Verwarmde spiegels??

Discussie over het exterieur van de A2
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 okt 2021, 09:09 0 x

Je mag bij een tweedehands auto niet aannemen dat (door de verkoper of in de advertentie) genoemde opties erop zitten. Een bekende is “S-line” waarbij alleen de stickers van AliExpress gemonteerd zijn. Ook worden in advertenties opties aangeboden, die nooit geleverd zijn (A2 met achterruitenwisser bijv.)

Verwarmbare ruitensproeiers kun je zien zonder iets te demonteren, maar dan moet je wel weten hoe die er uitzien.
Veel opties kun je checken via de sticker in de bagageruimte en in het serviceboekje.

Als een (niet of lastig zichtbare) optie wordt aangeboden en besproken met en bevestigd door de verkoper, mag je eisen dat ie aanwezig is. Of compensatie eisen als ie toch niet aanwezig blijkt.

Je hebt als koper (particulier, “dom”) een onderzoeksplicht, maar die is beperkt: je kunt achteraf niet klagen dat er geen reservewiel in de auto zit, maar wie controleert of motortype BAD op de motor staat bij een auto die als 1.6 wordt aangeboden? De (beroepsmatige) verkoper (“deskundig”) kan niet ongestraft opties verkopen die hij niet levert. Dan moet ie gewoon zeggen: “ik weet niet of deze optie erop zit”.
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

25 okt 2021, 09:22 1 x

Ik denk dat reclameren, na een half jaar of langer geen zin heeft. Hoe zie je dat zelf; je koopt iets bij Marktplaats en een half jaar later meld de koper zich.... Vwbt de instelling met kanaal 60, dat klopt, maar "af fabriek" ; bij aflevering, staan ze daarop ingesteld, het komt wel vaker voor dat de komfortmodule defect is en verwisseld wordt voor een nieuw exemplaar, deze moet dan nog ingesteld worden. Ik zou gaan voor Alkar spiegels, geloof dat de originele rond de €75,00 st. gaan
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 okt 2021, 11:05 1 x

Je moet een probleem met je aankoop zo snel mogelijk bij de verkoper melden, maar de airco testen bij min 10 gaat niet lukken en de spiegelverwarming in de zomer testen ook niet. Zo snel mogelijk kan dus best pas na een paar maanden zijn.

En Jan Eenink is een ander soort verkoper (namelijk een professional) dan iemand op Marktplaats (particulier); dat maakt juridisch een groot verschil. En ook dat de betreffende optie is besproken en door de koper als belangrijk is aangemerkt. Jan Eenink is als professioneel verkoper wel degelijk in staat om vast te stellen of de besproken optie aanwezig is of niet.

Maar of je je moet druk maken over een optie van een paar tientjes? ik zou gewoon verwarmbare spiegelglazen aanschaffen en monteren.
In mijn A2e zaten de verwarmbare spiegels wel, maar die waren beide defect... Een aanwezige optie kan, na een kleine 20 jaar, ook zijn overleden. Daarmee moet je ook rekening houden als je een oude auto koopt.
A2 1.4 AUA 2001 - OSS, leer, stoelverw, RNS-E nav, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, koplampspr, DRL, 6 airbags
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, RNS-E nav, 5x2-sp 18", afn.trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

25 okt 2021, 12:11 0 x

Foutje Jan Eenink of Marktplaats?

Ik verkocht een voertuig en Marktplaats zette er ook een nooit geleverde wisser op achter ruitje op!
Blind klikken en na kenteken plaatsen is een veel gemaakte fout.

Mijn voertuig (TT geen A2 dus) zag ik dit ook.
Veel dingen die ontbreken en andere die er wel op staan.

Maar hoe zet je een wisser op plastic kap van Cabrio?

Dus kocht je een Marktplaatsje met Auto ingevulde op basis Kenteken of Website elders?

Maar met spiegel scheef zetten en via kier kijken of er snoertje loopt?
Op de foto's hier zie je waar die draad moet zitten, en of aangesloten, ik zag draad maar niet of de spiegel van mijn Bruine Eekhoorn die ook had.
Links werd warm, Rechts een fout glaasje bleek achteraf!

We moeten niet de verkoper maar de website controleren!
De Service van Marktplaats, leuk maar hoe komen ze aan die info?

Zowel de verkochte TT als mijn A2 paste echt geen wisser achterop!
En bij schade of kapot glas even een andere erin zetten?
Net was er plaatselijk leverbaar is en verwarming, spiegel is APK plicht, verwarming niet!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2021, 15:07 1 x

Heren,
Dank voor jullie reacties.
Ik was niet helemaal redelijk en of het verstandig was dit op het forum te delen? Wellicht niet.
Laten we het er maar op houden dat ik gewoon teleurgesteld was en de toch wel aanwezige frustratie even van mij af moest schrijven/typen. ;)
Ik heb nogal wat kosten gehad aan deze auto en het einde lijkt nog niet in zicht...

Ik ga er geen serieus juridisch werk van maken, maar misschien dat ik Jan Eenink wel nog ga berichten hierover, want ik blijf erbij dat ik het niet heel chic vind om een auto te verkopen waar zogezegd een bepaalde optie op aanwezig is, dit mondeling wordt bevestigd door verkoper bij navraag van koper en het vervolgens niet zo blijkt te zijn.
Maar er zijn ergere zaken waar je je druk om kan maken, zoals bijvoorbeeld een koprevisie van € 1600,- die waarschijnlijk onvermijdelijk is, is gisteren gebleken na een compressietest bij de A2 dokter.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 okt 2021, 15:54 0 x

Na langere tijd kan dit komen die kop revisie.

Maar als ik afstand tot Jan Eenink zie en wat imitatie verwarmde koste?
Koop bij A2 Dokter en je bent voordeliger uit voor dit kleine missertje.

Jan gaat echt niet elke spiegel na lopen.
Alleen als er een stuk ging en ze foute zonder verwarming op gezet hebben?

Maar zoals ik al eerder aangaf,
Marktplaats is leuk automatisch invullen maar om nu alles na te lopen?
Vooral zoals Jan er vele per jaar kreeg is dat niet te doen.

Deze gewone omruilen voor een met snoertje is paar minuten werk maar Jan is toch stukje rijden met huidige brandstof prijzen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2021, 18:13 2 x

Je mist de boodschap Dirck! Tristan baalt (m.i. volkomen terecht) omdat ie een relatief dure A2 bij Jan Eenink heeft gekocht, waar hij nogal wat kosten aan heeft gehad en nog gaat krijgen…

Dat is een forse tegenvaller en daarbovenop blijkt de auto niet de besproken en beloofde functies te hebben…

Maar als Jan de koprevisie betaalt, zal Tristan niet meer zeuren over de spiegels en de verwarming zelf betalen, schat ik zo…
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2021, 18:20 1 x

Je hebt het grotendeels bij het juiste eind, Peter.
Ik denk alleen niet dat ik hiermee bij Jan Eenink kan aankloppen.
Ik heb wel extra garantie bijgekocht die geldt voor de motor en versnellingsbak, maar die garantie is sinds juli 2021 verlopen... Dubbel pech.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

26 okt 2021, 18:22 0 x

Man, wat heb jij een pech!!! 😡
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2021, 19:39 0 x

Zullen we hier weer on-topic gaan en vervolg inzake koprevisie in het draadje van @TJT opvolging geven?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie