Trekhaak voor type AUA motor

Discussie over het exterieur van de A2
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 jul 2019, 13:33 0 x

Beste geïnteresseerden,

Zoals jullie uit het onderwerp kunnen afleiden heb ik een A2 met AUA motor. Ik wil daar graag een trekhaak onder om tijdens de vakanties een kleine aanhanger te kunnen trekken. Op dit moment staan er streepjes achter Techn. Max. Massa AHW, Q1 & Q2 op het kentekenbewijs, dit wil ik aangepast hebben door de RDW.

Ik heb contact met de RDW opgenomen wat ik hier voor moet doen. Je heb een verklaring nodig omtrent de type goedkeuring van de fabrikant.

Ik heb vervolgens met Audi Nederland gebeld. Na het gesprek de volgende mail ontvangen hoe verder te handelen.

Mail,

Geachte heer ...,


U kunt uw vraag richten tot de afdeling Typegoedkeuring van Pon's Automobielhandel BV, via het volgende e-mailadres: tgk@pah.nl. Deze afdeling kan bepalen of het trekgewicht van uw auto aangepast kan worden. Indien dit mogelijk is, zullen zij hier toestemming voor geven en kunt u met een bewijs van de afdeling Typegoedkeuring naar het RDW om het kentekenbewijs te laten aanpassen.

Om uw vraagstelling zo snel en volledig mogelijk te kunnen beantwoorden, wil ik u vriendelijk vragen de volgende gegevens mee te sturen:
- Uw vraagstelling;
- Kopie kentekenbewijs;
- Uw volledige NAW-gegevens inclusief telefoonnummer.


Met vriendelijke groet,

Audi Customer Care

Vervolgens een mail gestuurd en de reactie afgewacht, dat was de volgende.

Mail,

Geachte meneer ,


Wij kunnen inderdaad een verklaring uitgeven voor aanhangwagengewicht voor uw AUDI A2 met chassisnummer ...
Uw auto is echter -in de huidige staat- niet geschikt om een aanhangwagen te trekken.
Hiervoor dient namelijk een speciaal voor dit model ontwikkelde trekhaak te worden gemonteerd.
Deze is bij de AUDI-dealer verkrijgbaar.

Nadat u ons bewijs heeft gepresenteerd, dat deze speciale trekhaak werd gemonteerd, kunnen wij een verklaring voor u maken waarmee u de aanhangwagengewichtgegevens kunt laten aanpassen op uw kenteken.
Een scan of kopie van de werkorder of factuur van de montage door de AUDI-dealer voldoet hiervoor.

Naast deze trekhaak dient ook een aangepast typeplaatje te worden besteld en gemonteerd.
Dat is een sticker met de door de fabrikant gegarandeerde gewichten.
Deze kunt u eveneens bestellen bij uw AUDI-dealer.
Laat de AUDI-dealer vooraf contact opnemen met de afdeling Typegoedkeuring, om te voorkomen dat een typeplaatje met de verkeerde gewichten wordt besteld. Dit typeplaatje kost ca. €95,-
Wij sturen u nog specifieke bestelinformatie voor het bestellen van het typeplaatje bij de AUDI-dealer.
U kunt terecht bij elke AUDI-dealer voor zowel de trekhaak als het typeplaatje.


Met vriendelijke groet,


Afdeling Typegoedkeuring
Technische Services

Heb inmiddels contact gehad met de Audi dealer wat het gaat kosten om deze trekhaak te laten monteren, antwoord daarop zal nog volgen. Zodra ik dat weet laat ik het weten.

Hoop dat met dit bericht de onduidelijkheid voor velen over het wel of niet kunnen monteren van trekhaak onder een A2 met een AUA motor weg is genomen, iig bij mij wel.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 jul 2019, 15:02 0 x

Alleen maar bescherming voor omzet van dealer werkplaats.......

Een andere trekhaak en ze doen niets.....
BBY kopen of inruilen gaan makkelijker en sneller!

Als je met AUA een ongeval kreeg met aanhanger loop je risico, Politie kijkt alleen als te laat is helaas.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 jul 2019, 16:15 1 x

Voor mij geen optie om BBY the kopen ivm de investeringen die al gedaan heb. Zou duurder zijn voor mij, alhoewel ik nog geen prijzen weet zal het wel wat kosten! :confounded:
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 jul 2019, 20:16 0 x

Een LPG3 auto met inbouw is gezien de vele dieselrijders die twijfelen....
Dan is met Gas kopen wel €1500,- waard.

En als je een andere kleur, echt Leder of Open Sky wilt is dat ook mogelijk, soms met trekhaak er al onder....
Er is niets mis met jou mooie Groene, velgen kunnen overgezet zolang je geen 1.2 Tdi kocht.

Ik verwacht met de verplichte montage een stevige prijs.... of moeten we hier een loterij beginnen wie het juiste bedrag kan raden?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 jul 2019, 16:43 0 x

Inmiddels heb ik bericht gehad van Audi en de trekhaak voor het eerste type A2 is sinds 2011 niet meer leverbaar. Het is om deze reden dus ook niet meer mogelijk bij Audi een trekhaak onder de A2 te laten plaatsen.

Aangezien ik dus mijn huidige A2 niet kwijt wil zal ik een tweedehandse moeten zien te scoren. Gezien het feit dat ze zeldzaam zijn voor de A2 zal het nagenoeg onmogelijk worden er één voor het eerste type te vinden.

Optie 2 is een complete A2 kopen met trekhaak en deze over te zetten. Is misschien een beetje omslachtig maar gezien mijn situatie wel de enige. Zodra dat dan gebeurt is zal de A2 weer in de verkoop in gaan.

Weet iemand trouwens of een trekhaak die bij de het eerste type er fabriek af onder zaten daar automatisch een aanhangertje mee getrokken mag worden?
Laatst gewijzigd door kobus1978 op 24 jul 2019, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 jul 2019, 17:06 0 x

Zit er verschil in een trekhaak 'eerste type' en daarna dan?

Dat 'een complete A2 met trekhaak kopen' heb ik dus gedaan, kon er ook geen vinden...
Overigens een 'Piniengrüne' uit 2001 :innocent:

Klein nadeel was dat de sleuteltjes voor het ontgrendelen van de haak er niet meer bij waren...en Audi die niet meer levert. Heb wel de code (staat erop) en ze verwezen me door naar de originele fabrikant... Bezien of dat gaat lukken.
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 jul 2019, 17:23 0 x

Airspeed schreef:
24 jul 2019, 17:06
Zit er verschil in een trekhaak 'eerste type' en daarna dan?
Ja, daar zit zeker verschil in. De eerste types mogen geen aanhanger trekken tenzij je daarvoor dus een speciale trekhaak onder hebt laten monteren.

Ik zou even je kentekenbewijs checken wat erop staat. Mocht er niets of streepjes achter aanhanger staan dan heb jij er hoogstwaarschijnlijk een trekhaak onder voor een fietsendrager.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 jul 2019, 17:30 0 x

Datum eerste toelating 16-1-2001 en gewoon geremd 1000kg, ongeremd 530kg op het oude papieren kenteken :innocent:

Maakt het misschien uit dat het een diesel is? Of dat deze oorspronkelijk in Duitsland geleverd is?

Het is echt een hele echte, zware, originele Audi geleverde trekhaak met alu haak.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Airspeed op 24 jul 2019, 17:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 jul 2019, 17:33 0 x

Voor zover ik weet was de A2 in de eerste jaren alleen uit te rusten met een "afneembare" fietstrekhaak. De bovenzijde van de kogel is bij deze haak voorzien van een stukje 4-kant,
zodat er geen aanhangwagen oppast, maar wel een fietsendrager. De haak was afneembaar
door 2 bouten halverwege de haak los te maken.
Zie ook onderstaand topic:

viewtopic.php?f=11&t=60&p=8238&hilit=tr ... open#p8238


Ik heb bij mijn eigen A2 (bouwjaar 2003) bij aanschaf in 2012 bij de dealer een afneembare aluminium trekhaak laten monteren.

Edit: zo te zien dezelfde als bij @Airspeed . De aluminium haak met stalen kop
en de bevestiging komen mij heel bekend voor ... ;)

Ik verbaas me er dan ook over dat deze haak sinds 2011 niet meer leverbaar zou zijn.
Gaat het in het geval van @kobus1978 hierbij om de niet meer leverbare fietstrekhaak?

Edit2: Bij het vooorbeeld in mijn volgende post zie ik dat de fietstrekhaak een soort van rand aan de onderzijde van de kogel heeft. Of mijn herinnering klopt niet, of er zijn verschillende varianten geleverd van de fietstrekhaak ...
Laatst gewijzigd door Peter_Audi_A2 op 24 jul 2019, 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 jul 2019, 17:39 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
24 jul 2019, 17:33
Voor zover ik weet was de A2 in de eerste jaren alleen uit te rusten met een "afneembare" fietstrekhaak.
Urban myth mss? Of ook later geplaatst? I dunno. Wat is de code in de optielijst (sticker)? Anders wil ik daar nog wel ff kijken.

Afbeelding
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Plaats reactie