verder gaat, maar de eerste meter elektrisch rijden is al een hele stap voorwaarts!
Gebruikersavatar
Pieter_ev
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 nov 2022, 19:43
Locatie: Amstelveen
Motortype: A2 met motorombouw

29 dec 2022, 17:26 1 x

Ger964 schreef:
29 dec 2022, 10:27
Mooi project 👍.

Zal best een markt voor kunnen zijn mits het betaalbaarder en meer plug & play wordt. Veel A2’s hebben inmiddels een hoge kilometerstand en zouden op deze manier een tweede leven kunnen leiden.
Ik ben het zeker met je eens. De A2's zijn een mooie basis voor een elektrische aandrijving. Er is redelijk veel plek voor accu's en het lichtgewicht design maakt dat er minder accu's nodig zijn. Regelgeving maakt het in Nederland nog lastig. Dit project vindt ik ook heel interessant https://youtu.be/nyPFeYjcn1U. Deze A2 is omgebouwd met een Prius motor en motor controller. Dit lijkt zonder EMC keuring door de RDW te moeten komen. En heeft volgens de bouwer €5500,- gekost. Het hele process staat op dit forum omschreven: https://openinverter.org/forum/viewtopic.php?p=49324

Voor degene die het met een e-up motor wil proberen.
IMG_2315.jpg
IMG_2315.jpg (3.42 MiB) 658 keer bekeken
Deze heb ik te koop. Kompleet met motor controller, accu lader, airco pomp, verwarming, kabelboom etc. exclusief accu.
A2 ev ombouw 2002
VW type 3 variant 1966
Gebruikersavatar
Pieter_ev
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 nov 2022, 19:43
Locatie: Amstelveen
Motortype: A2 met motorombouw

29 dec 2022, 17:42 1 x

Peter_Maathuis schreef:
29 dec 2022, 17:18
Ziet eruit als een grondige aanpak, respect!

Ik hoop dat je documentatie van het Opel BMS kunt vinden, want het BMS moet ook met de lader communiceren. Dat gaat bij mij via CAN. Het BMS zou zomaar kunnen vragen om 400 Volt en de lader staat dan met de spreekwoordelijke mond vol tanden.

Je zult waarschijnlijk ook de hoogspanningbekabeling (en de zekeringen) moeten aanpassen aan de grotere stroomsterkte: Opel gebruikt 400 Volt en je A2 100 Volt, maar de motor in de A2 is vast wat zwakker dan die in de Opel.
Dankjewel! :D

Voor de aanschaf van het accupakket heb ik dit forum gevonden https://openinverter.org/forum/viewtopic.php?t=2181 hier hebben meerdere al hetzelfde bereikt met de Opel modules. Ik zal zelf een module moeten maken die tussen alle losse accumodules en de A2/lader zit.

In het Opel pakket heb ik een zekering van 400A gevonden met mijn motor van 28kw nominaal en 40kw piek komt het redelijk tot aan de grens dus wel oppassen.
A2 ev ombouw 2002
VW type 3 variant 1966
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 dec 2022, 21:04 1 x

Bij 3:51 van de video laat hij zien dat de batterij naar voren geschoven is ten koste van de achterbank (die de eigenaar toch niet nodig heeft). De gewichtsverdeling is dus belangrijk.

https://youtu.be/nyPFeYjcn1U?t=231

Ga je dat ook doen? Of kun je verdelen en de een deel van de accus naar voren monteren om zo de achterbank behouden?
De vering tijdens je eerste testmeter stond mooi, maar of dat ook zo is als je alle accus op of achter de achteras monteert weet ik niet. Ik heb er overigens totaal geen verstand van.
Gebruikersavatar
Pieter_ev
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 nov 2022, 19:43
Locatie: Amstelveen
Motortype: A2 met motorombouw

29 dec 2022, 21:42 1 x

achteras1.jpg
achteras1.jpg (3.04 MiB) 609 keer bekeken
Ik heb hier een betere foto met een lege accu-bak. De achtervering zal dus een aangepast zijn bij de eerdere ombouw. Hier zijn 186 kg aan lifepo4 accu's uit en ik wil dat uiteindelijk vervangen met 16 modules van 12 kg(dat is 192 kg). Waarschijnlijk ga ik 4 modules op de plek van de originele diesel tank plaatsen(iets voor de achteras en onder de achterbank) en 12 in de huidige accubak. Dat scheelt dus niet heel veel met de lifepo4 accu's en daar is al rekening mee gehouden. Meedenken wordt altijd gewaardeerd :thumbmin:
Bijlagen
achteras2.jpg
achteras2.jpg (3.45 MiB) 609 keer bekeken
A2 ev ombouw 2002
VW type 3 variant 1966
Plaats reactie