remprobleempjes

Discussie over het exterieur van de A2
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 jul 2021, 00:10 0 x

De rembekrachtiger is bij Audi e650…. Online heb ik m t goedkoopst gezien voor e250 in Duitsland, dus dan is revisie niet echt lonend, zeker niet als de ingebouwde sensor kaduuk is.
@ Peter: ik wilde vorig jaar nog jouw bekrachtiger over nemen en met mijn uitleg over de 2 soorten bekrachtigers stelde je dat je weer wat had geleerd :)

In het kort qua rembekrachtigers: vanaf de serie eind 2001 met het nieuwe remsysteem zit er een normale rembekrachtiger in: nr 8Z1 614 106.
De oude serie heeft een ingebouwde sensor (de remdruk sensor) en heeft nr 8Z1 614 206.

Hier een plaatje en de Audi prijs, de stekker voor de sensor zit rechts onder op het plaatje:

https://shops.audi.com/en_GB/web/tradit ... z1614206-9#

Ik denk dat de sensor op de bekrachtiger af en toe niet goed werkt en ik daardoor dieper moet trappen. De bekrachtiger is sowieso een beetje lek, dus die stond al op het lijstje van rotklusjes (je kunt er echt heel matig bij ivt de meeste auto’s). Wellicht dat die 2 problemen met elkaar te maken hebben, maar dat weet ik niet. Iig verbind ik de foutmelding 00810 hieraan.

Dan mijn andere probleem: het aangaan vd abs kerstboom icm een korte ingreep rechts voor. Die hebben te maken met de foutmelding 01542 (G202) denk ik. Aangezien ik het oude type remsysteem heb zou dan de sensor met artikelnummer 1j0907657a het probleem moeten genereren. Bij mij genereert ie trouwens wel de foutmelding als de kerstboom is aangegaan, alleen vanaf het wissen vd storing gisteren heb ik deze storing niet meer gezien. Het zouden de soldeer verbindingen in deze sensor zijn die breken, maar ik lees geen dhz ervaringen van mensen die deze solderingen zelf weer herstellen. Een gebruikte unit kost zo’n 100 euro, maar als dit een zwak punt is….
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 jul 2021, 06:42 0 x

Ticcie schreef:
27 jul 2021, 00:10
....
Hier een plaatje en de Audi prijs, de stekker voor de sensor zit rechts onder op het plaatje:

https://shops.audi.com/en_GB/web/tradit ... z1614206-9#

Ik denk dat de sensor op de bekrachtiger af en toe niet goed werkt en ik daardoor dieper moet trappen. De bekrachtiger is sowieso een beetje lek, dus die stond al op het lijstje van rotklusjes (je kunt er echt heel matig bij ivt de meeste auto’s). Wellicht dat die 2 problemen met elkaar te maken hebben, maar dat weet ik niet. Iig verbind ik de foutmelding 00810 hieraan.
...
Een lekke rembekrachtiger lijkt mij de meest voor de hand liggende reden dat je dieper moet trappen voor hetzelfde remeffect.
Een sensor geeft alleen maar een signaal door, meer niet.

Waar ik mij over verbaas, is dat er blijkbaar op dat moment door de sensor op de rembekrachtiger geen foutcode wordt gegeneneerd.
Heb je al een keer getest met de sensor van de rembekrachtiger losgekoppeld? Ben wel benieuwd welke foutcode dan naar boven komt ...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 jul 2021, 09:12 0 x

rembekr.png
rembekr.png (48.7 KiB) 1917 keer bekeken
Bij deze beschrijving van het vroege remsysteem (MK20) zitten nummer 16 en 17 (brake pressure sensor 1 en 2, resp G201 en G214) op de hoofdremcilinder en niet in/op de rembekrachtiger.

In de rembekrachtiger zitten 18 - switch F83 for brake recognition en 19 - solenoid N247 for brake pressure

De rembekrachtiger ...206 is bij autodoc wel te krijgen voor (iets) minder dan € 250 als je 'm bestelt via de app en een dag met 35..40% korting afwacht
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 jul 2021, 10:43 0 x

Ticcie schreef:
27 jul 2021, 00:10
De rembekrachtiger is bij Audi e650…. Online heb ik m t goedkoopst gezien voor e250 in Duitsland, dus dan is revisie niet echt lonend, zeker niet als de ingebouwde sensor kaduuk is.
@ Peter: ik wilde vorig jaar nog jouw bekrachtiger over nemen en met mijn uitleg over de 2 soorten bekrachtigers stelde je dat je weer wat had geleerd :)

In het kort qua rembekrachtigers: vanaf de serie eind 2001 met het nieuwe remsysteem zit er een normale rembekrachtiger in: nr 8Z1 614 106.
De oude serie heeft een ingebouwde sensor (de remdruk sensor) en heeft nr 8Z1 614 206.

Hier een plaatje en de Audi prijs, de stekker voor de sensor zit rechts onder op het plaatje:

https://shops.audi.com/en_GB/web/tradit ... z1614206-9#

Ik denk dat de sensor op de bekrachtiger af en toe niet goed werkt en ik daardoor dieper moet trappen. De bekrachtiger is sowieso een beetje lek, dus die stond al op het lijstje van rotklusjes (je kunt er echt heel matig bij ivt de meeste auto’s). Wellicht dat die 2 problemen met elkaar te maken hebben, maar dat weet ik niet. Iig verbind ik de foutmelding 00810 hieraan.

Dan mijn andere probleem: het aangaan vd abs kerstboom icm een korte ingreep rechts voor. Die hebben te maken met de foutmelding 01542 (G202) denk ik. Aangezien ik het oude type remsysteem heb zou dan de sensor met artikelnummer 1j0907657a het probleem moeten genereren. Bij mij genereert ie trouwens wel de foutmelding als de kerstboom is aangegaan, alleen vanaf het wissen vd storing gisteren heb ik deze storing niet meer gezien. Het zouden de soldeer verbindingen in deze sensor zijn die breken, maar ik lees geen dhz ervaringen van mensen die deze solderingen zelf weer herstellen. Een gebruikte unit kost zo’n 100 euro, maar als dit een zwak punt is….
Als ik me niet vergis is de electronica in de ESP module overgoten met een hars/kit achtig materiaal , wat het voorzien van nieuwe soldeer bemoeilijkt.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

27 jul 2021, 18:19 0 x

Ticcie schreef:
26 jul 2021, 21:23
Nee ik had vorig jaar geen storingen rondom het vervangen van de bekrachtiger. Het zullen idd slechte contacten of een slecht werkende sensor zijn, maar ja…… En je hebt gelijk idd, het is meer een stofzuiger :)

Ik was vandaag op pad met de A2 en het pedaal ging 2 keer weer diep. Geen abs storing of lampjes, dus ik heb m net uitgelezen in de hoop iets wijzer te worden, maar helaas….. nog steeds geen storing te zien met VCDS. Dat is wel een beetje jammer… Had gehoopt op die 00810 foutcode. Ik heb de stekker van de remkracht sensor op de bekrachtiger nog even los gehaald en dat zag er allemaal keurig uit.
Dit extra diep gaan lijkt me oude remvloeistof met water en stoom vorming of lucht bellen....
Wanneer is deze remvloeistof vervangen ..
of is er bijgevuld en een lek?

Zomaar iets vervangen zonder de oorzaak te weten hebben we Dealers voor!
De klant betaalde wel en we gaan door tot we de oorzaak hebben....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

27 jul 2021, 19:45 0 x

Ticcie schreef:
26 jul 2021, 12:32
Ik denk ook dat ik 2 verschillende problemen heb, maar wellicht dat iemand hier daar nog iets over kan zeggen.

Goeie tip qua module, ik heb inderdaad het eerste type met het eerste type remsysteem. Dat heeft dus als oa als nadeel een hele dure rembekrachtiger, maar dus nu gelukkig ook een voordeeltje, zodat ik deze module los kan vervangen. En zag het onderdeelnummer ook in je topic staan, dus ik zal daar eens op zoeken. Bedankt!

Ik heb ook bj 2001 en heb gewoon een normaal rembekrachtiger is niet duur werl flink werk en erg lastig om goed ontlucht te krijgen.
Duurde uiteindelijk meerdere weken voordat het rempedaal gevoel normaal werd.
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 jul 2021, 22:27 0 x

Ha, dank voor alle antwoorden!
Qua rembekrachtiger: vlgs mij is het remsysteem veranderd per modeljaar 2002, dus ergens rond productie augustus 2001, dus het kan inderdaad dat jij een normale rembekrachtiger hebt AudiJan.

De remvloeistof heb ik vorig jaar laten vervangen en laten ontluchten incl AbS systeem (ik had toen nog geen vcds om het systeem open te kunnen zetten): eerst een keer na de rembekrachtiger wissel en later nog eens toen ik niet tevreden was over de hardheid vh pedaal. Na de 2e keer ontluchten was ik eigenlijk nog niet tevreden, maar goed, mss hoort het bij de A2. Aan de andere kant, kan het ook zijn dat daar al het begin van een vd problemen aanwezig was.

Ik vind het altijd wel een beetje een sport om te kijken waar ik goedkoop mn spulletje kan krijgen, maar Autodoc heb ik afgeschreven…. Een keer een koppelingsset ontvangen en in de doos zat gewoon de oude set die iemand leuk had teruggestuurd. Kan gebeuren, maar ik moest 6 weken op mn geld wachten, alles bewijzen met foto’s etc. Daarna weer zo iets, dus nu klaar daar…

Peter, dank voor jouw nuttige info: de remdruksensor zit dus gewoon op de remdrukverdeler en zelfs 2 stuks… Hmm… welke zou bij mij dan mogelijk de storing geven met code:
00810 - Sensor 1/2 for Brake Pressure
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
Ik lees 1/2 als een half, maar dat zal het niet zijn :) sensor 1 uit 2?

En ik had gister idd even de sensor uit de rembekrachtiger genomen en kreeg toen een ander foutcode iz geen signaal solenoïd brake pressure. Dus dan zal het toch niet die sensor op de bekrachtiger zijn ws helaas…

Het dieper moeten intrappen van de rem voelt overigens niet als een defecte bekrachtiger, dat is meestal een raar hard pedaal dat langzaam wegzakt.

Plan de campagne voor nu:
1. 2 weken vakantie vieren vanaf vlgde week, de bekrachtiger bestellen en die unit 1J0 nog wat;
2. In week 3 vd vakantie deze zaken monteren, ontluchten en mss dat relais kalibreren (geloof niet dat dit hoeft bij deze versie)
3. Hopen dat het dan is opgelost, iig zijn er dan wat zaken uitgesloten en foutcodes minder.
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 sep 2021, 23:25 2 x

Inmiddels helaas terug van vakantie :|

Ik heb wel nog even nagedacht na mijn laatste ritje met de A2: de rem diep intrappen en daarna zo ongeveer tot de vloer, incl gelijk een waarschuwingsbiep, toen ik m nog effe verder intrapte.

Uitgelezen en dat bleek de druk in een vd sensoren op de hrc te zijn: zou die niet ok zijn? Naast de bekrachtiger dan…..

De bekrachtiger was uiteindelijk niet meer bij het goedkoopste adresje te krijgen, maar toch binnen. En als je dan toch bezig bent… de hrc vervangen en ontlucht mbv VCDS: tijdens de proefrit net remde ie als nooit tevoren. Lekker hard pedaal, dat niet wegzakte en abs greep prima in. We gaan t zien!
,
Plaats reactie